• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Seven Costanza
    Bruised skrev 2012-01-24 08:54:56 följande:
    Tack snälla! Han skriver ju om ett år, inte sex månader. Kanske bäst jag skriver en egen fråga där, tänkte inte på det. :)
    Ja jag vet inte varför han skrev så, jag har läst sex månader på annat ställe, fast nu när jag letar efter det igen på FK:s hemsida hittar jag bara om barnbidrag (utanför EU): "En tillfällig utlandsvistelse som varar längst 6 månader påverkar inte din rätt till barnbidrag. Är däremot vistelsen planerad att sträcka sig längre än sex månader upphör rätten till barnbidrag från Sverige redan vid utresan."

    Men ställ du en egen fråga och återkom gärna med svaret, jag är intresserad. Det jag fått som svar tidigare är att man är skyldig att skriva ut sig från Sverige. På hemsidan finns en blankett som man ska fylla i när man flyttar från Sverige och där man försäkrar på heder och samvete att man lämnar korrekta uppgifter och att man är skyldig att anmäla om dessa ändras, annars är det straffbart.
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c93906da-6cae-4832-9fee-4193976c53bd/5459.pdf

    Således hade inte jag vågat ta med mig några barnbidrag/föräldrapenning utan att ha skriftligt på att det är lagligt, och man måste i blanketten uppge hur länge man tänker vara borta.
  • Seven Costanza
    Bruised skrev 2012-01-24 12:10:40 följande:
    Här är svaret. Fp verkar okej, men inte barnbidrag.

    www.familjeliv.se/Forum-15-436/m63182928.html

    Sedan fattar jag inte riktigt det där med att skydda SGI:n... 
    Okej, då går det kanske bra, men tänk bara på att du inte specificerat att det gäller USA... För det flesta förmåner är det nämligen skillnad på om det är inom EU eller utanför EU, och detta "glömmer" ibland FK att informera om, vet inte om de inte kan tänka på att informera om annat relevant än exakt det som faktiskt står i frågan eller varför de gör så. Så kolla upp detta noga så att det är okej även gällande USA. Angående att skydda SGI:n får du nog fråga igen, för om du åker med en nyfödd behöver man ju (åtminstone om man är  i Sverige) inte skydda någon SGI förrän barnet är över ett år. Så fråga om det är annorlunda om man är utomlands, dvs om man måste ta ut hela fem dagar i veckan även första året, annars är det ju dumt att göra det om du eller din man vill vara hemma med barnet längre tid och behöver spara dagar. Eller så uppfattade kanske inte handläggaren att det stod att barnet skulle vara nyfött när ni åker, eller menade att du behövde börja ta ut fem dagar i veckan efter ettårsdagen om barnet hinner fylla ett år under utlandsvistelsen.
  • yndra

    Jag fick svaret att i usa går det "bara" att få med sig fp och barnbidrag i 6 månader.

  • Seven Costanza
    yndra skrev 2012-01-24 14:15:23 följande:
    Jag fick svaret att i usa går det "bara" att få med sig fp och barnbidrag i 6 månader.
    Precis vad jag hört, men är det inte så att det även förutsätter att man  är borta  max sex månader? Dvs jag har förstått det som att man kan inte vara borta mer än sex månader och ändå få FP för de första sex månaderna. Antingen är man borta max sex månader och får för dessa, eller så är man borta längre än så och får inget alls. En kompis till mig var i USA i nio månader för några år sedan nämligen och hon fick inte ta med sig någon FP alls.
  • yndra
    Seven Costanza skrev 2012-01-24 14:52:46 följande:
    Precis vad jag hört, men är det inte så att det även förutsätter att man  är borta  max sex månader? Dvs jag har förstått det som att man kan inte vara borta mer än sex månader och ändå få FP för de första sex månaderna. Antingen är man borta max sex månader och får för dessa, eller så är man borta längre än så och får inget alls. En kompis till mig var i USA i nio månader för några år sedan nämligen och hon fick inte ta med sig någon FP alls.
    Det man kan göra, även om många moralkärringar skulle kalla det för bidragsfusk, är att säga att man ska vara borta i 6 månader och då få med sig sin fp och barnbidrag. Sedan kan man i samband med att de 6 månaderna närmat sig sitt slut göra en ändring. Då får man inga mer pengar men blir heller inte återbetalnings skyldig. Man är i sin fulla rätt att förlänga sin utlandsvistelse!
  • Seven Costanza
    yndra skrev 2012-01-24 16:45:24 följande:
    Det man kan göra, även om många moralkärringar skulle kalla det för bidragsfusk, är att säga att man ska vara borta i 6 månader och då få med sig sin fp och barnbidrag. Sedan kan man i samband med att de 6 månaderna närmat sig sitt slut göra en ändring. Då får man inga mer pengar men blir heller inte återbetalnings skyldig. Man är i sin fulla rätt att förlänga sin utlandsvistelse!
    Men om man är gift och de får in en flyttanmälan från ens make där han sanningsenligt anger att han ska vara borta i två år, blir de inte misstänksamma då när man själv uppger att man ska vara borta exakt ett halvår? *moralkärring light*. Jag är helt med om att man (med lite tummande på det där med heder och samvete) skulle kunna mena på att den ursprungliga avsikten var att vara borta i ett halvår men att detta sedan förlängdes, det går ju inte att bevisa. De kan ju dessutom inte veta att makan ska vara borta lika länge bara för att man är gift, men ändå... Dock om de fattar misstankar kanske de har rätt att kolla upp hur länge man fått visum för, och då är det ju större risk att bli tagen för bidragsfusk. Men det kanske inte FK har möjlighet att kolla.
  • Wagram

    Jag skulle tro att det är så att om FK fattar misstankar så är det upp till er att bevisa att den ursprungliga avsikten var att bara stanna sex månader (t ex genom att visa upp flygbiljett hem, jobb- eller lägenhetskontrakt
    eller liknande).

  • Seven Costanza
    Wagram skrev 2012-01-24 18:33:09 följande:
    Jag skulle tro att det är så att om FK fattar misstankar så är det upp till er att bevisa att den ursprungliga avsikten var att bara stanna sex månader (t ex genom att visa upp flygbiljett hem, jobb- eller lägenhetskontrakt
    eller liknande).
    Precis, så jag skulle nog inte våga mig på det utan då hellre avstå helt även om jag tycker att det är ett stelbent system.
  • yndra

    Det finns ingen som helst bevisbörda på dig att bevisa att du ska komma hem efter 6 månader! Din skyldighet däremot är att anmäla förlängningen av din vistelse så snart du vet om den. Sedan är det ju det egna samvetet som avgör vad man faktiskt gör och när man gör det.

    Och det är inte ovanligt att den ena partnern arbetar en längre tid utomlands och den andra bara följer med en del av den tiden.  Och om det är så att den ena partnern ska vara borta i mer än 1 år så är det ju bara han/hon som ändrar sin folkbokföring.

Svar på tråden För alla som vill flytta till USA