• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Bebiboo
    Hannaliten skrev 2010-11-18 01:08:24 följande:
    Ja, ofta har arbetsgivare en del olika planer man kan välja mellan. De med högre månadskostnad är oftast bättre/less out of pocket medans de billigare försäkringarna har en högre co-pay/deductible. Vi valde ny försäkring i april när maken började nytt jobb och nu har jag börjat inse att vi valde fel. Nästa år ska vi välja en bättre :)

    Ja, nu bor jag utanför Seattle och vi älskar detta området.
    Ska Ni på Yulefesten på Söndag? (The Nordic Heritage Museum). Eller, det är både på Lördag och Söndag, men jag och maken funderar på att ta oss en sväng dit när vi ändå är i krokarna.
  • Seven Costanza
    Bebiboo skrev 2010-11-17 20:50:02 följande:
    Indie- Det kommer säkert gå jättebra för dig och din familj när Ni flyttar hit till USA. Det är bra att du försöker göra dig bekant med omgivningarna och hur saker och ting går till innan Ni tar ett fast beslut om att flytta.

    Sedan måste jag även säga att det otroliga skillnader att bo här i USA som student vs att bo här med sin familj och allt vad det innebär. Det är många gånger otroligt mycket lättare att vara student, då man ofta inte behöver bry sig om sjukförsäkring (ofta tar man den via CSN), co-payments, tax returns etc.
    Tro mig, jag vet. Jag kom hit 1997 och detta är mitt 13e år här i USA. Hälften av dessa år spenderades som Au-Pair och student.

    Det kan tyckas vara otroligt lätt för en person som bott här i USA (som student) att bua,bäa och prisa vädret, när denne egentligen inte har någon aning om hur det är att leva "ett vanligt" liv här i USA.

    Angående att få ett Visum så är det en knepig fråga. Jag kom tillexempel hit på ett studentvisum och hade sedan turen att bli sponsrad till ett H1-B Visa av företaget jag gjorde mitt internship hos. Hur saker och ting går efter det att studentvisumet (eller vilket Visum Ni nu kommer hit på) gått ut är högst personligt och kan ofta inte jämnföras med andra människors situationer.

    En annan sak Ni bör vara medveten om är att det är otroligt mycket lättare om du och din partner är gifta. (Förlåt, jag har inte hittat den infon någonstans, Ni kanske redan är gifta!) Jag har haft väldigt många vänner som följt med sin "sambo" till USA, dessa vänner har nästan alltid haft problem med att få sina Visum godkända av den Amerikanska Ambassaden.

    Okay, that was my two cents :)
    Som Eva skrev så planerar vi att gifta oss, vi sparar för fullt (kan ju inte skada om man har en del pengar över ifall mannen ska kunna visa att han kan försörja sin dependent spouse  . Hur hög inkomst är det man måste ha då per månad för att anses kunna försörja sig själv och sin respektive, finns det någon schablonsumma? Vi kommer att ha varit gifta i ca ett år innan någon visumprocess påbörjas; jag har hört på andra håll att det är svårt att få följa med som sambo och ja, vi hade ändå tänkt gifta oss någon gång och jag tycker isåfall att det är skönt att ha det avklarat i god tid innan. Att planera ett bröllop och vara mitt uppe i en visum-/flyttprocess på samma gång är nog lite mycket. Vi vet ju inte riktigt ännu vilken typ av visum som blir aktuellt (det är svårt att läsa sig till på egen hand) men sambon räknar med att kunna få hjälp av mer insatta, internationella handläggaren vid hans universitet här i Sverige t ex. Han har kollegor som forskat i USA men det är flera år sedan så man vet ju aldrig om det är samma regler nu, men de fick hjälp med pappersarbetet iaf. Annars måste ju de aktuella universiteten själva ha koll på hur det brukar gå till eller får man väl kontakta amerikanska ambassaden i Stockholm. Det är en post-doc på ca två år det är fråga om och jag har fått tips här att det kan vara ett J-1 visa som gäller då, vilket skulle vara positivt eftersom det då verkar som att jag har chans att få ett J-2 och få tillfälligt arbetstillstånd om jag vill jobba. Vi hoppas på det bästa och vet naturligtvis inte nu vad vi vill efter att de två åren har gått (om vi ens kommer in  Flört). Man kanske blir helt kär i landet och försöker hålla sig kvar med näbbar och klor och vill bygga något varaktigt, eller så vill man hem till Sverige och äta lösgodis och klaga på vädret...
  • Hertha

    Man kan alltid gifta sig borgerligt, det är helt gratis . Vi gjorde det 2006 och jag har aldrig ångrat att vi inte hade ett stort bröllop istället. Nu kunde vi njuta av en fantastisk 3-rättersmiddag med föräldrar och syskon med respektive istället, där alla kunde beställa in sina favoriter .

    Själva J1-ansökan är inte jättesvår och går ganska fort till skillnad från andra visum. Åtminstone vad jag har hört!

  • Seven Costanza
    Hertha skrev 2010-11-18 02:26:23 följande:
    Man kan alltid gifta sig borgerligt, det är helt gratis . Vi gjorde det 2006 och jag har aldrig ångrat att vi inte hade ett stort bröllop istället. Nu kunde vi njuta av en fantastisk 3-rättersmiddag med föräldrar och syskon med respektive istället, där alla kunde beställa in sina favoriter .

    Själva J1-ansökan är inte jättesvår och går ganska fort till skillnad från andra visum. Åtminstone vad jag har hört!
    Jotack, det vet jag, men här är det faktiskt sambon som vill ha kyrkbröllop på sin hemort och hela faderullan, han är lite gammaldags och "romantisk", inte skulle det förlovas sig mer än 1,5 år innan heller Solig . Jaja, han är så söt med sina idéer och vi har många vänner som vi träffat under studietiden som vi tror skulle vara hemskt roligt att fira bröllop med, lite spex och tal och sådant. Inga av våra syskon har respektive ännu så ditt förslag skulle bli en mycket liten bröllopsmiddag som inte var så annorlunda från t ex våra födelsedagar - vi gillar ståhej så det skulle vara roligt med en större fest tycker vi. Men det behöver inte kosta en förmögenhet såklart.
  • Nos

    Indie, Min man hade J1 och Klara och jag J2. Jag hade arbetstillstånd och det var inte alls svårt att ansöka om. Enda problemet var att Yale envisades med att skriva fel på våra ds2019 (de som ansökan vilar på) Det resulterade i att vi hade en hel hög sånna och de ska sparas. Jag var tvungen att skicka in kopior på alla (både mannens och mina) För ansökan om arbetstillståndet ska du kunna visa er budget och att du inte behöver jobba för att försörja din man utan för ditt eget höga nöjes skull Det finns schabloner att följa och är INTE svårt. Lycka till!

  • back incognito

    Jag har en stilla undran ang. det där med SSN-kort som blir ogiltliga.

    Min son är född i USA men vi är bosatta i Sverige och kommer nog så förbli (ett tag till i alla fall ).
    Jag har för mig att USA inte tillåter dubbla medborgarskap så skulle han kunna förlora sitt amerikanska?
    Han har ett SSN.
    Skulle det alltså på något sätt kunna bli ogiltligt eller har han alltid "rätt" att komma in/bosätta sig i USA?

  • Wagram

    Nej, han kommer inte att förlora sitt amerikanska medborgarskap. USA tillåter dubbelt medborgarskap om det andra landet tillåter det. Däremot gäller speciella regler för om han kan överföra medborgarskapet på sina barn eller ej om han bott större delen av sitt liv utanför USA.

  • evaoregon
    back incognito skrev 2010-11-19 16:31:34 följande:
    Jag har en stilla undran ang. det där med SSN-kort som blir ogiltliga.

    Min son är född i USA men vi är bosatta i Sverige och kommer nog så förbli (ett tag till i alla fall ).
    Jag har för mig att USA inte tillåter dubbla medborgarskap så skulle han kunna förlora sitt amerikanska?
    Han har ett SSN.
    Skulle det alltså på något sätt kunna bli ogiltligt eller har han alltid "rätt" att komma in/bosätta sig i USA?
    USA tillåter dubbla medborgarskap.  Mina två barn är både svenska och amerikanska medborgare och jag är själv numera amerikansk medborgare.  Mitt svenska medborgarskap fick jag behålla när jag blev amerikansk medborgare.
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA