• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • yndra
    Patricia Sandell skrev 2013-09-09 12:49:14 följande:
    Jag och min sambo + två barn skulle vilja flytta permanent till USA, främst för studier, och sedan vill vi bo där efteråt. Hur funkar det rent praktiskt? Någon? :)

    Hur gamla ar barnen? Dagis och "fritids" kostar skjortan har borta! Ska ni bada plugga sa bor ni titta over kostnaderna for just detta! Med enbart csn kommer ni inte klara er. Det ar inte for inte som det ar sa manga stay at home moms har borta, for oss tex sa lonar det sig inte just nu att jag tar ett jobb. Dagis avg skulle ata upp mer an jag tjanar. En del universitet erbjuder day care till lite formanligare priser, och sedan skiljer det sig mycket fran delstat till delstat, sa kolla runt mycket och noga!
  • yndra
    mamajennie skrev 2013-09-07 23:05:42 följande:
    Kan ju dela med mig med sådant jag hittat när jag letat info: Ang. skolplikten så verkar den inte gälla om man har för avsikt att återvända hem/ om ens barn är inskriven i en skola i hemlandet. Däremot så har barnet som är 4/5 år rätt att gå i skolan i USA när man vistas där (i den kommun man bor i). Men för att kunna skrivas in så måste barnet vara vaccinerat mot de vanligaste barnsjukdomarna och man måste ta med sig något form av bevis för att barnet i fråga fått dessa vaccin.

    For att fa ett visum over huvudtaget sa maste man iaf ha dessa intyg, det galler bade vuxna och barn. Kan vara dags att kolla att ni har alla vaccin som ar ett maste. Pa det stora hela sa har vi samma vaccin i sverige som har men det kan skilja beroende pa nar man ar fodd.
  • Dreamer02

    Hej planerar att åka till USA för ett halvår eller ett år. Planen är att min sambo ska studera vid universitet, jag pluggar på distans från universitet i Sverige. Vi har en 3, 5 åring som får vara hemma med mig och en 9 åring som behöver gå i skolan. Finns det någon som vet om man på sambons studentvisum får sätta barn i skolan i USA och är det mot kostnad (public school) eller gratis? Hur går man till väga? Vad ska vi tänka på? Supertacksam för svar!

  • Wagram
    Dreamer02 skrev 2013-09-10 21:02:44 följande:
    Hej planerar att åka till USA för ett halvår eller ett år. Planen är att min sambo ska studera vid universitet, jag pluggar på distans från universitet i Sverige. Vi har en 3, 5 åring som får vara hemma med mig och en 9 åring som behöver gå i skolan. Finns det någon som vet om man på sambons studentvisum får sätta barn i skolan i USA och är det mot kostnad (public school) eller gratis? Hur går man till väga? Vad ska vi tänka på? Supertacksam för svar!
    Det är möjligt att det varierar mellan olika stater, men i alla fall i Illinois är de inte intresserade av föräldrarnas visumstatus vid antagning till Public School. Så länge man har de papper som behövs (bevis på att man bor inom skolans upptagningsområde, hälsointyg och födelsebevis så att de kan kolla ålder) får barnen gå i skolan gratis. Kolla upp vad som gäller i den stat ni vill flytta till, men även om de skulle kolla sådant så kan de inte säga nej så länge barnet är  i USA lagligt.
  • evaoregon
    Dreamer02 skrev 2013-09-10 21:02:44 följande:
    Hej planerar att åka till USA för ett halvår eller ett år. Planen är att min sambo ska studera vid universitet, jag pluggar på distans från universitet i Sverige. Vi har en 3, 5 åring som får vara hemma med mig och en 9 åring som behöver gå i skolan. Finns det någon som vet om man på sambons studentvisum får sätta barn i skolan i USA och är det mot kostnad (public school) eller gratis? Hur går man till väga? Vad ska vi tänka på? Supertacksam för svar!
    Ja, jag skrev det i inlägg 1779 ovan.  Om förälderna är här på studentvisum så har minderåriga barn rätt till skolgång.  Den allmänna skolan är gratis, men man brukar få betala för skolmaterial, utflykter och lunch.  

    Planerar ni att gifta er så att du kan vara medföljande till din sambo som studerar?  Här i USA så betyder spouse att man är gifta och sambo räknas inte.  

    Detta gäller för make/maka och barn till den som har studentvisum:

    Spouse and children Your spouse and unmarried, minor children who intend to reside with you during your study may apply for F-2 or M-2 visas. Your school must issue them an individual Form I-20, which is required to apply for their visas. You must provide a copy of your F-1 or M-1 visa and provide proof of relationship Effective immediately, U.S. embassies and consulates will adjudicate visa applications that are based on a same-sex marriage in the same way that we adjudicate applications for opposite gender spouses. Please reference the specific guidance on the visa category for which you are applying for more details on documentation required for derivative spouses. For further information about visas for same-sex spouses, please see our FAQ's. . Your minor children are permitted to attend school in the United States while accompanying you.

     
  • Dreamer03

    evaoregon - tack för din information. Så som jag läser texten dock är att det står spouse eller unmarried?? Är det inte ok att vara sambos då? Se i texten nedan. Kanske någon annan som vet??

     
    Planerar ni att gifta er så att du kan vara medföljande till din sambo som studerar?  Här i USA så betyder spouse att man är gifta och sambo räknas inte. 
    Detta gäller för make/maka och barn till den som har studentvisum:
    Spouse and children


    Your spouse and unmarried, minor children who intend to reside with you during your study may apply for F-2 or M-2 visas. Your school must issue them an individual Form I-20, which is required to apply for their visas. You must provide a copy of your F-1 or M-1 visa and provide proof of relationship Effective immediately, U.S. embassies and consulates will adjudicate visa applications that are based on a same-sex marriage in the same way that we adjudicate applications for opposite gender spouses. Please reference the specific guidance on the visa category for which you are applying for more details on documentation required for derivative spouses. For further information about visas for same-sex spouses, please see our FAQ's. . Your minor children are permitted to attend school in the United States while accompanying you.
  • Wagram
    Dreamer03 skrev 2013-09-12 12:10:24 följande:
    evaoregon - tack för din information. Så som jag läser texten dock är att det står spouse eller unmarried?? Är det inte ok att vara sambos då? Se i texten nedan. Kanske någon annan som vet??

     
    Planerar ni att gifta er så att du kan vara medföljande till din sambo som studerar?  Här i USA så betyder spouse att man är gifta och sambo räknas inte. 
    Detta gäller för make/maka och barn till den som har studentvisum:
    Spouse and children Your spouse and unmarried, minor children who intend to reside with you during your study may apply for F-2 or M-2 visas. Your school must issue them an individual Form I-20, which is required to apply for their visas. You must provide a copy of your F-1 or M-1 visa and provide proof of relationship Effective immediately, U.S. embassies and consulates will adjudicate visa applications that are based on a same-sex marriage in the same way that we adjudicate applications for opposite gender spouses. Please reference the specific guidance on the visa category for which you are applying for more details on documentation required for derivative spouses. For further information about visas for same-sex spouses, please see our FAQ's. . Your minor children are permitted to attend school in the United States while accompanying you.
    Unmarried minor handlar om barnen, som inte  skall vara gifta eller myndiga.
  • evaoregon
    Wagram skrev 2013-09-12 14:28:47 följande:
    Unmarried minor handlar om barnen, som inte  skall vara gifta eller myndiga.
    Jo, precis.  "Your spouse and unmarried, minor children" betyder Din make/maka och ogifta, minderåriga barn.  Man måste vara gifta om man ska följa med på ett sådant visum.
  • evaoregon
    Dreamer03 skrev 2013-09-12 12:10:24 följande:
    evaoregon - tack för din information. Så som jag läser texten dock är att det står spouse eller unmarried?? Är det inte ok att vara sambos då? Se i texten nedan. Kanske någon annan som vet??

     
    Planerar ni att gifta er så att du kan vara medföljande till din sambo som studerar?  Här i USA så betyder spouse att man är gifta och sambo räknas inte. 
    Detta gäller för make/maka och barn till den som har studentvisum:
    Spouse and children Your spouse and unmarried, minor children who intend to reside with you during your study may apply for F-2 or M-2 visas. Your school must issue them an individual Form I-20, which is required to apply for their visas. You must provide a copy of your F-1 or M-1 visa and provide proof of relationship Effective immediately, U.S. embassies and consulates will adjudicate visa applications that are based on a same-sex marriage in the same way that we adjudicate applications for opposite gender spouses. Please reference the specific guidance on the visa category for which you are applying for more details on documentation required for derivative spouses. For further information about visas for same-sex spouses, please see our FAQ's. . Your minor children are permitted to attend school in the United States while accompanying you.
    Så unmarried hänger ihop med barnen.  Om man t ex har ett barn som är 17 år och gift så får den inte följa med föräldern på ett studentvisum.

     Spouse and children Your spouse and unmarried, minor children who intend to reside with you during your study may apply for F-2 or M-2 visas. Your school must issue them an individual Form I-20, which is required to apply for their visas. You must provide a copy of your F-1 or M-1 visa and provide proof of relationship
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA