• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Seven Costanza

    Wagram: tack så mycket för förklaringen om HMO och PPO, nu förstår jag lite mer! Så bra att du inte tror att det blir problem att anpassa sig till amerikansk graviditetsvård om man anländer en bit in i graviditeten. Tror du man bör översätta sin journal till engelska och ta med?

  • evaoregon
    Seven Costanza skrev 2014-05-28 21:46:35 följande:



    Hej Eva! Vi blir borta i ca två år. Jo precis Stanford verkar ha en otroligt förmånlig försäkring. Anledningen till att jag frågar igen är att det nu även finns ett annat universitet som är aktuellt och de har inte samma försäkring och det har inte gått att googla sig till info riktigt, så vi väl höra av oss och fråga och hoppas på tydliga svar.

    Okej jag förstår vad du menar med att det kan vara dumt att vara för långt gången när man anländer. Jag är lite kluven för jag känner å ena sidan (scenario 1) att jag helst vill vänta med att börja försöka tills i april nästa år så att man får barn i början av året om man lyckas snabbt, och heller inte är jättelångt gången när man kommer till USA eller börjar först när man väl är på plats (vi åker nog tidigast i april). Å andra sidan (scenario 2) vill jag börja försöka bli gravid så fort vi får klartecken att vistelsen blir av (dvs runt årsskiftet) eftersom jag helst vill hinna föda båda mina två barn i USA (tror inte jag vill ha fler och känner på något sätt att det vore lättare och mer "rättvist" om båda syskonen får fördelen att vara amerikanska medborgare). Det är kanske ett jättetöntigt resonemang men det är då det känns nu.

    Allra helst hade jag dessutom helst velat vänta tills juni nästa år med att åka eftersom jag är lärare och det hade varit bättre i mitt cv att jobba klart läsåret här, men då är jag ju i sjunde månaden om jag enligt scenario 2 blir gravid så fort som möjligt, eller i ca tredje månaden vid scenario 1. Eller inte gravid alls förstås men jag har distansstudier som backup plan. Några fler saker vi bör fråga om vi ska fråga om försäkringen?
    Det bästa är att kolla hur mycket försäkringen täcker under graviditeten dvs är det en fast kostnad som man själv får betala under den sammanlagda graviditeten eller betalar man en viss kostnad per besök.  Hur mycket betalar man själv för förlossningen och hur mycket per dag man ligger på sjukhus.  

    Att hinna föda två barn under dina två år i USA tror jag kan bli väldigt pressat och stressigt.  Visst, jag förstår att du vill att båda två ska bli amerikanska medborgare, men det låter som om det blir två väldigt täta graviditeter och inte mycket tid att njuta av det första barnet.  
  • evaoregon
    Seven Costanza skrev 2014-05-28 21:50:49 följande:
    Tror du man bör översätta sin journal till engelska och ta med?
    Om du anländer väldigt tidigt i graviditeten så behöver man inte översätta sin journal och ta med, men absolut om det är i ett senare skede.
  • Seven Costanza
    evaoregon skrev 2014-05-28 21:53:27 följande:
    Det bästa är att kolla hur mycket försäkringen täcker under graviditeten dvs är det en fast kostnad som man själv får betala under den sammanlagda graviditeten eller betalar man en viss kostnad per besök.  Hur mycket betalar man själv för förlossningen och hur mycket per dag man ligger på sjukhus.  

    Att hinna föda två barn under dina två år i USA tror jag kan bli väldigt pressat och stressigt.  Visst, jag förstår att du vill att båda två ska bli amerikanska medborgare, men det låter som om det blir två väldigt täta graviditeter och inte mycket tid att njuta av det första barnet.  



    Tack, ska fråga om detta. Jo jag håller med, kanske blir dumt, men det är ju inte SÅ ovanligt med 1-1,5 år mellan barnen. Svårt att säga nu hur man kommer känna kring att vilja hinna "njuta" av första barnet, får man ett väldig lätt barn kanske det känns okej ändå. Går väl egentligen bara att avvakta första graviditeten och se.
  • Seven Costanza

    Funderar vidare: Om jag inte känner att jag orkar få barn så tätt eller inte lyckas bli gravid igen, men trivs bra där vi är så kan vi ju alltid efter ett tag ifall vi kan få stanna längre än två år, så kanske det känns rimligare att få ett barn till i USA.

  • yndra

    Jag har lyckats ploppa ut en unge om aret har borta sa visst gar det att fa barn tatt 
    Nu har jag inte last alla svar om dina forsakringsfragor men jag svarar lite iaf. I och med Obama Care sa anses graviditet inte vara pre-excisting condition langre och alla forsakringsbolag maste tacka graviditeter numera.
    Nar jag fick min tjej forra aret sa tacktes ingenting av min graviditet trots dyr forsakring, nu ar forsakringen mkt billigare och min graviditet nu kostar mig totalt $315 och jag tecknade den nar jag var i borjan av graviditeten.

    Om du har en enkel graviditet, utan problem, sa skulle jag inte bry mig om att oversatta journalen. Det skiljer inte mycket I besoken under sjalva graviditeten, man gar en gang I borjan som en inskrivning. Ett ul vid 12 veckor om man vill. Vid 20 veckor ar det ul igen och nagonstans I den vevan sa borjar man ga var 4e vecka... I slutet sa ar det varannan vecka précis som I sverige. Iaf nar man gar hos barnmorskor som jag gor. 

  • Seven Costanza
    yndra skrev 2014-05-28 22:38:21 följande:
    Jag har lyckats ploppa ut en unge om aret har borta sa visst gar det att fa barn tatt 

    Nu har jag inte last alla svar om dina forsakringsfragor men jag svarar lite iaf. I och med Obama Care sa anses graviditet inte vara pre-excisting condition langre och alla forsakringsbolag maste tacka graviditeter numera.

    Nar jag fick min tjej forra aret sa tacktes ingenting av min graviditet trots dyr forsakring, nu ar forsakringen mkt billigare och min graviditet nu kostar mig totalt $315 och jag tecknade den nar jag var i borjan av graviditeten.

    Om du har en enkel graviditet, utan problem, sa skulle jag inte bry mig om att oversatta journalen. Det skiljer inte mycket I besoken under sjalva graviditeten, man gar en gang I borjan som en inskrivning. Ett ul vid 12 veckor om man vill. Vid 20 veckor ar det ul igen och nagonstans I den vevan sa borjar man ga var 4e vecka... I slutet sa ar det varannan vecka précis som I sverige. Iaf nar man gar hos barnmorskor som jag gor. 



    Tack tack för info! 315 dollar låter ju verkligen affordable måste jag säga . Spännande med flera småbarn! Längtar tills det är dags för oss att börja försöka!
  • Wagram

    Jag skulle nog råda dig att inte fundera så mycket utan vänta och se hur det blir. Att flytta utomlands innebär så många omställningar att det enda man kan vara riktigt säker på är att ingenting blir som man tror i alla fall (på gott och ont). Börja försöka när ni känner er redo så får ni se hur det går. Och sedan när ni har ett barn kanske ni antingen bestämmer er för att ni absolut inte vill ha ett till i USA, eller också tvärtom. Det känns som om du försöker förutse allt, men jag tror inte riktigt att det är möjligt, så undvik alltför långtgående spekulationer. En sista sak jag ville tillägga är att även om en del går hos barnmorskor under graviditeten här är det absolut vanligaste att man går hos en läkare, vilket är en stor skillnad mot Sverige. Kan läkaren finns hen där under förlossningen. Yngre läkare brukar vara pigga på att ta alla sina patienters förlossningar själva, medan en del äldre kan vara lite "lata" och låta någon annan ta det om de inte har jour just då. OB/GYN läkare är även kirurger, så om det skulle bli kejsarsnitt och läkaren är tillgänglig blir det hen som gör det och inte någon okänd, vilket jag tyckte kändes skönt att veta.

  • Seven Costanza
    Wagram skrev 2014-05-28 23:54:46 följande:
    Jag skulle nog råda dig att inte fundera så mycket utan vänta och se hur det blir. Att flytta utomlands innebär så många omställningar att det enda man kan vara riktigt säker på är att ingenting blir som man tror i alla fall (på gott och ont). Börja försöka när ni känner er redo så får ni se hur det går. Och sedan när ni har ett barn kanske ni antingen bestämmer er för att ni absolut inte vill ha ett till i USA, eller också tvärtom. Det känns som om du försöker förutse allt, men jag tror inte riktigt att det är möjligt, så undvik alltför långtgående spekulationer. En sista sak jag ville tillägga är att även om en del går hos barnmorskor under graviditeten här är det absolut vanligaste att man går hos en läkare, vilket är en stor skillnad mot Sverige. Kan läkaren finns hen där under förlossningen. Yngre läkare brukar vara pigga på att ta alla sina patienters förlossningar själva, medan en del äldre kan vara lite "lata" och låta någon annan ta det om de inte har jour just då. OB/GYN läkare är även kirurger, så om det skulle bli kejsarsnitt och läkaren är tillgänglig blir det hen som gör det och inte någon okänd, vilket jag tyckte kändes skönt att veta.



    Förstår hur du menar. Jag har alltid varit ett kontrollfreak så det är svårt att inte informera sig så mkt det går, men jag förstår ju rent intellektuellt att man inte kan veta hur allt går oavsett hur mycket man planerar. Jag kanske inte ens kan bli gravid liksom... Dock tänker jag mer att det vore dumt att tänka att jag vill bli gravid så fort som möjligt vid årsskiftet bara för att jag längtar efter barn, om det nu visar sig att det funkar väldigt dåligt att anlända till USA i sjunde månaden.

    Det handlar mest om att jag längtar himla mycket och vill väga för- och nackdelar med när vi bör börja försöka så att jag kan ha någon hållpunkt att se fram emot. Har diskuterat er input med min man nu och han tycker att det verkar klokast att vänta med försöken tills ca april/maj när vi förhoppningsvis fått visum klart och snart ska åka, för att minska risken att allt blir försenat och att man inte har några marginaler för att anlända till USA innan födsel. Min man är mycket mer "vänta och se" än jag så det blir nog så även om jag längtar ihjäl mig. Det låter i alla fall tryggt att man har en egen läkare .
  • yndra
    Seven Costanza skrev 2014-05-29 00:12:40 följande:



    Förstår hur du menar. Jag har alltid varit ett kontrollfreak så det är svårt att inte informera sig så mkt det går, men jag förstår ju rent intellektuellt att man inte kan veta hur allt går oavsett hur mycket man planerar. Jag kanske inte ens kan bli gravid liksom... Dock tänker jag mer att det vore dumt att tänka att jag vill bli gravid så fort som möjligt vid årsskiftet bara för att jag längtar efter barn, om det nu visar sig att det funkar väldigt dåligt att anlända till USA i sjunde månaden.

    Det handlar mest om att jag längtar himla mycket och vill väga för- och nackdelar med när vi bör börja försöka så att jag kan ha någon hållpunkt att se fram emot. Har diskuterat er input med min man nu och han tycker att det verkar klokast att vänta med försöken tills ca april/maj när vi förhoppningsvis fått visum klart och snart ska åka, för att minska risken att allt blir försenat och att man inte har några marginaler för att anlända till USA innan födsel. Min man är mycket mer "vänta och se" än jag så det blir nog så även om jag längtar ihjäl mig. Det låter i alla fall tryggt att man har en egen läkare smile1.gif .
    Ngt du skulle kunna gora, om du vill veta mer om olika lakare, barnmorskor och persolnliga erfarenheter osv I omradet dar du kommer bo, ar ju att soka pa facebook. Ofta finns olika lokala grupper som bara bestar av mammor! De sitter pa en guldgruva av info... Jag ar tex med I Anchorage moms...sa lek lite med ord samt omradet du ska bo I och se vad du hittar. 

Svar på tråden För alla som vill flytta till USA