• LAMadde

    För alla som vill flytta till USA

    Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

    Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

    Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

    Användbara länkar:

    Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

    USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

    Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

  • Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Wagram
    Seven Costanza skrev 2014-11-16 19:31:27 följande:

    Nej det kanske inte blir något problem, men varför jag undrar var just för att min kompis påpekade att alla läkare kanske inte tar emot nya patienter hur som helst, precis som du skriver. Men det kanske är skillnad om man redan är gravid. Det verkar skilja sig ganska mycket mellan Sverige och USA hur många kontroller som görs och i vilka veckor så det får jag väl kolla upp i förväg om jag blir gravid. Fortfarande lite nojig över att riskera att inte bli insläppt i tullen om jag är synbart gravid men det har ju folk här sagt tidigare att jag inte behöver oroa mig för så jag försöker släppa den tanken. Så då var det bara detta med läkare kvar att lösa innan jag vågar försöka bli gravid. Mina nojor kanske verkar tramsiga men det är ju ett stort steg både att bli gravid första gången och att flytta utomlands så det känns extra nervöst när man ska kombinera dessa tycker jag.


    Seven Costanza skrev 2014-11-16 19:31:27 följande:

    Nej det kanske inte blir något problem, men varför jag undrar var just för att min kompis påpekade att alla läkare kanske inte tar emot nya patienter hur som helst, precis som du skriver. Men det kanske är skillnad om man redan är gravid. Det verkar skilja sig ganska mycket mellan Sverige och USA hur många kontroller som görs och i vilka veckor så det får jag väl kolla upp i förväg om jag blir gravid. Fortfarande lite nojig över att riskera att inte bli insläppt i tullen om jag är synbart gravid men det har ju folk här sagt tidigare att jag inte behöver oroa mig för så jag försöker släppa den tanken. Så då var det bara detta med läkare kvar att lösa innan jag vågar försöka bli gravid. Mina nojor kanske verkar tramsiga men det är ju ett stort steg både att bli gravid första gången och att flytta utomlands så det känns extra nervöst när man ska kombinera dessa tycker jag.


    Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig, men om graviditet och utlandsflytt samtidigt stressar dig kanske det är bättre att vänta med graviditeten till efter flytten.
  • Wagram

    Det är klart det kan hända att en läkaren inte kan eller vill ta nya patienter, men det finns många att välja på, så någon risk att man får stå utan tror jag absolut inte att det är. Till skillnad från Sverige finns det ingen läkarbrist i USA och jag har aldrig hört talas om någon som har haft problem med att hitta en läkare. Sedan kan man ju vara mer eller mindre begränsad beroende på sjukförsäkring, men det är ju en annan historia.

  • Seven Costanza
    Wagram skrev 2014-11-16 19:38:49 följande:

    Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig, men om graviditet och utlandsflytt samtidigt stressar dig kanske det är bättre att vänta med graviditeten till efter flytten.


    I nuläget stressar det ju mig lite eftersom jag inte har svar på allt jag undrar, men det är just därför jag vill fråga nu så jag inte behöver känna mig nervös sedan. Min man är lugn som en filbunke men han har inte tid att kolla upp sådana här saker så då faller det på mig. Det löser sig säkert.
  • Marie Curie
    Seven Costanza skrev 2014-11-16 20:21:35 följande:
    I nuläget stressar det ju mig lite eftersom jag inte har svar på allt jag undrar, men det är just därför jag vill fråga nu så jag inte behöver känna mig nervös sedan. Min man är lugn som en filbunke men han har inte tid att kolla upp sådana här saker så då faller det på mig. Det löser sig säkert.
    Kul att ni äntligen ska komma iväg.
    Jag tror verkligen inte du behöver oroa dig över att hitta en läkare, det är ju inte precis någon liten håla ni ska flytta till.

    Lycka till med äventyret!
  • Seven Costanza
    Marie Curie skrev 2014-11-17 16:41:52 följande:

    Kul att ni äntligen ska komma iväg.

    Jag tror verkligen inte du behöver oroa dig över att hitta en läkare, det är ju inte precis någon liten håla ni ska flytta till.

    Lycka till med äventyret!


    Ja verkligen, ÄNTLIGEN! Har väntat på detta i flera år men först tog det ca åtta månader längre innan han disputerade och sedan är det ju massa väntetid efter man skickat in ansökningar. Man får besked från VR nu i december så allra helst hoppas vi få det, men det är ju bara ~15% som får så vi räknar inte med det.

    Han har sökt en del annat också och får han inte VR ska han ta ut lite ledigt för att skriva fler ansökningar, men han känner sig relativt säker att få något så småningom och att vi kan komma iväg någon gång mellan juni och september. Så nu är det bara drygt ett halvår kvar, känns nästan lite overkligt faktiskt men spännande . Är ni fortfarande i USA? Hoppas allt är bra mes familjen och att ni trivs i så fall!
  • Marie Curie
    Seven Costanza skrev 2014-11-17 21:04:03 följande:
    Ja verkligen, ÄNTLIGEN! Har väntat på detta i flera år men först tog det ca åtta månader längre innan han disputerade och sedan är det ju massa väntetid efter man skickat in ansökningar. Man får besked från VR nu i december så allra helst hoppas vi få det, men det är ju bara ~15% som får så vi räknar inte med det.

    Han har sökt en del annat också och får han inte VR ska han ta ut lite ledigt för att skriva fler ansökningar, men han känner sig relativt säker att få något så småningom och att vi kan komma iväg någon gång mellan juni och september. Så nu är det bara drygt ett halvår kvar, känns nästan lite overkligt faktiskt men spännande . Är ni fortfarande i USA? Hoppas allt är bra mes familjen och att ni trivs i så fall!
    Jag ska verkligen hålla tummarna för VR då. Är det deras postdocbidrag han sökt?

    Japp vi är fortfarande kvar. Vi har funderat fram och tillbaka på hur länge vi ska stanna och om jag ska försöka hitta ett annat akademiskt jobb här efter min postdoc, jag har dessutom sökt endel pengar från NIH som jag väntar på besked om. Nu har det dock dykt upp en intressant möjlighet i Sverige så nu ser det ut som att vi kommer flytta tillbaka om drygt ett år.
  • TillFlorida
    Seven Costanza skrev 2014-11-16 20:21:35 följande:
    I nuläget stressar det ju mig lite eftersom jag inte har svar på allt jag undrar, men det är just därför jag vill fråga nu så jag inte behöver känna mig nervös sedan. Min man är lugn som en filbunke men han har inte tid att kolla upp sådana här saker så då faller det på mig. Det löser sig säkert.
    Det finns många här som fött barn i USA så jag tror nog du kan får råd och svar på de flesta frågor som skulle kunna komma up.
  • Seven Costanza
    Marie Curie skrev 2014-11-18 15:22:35 följande:

    Jag ska verkligen hålla tummarna för VR då. Är det deras postdocbidrag han sökt?

    Japp vi är fortfarande kvar. Vi har funderat fram och tillbaka på hur länge vi ska stanna och om jag ska försöka hitta ett annat akademiskt jobb här efter min postdoc, jag har dessutom sökt endel pengar från NIH som jag väntar på besked om. Nu har det dock dykt upp en intressant möjlighet i Sverige så nu ser det ut som att vi kommer flytta tillbaka om drygt ett år.


    Ja precis, så i allra bästa fall får han två år i USA plus ett år tillbaka i Sverige. Annars tar vi första bästa andra som har finansiering - enligt min man kan man ju byta om något bättre skulle hinna dyka upp innan vi åker.

    Okej ja det kan ju vara svårt att veta hur länge man vill stanna, men det tolkar jag ändå som att ni trivs? Vi räknar med att åka hem efter två år men man får ju se, man kanske får ett jättebra erbjudande. Hur har barnen anpassat sig tycker du?
  • alloneword

    Hej!

    Jag (svensk medborgare) och min partner (amerikansk medborgare) har nyss gift oss i Sverige och tänker nu påbörja processen att fixa immigrant visa, och så småningom green card, åt mig.

    Vi sitter nu och brottas med I-130-blanketten och undrar vilken typ av "supporting evidence" som faktiskt behövs. I "Instructions for form I-130, Petition for Alien Relative" kan man läsa att en behöver skicka in:

    - a copy of your marriage certificate

    - passport-style color photos of yourself and your spouse

    - completed and signed form G-325A for yourself and your spouse

    - a lease showing joint tenancy of a common residance

    Har vi fattat saken rätt? Räcker det med "bara" den här informationen för att styrka vår familjerelation?

    Tacksam för svar!

  • Tow2Mater

    Om ingen av er varit gift forr, så ja. Folj instruktionerna exakt, läs dem noga flera ggr. Det är ju annat som måste bifogas också, men for att styrka er relation så ska det du räknar upp räcka. Men har ni fler dokument bifoga det också, det skadar inte; "you should submit one or more of the following types of documentation that may evidence the bona fides of your marriage".

Svar på tråden För alla som vill flytta till USA