• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Mammasknodd
    Fairyfloss: Det tar lite tid innan binjurarna kommer igång!

    Till alla mina goa vänner här i tråden: Krya på er!

    Nu åker jag in igen på lassarusket! Fick det jag fruktar mest; Vinterkräksjukan! Eller i alla fall magsjuka... Kräkandet och skitandet är över men jag har 41 graders feber så jag måste in... Har så ont i kroppen att jag bara stönar hela tiden! Oj nu kommer taxin!
    Sköt om er så hörs vi sen!
    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Drömmerdrömmar

    Usch och fy!! KRYA PÅ DIG! stor kram!


    Mammasknodd skrev 2008-12-15 14:20:34 följande:
    Fairyfloss: Det tar lite tid innan binjurarna kommer igång!Till alla mina goa vänner här i tråden: Krya på er!Nu åker jag in igen på lassarusket! Fick det jag fruktar mest; Vinterkräksjukan! Eller i alla fall magsjuka... Kräkandet och skitandet är över men jag har 41 graders feber så jag måste in... Har så ont i kroppen att jag bara stönar hela tiden! Oj nu kommer taxin!Sköt om er så hörs vi sen!
  • fairyfloss

    Mammasknodd: Oh herregisses! Nej men så fruktansvärt! Ta hand om dig och krya på dig! Oj jag tycker så synd om dig just nu . Megakram!!

  • grådis

    dalkulla26 skrev 2008-12-15 06:53:53 följande:


    hejjag måste få göra ett ego inlägg.. jag är så dålig och vet inte ad det kommer av.. ingen vet känns det som .. Gråter av smärta.. Var till akuten i går och hade då haft skitont i högersida och bak i ryggen 1 dygn och då menar jag väldigt ont.. känns inte som ett skov då detta är bättre efter allt kortison. Träffar först en läakre som inte kan höra några tarmljud och pratar om subileus.. träffar någon halvstödig kir. jour som mummlar att det låter väl ganska bra. OCh får mig en skopa för att jag inte ställer upp på undersökning där de vill pilla mig i rumpan. jag vill inte så är det bara.. så nu sitter jag här inte ett dugg bättre, hjälpt för stundenav dexofen och alvedon.. men sen då.. kan i princip bara sitta på ett visst sätt... Jag tror att jag börjar att nå min punkt för vad jag orkar...förlåt mitt egoinlägg.. kram på er alla
    Det gör ont i en när man läser...lider med dig.
    Så kraftiga och långvariga smärtor trots kortison och annan behandling (tarmvila o allt du gjort) så tycker man det borde vara relevant att kolla upp så att du inte har nån abcess eller om det är förträngingar som orsakar smärtorna.

    Abcesser kan behöva medicineras eller opas, förträngningar kan vidgas med ballongvidgning genom coloskop osv. Det finns hjälp om det är så att det är nåt sånt.
    När jag haft som du en längre tid så har de gjort nån form av magentröntgen...den där man åker igenom en ring , INTE den när man åker in i en tub.
    Då kan de se varansamlingar osv.

    Ring din läkare och kräv en gång för alla att få en kontakt som håller i dig och som ser till att gå till botten med detta så att du kommer upp på en dräglig livsnivå.
    Det har ju krånglat för dig i flera år, du blir ju aldrig riktigt bra, det ska inte behöva vara så. Det är deras förbannade plikt att ta hand om dig. Ring och stå på dig, ta hjälp av nån som vet hur du mår att ringa om du inte orkar själv.
    Be om remiss till annat sjukhus för de verkar ju inte kunna hantera crohns på ditt sjukhus.
    Hoppas verkligen att du blir bättre snart, det är för j*kla pestigt att ha så ont o må så dåligt
    Kramis till dig, tänker på dig.
  • grådis

    Patrik 24 skrev 2008-12-15 07:47:01 följande:


    God morgon alla som e vakna här i tråden...Jag vill bara säga att ni starka alla ihoppa som e här inne som kämpar med er problem presic som mig själv har jag också ont o mår väldigt dåligt.Så nu på morgon ska jag ringa o se om jag kan få prata med någon vettig människa på gastromottagningen och så att jag kance får komma in o få den hjälpen jag behöver för att orka kämpa vidare med buken o alla det innebär.mvh Putte
    Stå på dig och lycka till
  • grådis

    Drömmerdrömmar skrev 2008-12-15 10:05:22 följande:


    Uppdatering:Tjocktarmsröntgen idag..- fy vad jobbigt det var och länge hölls det ju på!! usch! men nu är det över iaf.. *puh* försöker andas ut..fick ju inga svar idag, han skulle ju skicka svaren till min läkare på vårdcentralen så jag får väl svar om ca nån vecka!dem på röntgen vill väl väl varken säga bu eller bä utan låta min läkare prata med mig.Eller ni som har gjort den här tjocktarmsröntgen, sa han/hon något till er direkt? :S
    Redig tjej Gött att ha det överstökat.
    Jag har aldrig fått reda på nåt av röntgen, det brukar doktorn berätta senare.
    Sköt om dig
  • grådis

    Mammasknodd skrev 2008-12-15 14:20:34 följande:


    Fairyfloss: Det tar lite tid innan binjurarna kommer igång!Till alla mina goa vänner här i tråden: Krya på er!Nu åker jag in igen på lassarusket! Fick det jag fruktar mest; Vinterkräksjukan! Eller i alla fall magsjuka... Kräkandet och skitandet är över men jag har 41 graders feber så jag måste in... Har så ont i kroppen att jag bara stönar hela tiden! Oj nu kommer taxin!Sköt om er så hörs vi sen!
    Fy Stackare. Jag bävar för denna period, jag drömde t o m om kräksjukan...snacka om ångest. Och så har du gått och fått det, hoppas hoppas du repar dig och får komma hem snart igen.
    Krya på dig o massa massa massa massa massa kramar till dig
  • grådis
    skrutteluttan74 skrev 2008-12-14 16:56:12 följande:
    När ska vi dra tjejen ?? HihiVisst hade det varit gott?
    Skickar en kram till dig med som har det så jobbigt.
    *kraaaam*
  • Patrik 24
    grådis skrev 2008-12-15 16:08:12 följande:
    Patrik 24 skrev 2008-12-15 07:47:01 följande: Stå på dig och lycka till
    Är så Arg. Dr skulle ha ringt till mig i dag,men det har dom inte gjort Blir så Less på allt. Hur ska man orka!!!!
    Älskar Min Underbara Familj
Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!