• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Seven Costanza
    evaoregon skrev 2011-04-08 05:30:05 följande:
    Det där är väl helt individuellt.  I Sverige finns det ju också både pensionärer som har det väldigt dåligt ekonomiskt och de som har en hyfsad pension och som sedan också har pensionssparande ovanpå det.  Många här har betalt av sin bostad när de är pensionärer så det underlättar ju lite. 
    Ja, men min fråga gällde ju just medelinkomsttagare - i Sverige tror jag inte att en sjuksköterska eller en lärare hade kunnat försörja en partner och familj på den lönen under sitt yrkesliv och även sedan dela på en pension, utan att leva märkbart snålt under i stort sett hela sitt yrkesliv (om man då räknar med att medelinkomsten I Sverige är ca 25 000 SEK brutto enligt SCB). De pensionärer som har det okej ställt hade nog inte haft det om de hade haft hälften så mycket, vilket de ju hade haft om de skulle dela pension med sin respektive. Eftersom man brukar säga att man i Sverige får ut ungefär hälften i pension av vad man haft i månadslön om man inte pensionssparar mycket själv, så blir det ju då att man ska leva på 25% av en normal månadslön när man blir pensionär, om två ska dela på en persons pension. Därav att jag undrade hur folk löser det i USA, men visst, om det har betalt av sin bostad och lyckats spara privat så är det ju bra. Min följdfråga var ju dock hur man lyckas spara undan så mycket när man redan lever 4-5 personer på en lön under kmånga år, om man räknar att man är två vuxna och två-tre barn. Men ni brukar ju skriva att flera saker såsom mat, bensin och kläder är billigare i USA, så man kanske får mer för sin lön.
  • evaoregon
    Seven Costanza skrev 2011-04-10 23:05:06 följande:
    Ja, men min fråga gällde ju just medelinkomsttagare - i Sverige tror jag inte att en sjuksköterska eller en lärare hade kunnat försörja en partner och familj på den lönen under sitt yrkesliv och även sedan dela på en pension, utan att leva märkbart snålt under i stort sett hela sitt yrkesliv (om man då räknar med att medelinkomsten I Sverige är ca 25 000 SEK brutto enligt SCB). De pensionärer som har det okej ställt hade nog inte haft det om de hade haft hälften så mycket, vilket de ju hade haft om de skulle dela pension med sin respektive. Eftersom man brukar säga att man i Sverige får ut ungefär hälften i pension av vad man haft i månadslön om man inte pensionssparar mycket själv, så blir det ju då att man ska leva på 25% av en normal månadslön när man blir pensionär, om två ska dela på en persons pension. Därav att jag undrade hur folk löser det i USA, men visst, om det har betalt av sin bostad och lyckats spara privat så är det ju bra. Min följdfråga var ju dock hur man lyckas spara undan så mycket när man redan lever 4-5 personer på en lön under kmånga år, om man räknar att man är två vuxna och två-tre barn. Men ni brukar ju skriva att flera saker såsom mat, bensin och kläder är billigare i USA, så man kanske får mer för sin lön.
    Här i USA har jag svårt att tro att en sjuksköterska eller en lärare (om det inte är en välbetald professor, rektor  eller liknande) kan försörja en partner och familj på sin lön.  I alla fall inte någon längre tid.  De familjer som lever på enbart en lön har oftast en familjeförsörjare med högre inkomst än genomsnittet och därför mer möjlighet att också lägga undan pengar. 
  • evaoregon
    Seven Costanza skrev 2011-04-07 17:56:39 följande:
     Jag ska ju eventuellt själv vara hemmafru/föräldraledig utan ersättning  i USA under några år så jag undrar lite hur man ser på detta i USA. Under några år kan man ju kanske avsätta lite större summor själv, men om det ska vara varje månad hela tiden fram till pensionen blir det ju en hel del.
    Kolla också upp hur det kommer att funka med din mans pension när han jobbar i USA.  Det är inte alltid så att man har rätt till pension i Sverige för den tid man jobbar utomlands. 

    www.pensionsmyndigheten.se/SituationArbetaUtomlands.html
  • Tow2Mater
    evaoregon skrev 2011-04-10 23:33:10 följande:
    Här i USA har jag svårt att tro att en sjuksköterska eller en lärare (om det inte är en välbetald professor, rektor  eller liknande) kan försörja en partner och familj på sin lön.  I alla fall inte någon längre tid.  De familjer som lever på enbart en lön har oftast en familjeförsörjare med högre inkomst än genomsnittet och därför mer möjlighet att också lägga undan pengar. 
    Sjukskoterskor tjänar ganska bra jämfort med Sverige. Och min granne är hogstadielärare, efter mindre än 10 års jobb tjänar hon ca $70,000. Plus alla generosa forsäkringar etc de har. Det kan man forsorja en familj på. Men det beror ju på vilken stat man bor i.
  • Wagram
    Tow2Mater skrev 2011-04-11 13:40:42 följande:
    Sjukskoterskor tjänar ganska bra jämfort med Sverige. Och min granne är hogstadielärare, efter mindre än 10 års jobb tjänar hon ca $70,000. Plus alla generosa forsäkringar etc de har. Det kan man forsorja en familj på. Men det beror ju på vilken stat man bor i.
    70 000$ om året för en relativt ny högstadielärare låter väldigt högt (det är mer än en college professor som doktorerat tjänar i ingångslön). Enligt den här siten är genomsnittet ca
    45 000, vilket för mig låter lite rimligare.  www.payscale.com/research/US/All_K-12_Teachers/Salary
     
    Om hon verkligen tjänar så mycket så måste hon utgöra undantaget som bekräftar regeln (eller jobba på en väldigt prestigefull privatskola) men det är definitivt inte normen.
  • Tow2Mater
    Wagram skrev 2011-04-11 15:10:45 följande:
    70 000$ om året för en relativt ny högstadielärare låter väldigt högt (det är mer än en college professor som doktorerat tjänar i ingångslön). Enligt den här siten är genomsnittet ca
    45 000, vilket för mig låter lite rimligare.  www.payscale.com/research/US/All_K-12_Teac hers/Salary
     
    Om hon verkligen tjänar så mycket så måste hon utgöra undantaget som bekräftar regeln (eller jobba på en väldigt prestigefull privatskola) men det är definitivt inte normen.
    Vanlig statlig High School. Och nu när jag kollar, tjänar hon $62,655 (2010), lite mindre än vad jag sa. Men det är vanligt här, kanske därfor vi hade en proposition om att minska de statliga fackens forhandlingsrätt som nyss gick igenom här i OH.
  • evaoregon
    Tow2Mater skrev 2011-04-11 13:40:42 följande:
    Sjukskoterskor tjänar ganska bra jämfort med Sverige. Och min granne är hogstadielärare, efter mindre än 10 års jobb tjänar hon ca $70,000. Plus alla generosa forsäkringar etc de har. Det kan man forsorja en familj på. Men det beror ju på vilken stat man bor i.
    Det där är väldigt individuellt beroende på var man jobbar.  Jag hittade en lista med löner i olika stater.  Generellt så brukar ju statligt och kommunalt anställda ha relativt låga löner jämfört med samma yrkesgrupp som jobbar privat, men bättre förmåner när det gäller pension, sjukförsäkring, semester och liknande.  Här i Oregon kan kommunalt anställlda lärare pensionera sig vid 58 års ålder och efter att ha jobbat i 30 år med fullständiga pensionsförmåner.  De har då väldigt bra pension (ungefär som när de jobbade) och kan dessutom jobba deltid utan att pensionen påverkas.

    teacherportal.com/teacher-salaries-by-state
  • Tow2Mater

    For samma lärare baserat på hennes nuvarande lon och 30 årigt yrkesliv, kommer hon att få $41,352 i pension från skolan/staten. Det är exklusive de pensionsformåner i form av sjukvårdsforsäkrng etc lärare också har. Det exkluderar också eventuell Social Security etc som kanske tillkommer.

  • evaoregon
    Tow2Mater skrev 2011-04-11 15:36:10 följande:
    Vanlig statlig High School. Och nu när jag kollar, tjänar hon $62,655 (2010), lite mindre än vad jag sa. Men det är vanligt här, kanske därfor vi hade en proposition om att minska de statliga fackens forhandlingsrätt som nyss gick igenom här i OH.
    ja, indies exempel med lärare och sjuksköterskor var inte ett bra exempel eftersom just dessa grupper ofta har väldigt starka fackföreningar och inte alls representerar "medelsvensson".  Fackföreningarna är annars inte alls lika stora som i Sverige.
  • evaoregon
    Tow2Mater skrev 2011-04-11 15:43:30 följande:
    For samma lärare baserat på hennes nuvarande lon och 30 årigt yrkesliv, kommer hon att få $41,352 i pension från skolan/staten. Det är exklusive de pensionsformåner i form av sjukvårdsforsäkrng etc lärare också har. Det exkluderar också eventuell Social Security etc som kanske tillkommer.
    Här i Oregon finns ett pensionssystem, PERS, som tydligen är väldigt förmånligt och som bl a gäller för de som jobbat som kommunalt anställda lärare.  Jag läste om ett lärarpar som båda jobbat som lärare här i Oregon och som pensionerat sig efter 30 år när de fyllt 58.  De hade det bättre ekonomiskt när de pensionerade sig än när de jobbade. 
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA