• MyFine

    Photoshopparnas Paradis

    Tänkte kolla om det finns några fler Photoshops-freaks?
    Så om det finns några som gillar att hålla på med PS så kanske vi kan prata o ge varandra tips, glo på varandras bilder, få inspiration o sånt?
    Är själv nybörjare o vet knappt vad jag håller på med, men kul är det!
    Har lyckats skapa några bilder o lagt ut i galleriet, välkommen in o glo!

  • Svar på tråden Photoshopparnas Paradis
  • Roisin Dubh

    Guldtackan är ganska lätt beroende på hur originalbilden ser ut.

    Man använder filtret Bas Relief. Den påverkas av hur färgpaletterna är inställda (mörk huvudfärg och ljus bakgrundsfärg).

    Bakgrunden ska gärna vara så jämn och slät som möjligt annars blir bilden blarrig och otydlig.

    När tackan är som man vill ha den färgar man den gulig med hjälp av färginställningarna (Color adjustments). Dra upp rött och gult tills det blir naturligt guldigt.

    Den upphöjda kanten runtom gör man i Layer Style med Bevel and Emboss + Contour. Man kan antingen ställa in detta och lägga ihop lagren före man färgar bilden guldig eller får man ställa in färgerna på kanten i Bevel and Emboss så det passar.

  • Mi na

    evangeline

    Börja med att skriva texten. Sen väljer du Move Tool (eller "flytta" kanske det kan heta på svenska) genom att klicka på knappen längst upp till höger på verktygspaletten eller genom att trycka ner v-tangenten på tangentbordet. Då försvinner nog linjen.

    Om linjen fortfarande inte är borta markerar du texten (t.ex. genom att dubbelklicka på det aktuella textlagret på lagerpaletten. Om du just skrivit texten kan du även dra över med musen för att markera precis som du gör i t.ex. Word). Sen går du in i Windowsmenyn och väljer Character. Där finns det en knapp som lägger till och tar bort understrykningar.

    Funkar det nu? Svårt att förklara enkelt utan att kunna veta hur mycket datorvana du har.

  • Jennelii

    Jag har en fråga.....ramar kan jag göra men om jag vill ha en tunn vit linje en bit in på bilden, en ram fast...ja lite innanför hur gör jag det?

  • Roisin Dubh

    Jennelii,

    Det kan du göra med hjälp av Bevel and Emboss i Layer Style.

    Du kan testa dig fram tills du får den typ av ram du vill genom att ändra formen på kanten. Se röda pilen här.





    Vill du ha vit ramkant ändrar du färgen i Shadow mode till vitt. Sätt den på Normal också.

    Ändra också konturformen i Contour (kolla strax under Bevel and Emboss på bilden ovan). Tredje formen i översta raden ("gropen") ger en ring runt bilden. Kombinationer med andra former ger lite olika resultat. Resultatet påverkas också av hur du ställer in Depth så det är bara att experimentera.
  • Evangeline

    Vad glad jag är att denna tråden kommit igång igen!!!
    Har saknat er alla och alla era coola tips och trix!!! Guld för en amatör som jag!

  • MyFine

    Jag är här nu igen!! Photoshoppar när jag har tid, men lyckas aldrig få nån bild färdig.. Då är det alltid "nån" (min son) som ska ha en massa uppmärksamhet! Men idag har jag tänkt lyckas!!

  • Pumpan81

    ännu en anmäler sig till skaran jag är lit otrogen bara använder mig av paintshop med hehe har en med mina ögon i mitt galleri om ni vill se så klart

  • MyFine

    Häftig bild Pumpan!!!! Gillade den massor!
    Måste oxå fråga vart du har skaffat tröjorna med i love mummy/daddy texten på? Dom var ju urgulliga!

Svar på tråden Photoshopparnas Paradis