• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Nallatalla

    Slj,hoppas att det löser sig på alla plan för Lukas!Det är ju inte lätt att sätta ord på känslor för barn utan de agerar ju ofta utåt.

    Grådis,ja jag är tacksam äver att det inte utvecklades till öroninflammation.Hjalleman är frisk nu som tur är men nu är nästan alla på Emils dagis sjuka så vi får se hur länge detta varar.
    Hur är det med dig? En annan ska ju till kirurgmott nästa Onsdag och jag kämpar på med supparna.

    Kram på er alla / Nalla

  • Patrik 24
    grådis skrev 2009-02-12 10:20:28 följande:
    Patrik 24 skrev 2009-02-11 17:08:37 följande: HallåEfterlyste dig för ett tag sen...var ju länge sen vi såg dig.Tråkigt att du inte blivit bra ännu Hoppas de kommer fram till nåt bra efter kameraundersökningen. Var det problem att svälja kapseln?Krya på dig
    Hej !

    Ja jag har inte orkat vara här,gör jag knappt nu heller.

    Ja om 2 veckor får vi svar....Nä det var inga problem att svälja den.

    Hoppas att det e okej med dig o Tack....
    Älskar Min Underbara Familj
  • grådis

    Drömmerdrömmar skrev 2009-02-12 11:16:13 följande:


    Glömde fråga om det är din första koloskopi?? det är min första..
    Hej!
    Nä, detta blir ...hmmm vet inte riktigt...nummer 8 eller rentav 10 kanske?... kommer inte ihåg

    På mina papper står att jag ska gå till medicinmottagningen och anmäla mig och pröjsa...300Kr...sen går jag ner till endoskopienheten för det lilla roliga

    Lycka till, det ska nog gå bra, man brukar få så mycket lugnande och smärtstillande så det är lugnt. Det jobbigaste är laxeringen dagen innan.

    Ha de gott
  • grådis

    Patrik 24 skrev 2009-02-12 12:07:41 följande:


    Hej ! Ja jag har inte orkat vara här,gör jag knappt nu heller. Ja om 2 veckor får vi svar....Nä det var inga problem att svälja den. Hoppas att det e okej med dig o Tack....
    Jodå här rullar det på.
    Aha, vänta två veckor på svar alltså. Hoppas det blir bra då.
    Har du fått nån läkare att vända dig till då?
    Ha de så gott du kan.
  • Starkast

    Nu har jag fått tid för stomiop.
    16/3 är det då dags....
    Två gånger på op. inom en månad blir det. *ryser*

  • Patrik 24
    grådis skrev 2009-02-12 20:20:05 följande:
    Patrik 24 skrev 2009-02-12 12:07:41 följande: Jodå här rullar det på.Aha, vänta två veckor på svar alltså. Hoppas det blir bra då.Har du fått nån läkare att vända dig till då?Ha de så gott du kan.
    Ingen Dr . Jag är helt utelämnad och det gör väl att man sjunker långt ner

    Detsamma
    Älskar Min Underbara Familj
  • Drömmerdrömmar

    Oj okej så många ggr stackars dig.. blä!
    Ja vi får hoppas det går bra.. gjorde rectoskopi häromdagen och tyckte det kändes..väldigt obehagligt, hmm, och det var bara 13 cm upp, men det sägs ju att man inte har några känselceller i tarmen? läkarn sa att det upplevs mest obehagligt där man har krökar" i tarmen, och tydligen var min ändtarm väldigt krökig som han uttryckte det..
    dem fick göra om försöket med rectoskopin första gången så kunde han bara gå in 9 cmför det stod avföring ivägen men då såg allt bra ut, så fick jag ta en microlax till o då kunde han gå upp 13 cm iaf men då såg han (detta var bara 20 min efter ungefär) att det blödde i ändtarmen som små prickar väldigt tydligt, så han sa att ändtarmen är väldigt känslig på mig.. men eftersom han inte kan svara på dessa otroliga smärtor, akuta diarer o slem kommer ifrån så går vi vidare med koloskopi, han sa att blodet troligtvis kommer från det som blöder i ändtarmen.. men vissa gånger har jag mörkt blod o som klumpar ibland är hela avföringen mörkröd.. så jag tvivlar att det BARA är därifrån.
    Innan detta har jag gjort en tjocktarmsröntgen som itne visade NÅGONTING fel.. hmmm får väl se om koloskopin visar något :( jag kan ju inte må såhär hela livet!! vill veta vad det är ju!!

    kram!


    grådis skrev 2009-02-12 20:03:48 följande:
    Drömmerdrömmar skrev 2009-02-12 11:16:13 följande:
    Hej!Nä, detta blir ...hmmm vet inte riktigt...nummer 8 eller rentav 10 kanske?... kommer inte ihågPå mina papper står att jag ska gå till medicinmottagningen och anmäla mig och pröjsa...300Kr...sen går jag ner till endoskopienheten för det lilla roliga Lycka till, det ska nog gå bra, man brukar få så mycket lugnande och smärtstillande så det är lugnt. Det jobbigaste är laxeringen dagen innan.Ha de gott
  • grådis

    Nalla, med mig är det rätt hyfsat, tar inga suppar för tillfället, har inte samma problem med slem o dyl längre. Så det kanske gjorde susen med en omgång scheriproct? Tar Asacol nu...för att göra doktorn glad ...är själv lite skeptisk, men det blir säkert bra. Behöver ju nåt.
    Ska hålla tummarna för ditt kirurgmöte, hoppas det ser bra ut. Fortsätt kämpa med supparna Kram

    JennyF, oj, ett datum nu alltså. Antar att det är mycket blandade känslor. Hoppas att det ska bli bra med stomi och att det ska vara en lösning på dina problem så att du får må bra och får ett normalt liv tillbaka. Kramis och lycka till. sköt om dig

    Patrik24, usch vad jobbigt. Men vem har remitterat dig till kapselendoskopin? det måste ju vara nån läkare som håller på att utreda dig? Annars borde du väl kunna ringa mag&tarmmottagningen/medicinmottagningen på ditt sjukhus? Om du har frågor eller är orolig eller bara vill veta vad som kommer att hända med dig framöver? Tufft att behöva kämpa när man redan är dålig. stå på dig o kram o lycka till

    Drömmerdrömmar, jag tycker rectoskopi är värre än coloskopin, vid coloskopin är man ofta så väck så man inte bryr sig. Vid rectoskopin blir man så utlämnad och jag är extremt sjåpig och då jag är så trång så tycker jag det gör så j*kla ont. Min doktor försökte göra det på mig för några år sen, men en väldigt spänd groda i kombination med förträngningar i ändtarmen gjorde ju att han inte fick in instrumentet...knappt ett lillfinger heller, så han fick skicka mig till kirurgen o söva mig...
    På tjocktarmsröntgen ser man mest bara om det är förträngningar, man ser ju inga sår eller inflammation, det ser man endast genom coloskopi. Förstår att du vill ha svar på vad dina problem kommer sig av.

  • Drömmerdrömmar

    Okej!!! hoppas jag upplever det så också, att det inte är för jobbigt.
    Min läkare sa att på tjocktarmsröntgen om man har inflammation ser man oftast det på röntgen!!! för att tarmen blir svullen då! men nu när han skickade mig på koloskopi sa han att det är inte alltid man ser förändringar på röntgen. SÅ vi får väl se!
    konstigt att jag nästan hoppas" man ser något på koloskopin så jag får hjälp =(


    grådis skrev 2009-02-13 11:54:50 följande:
    Nalla, med mig är det rätt hyfsat, tar inga suppar för tillfället, har inte samma problem med slem o dyl längre. Så det kanske gjorde susen med en omgång scheriproct? Tar Asacol nu...för att göra doktorn glad ...är själv lite skeptisk, men det blir säkert bra. Behöver ju nåt.Ska hålla tummarna för ditt kirurgmöte, hoppas det ser bra ut. Fortsätt kämpa med supparna KramJennyF, oj, ett datum nu alltså. Antar att det är mycket blandade känslor. Hoppas att det ska bli bra med stomi och att det ska vara en lösning på dina problem så att du får må bra och får ett normalt liv tillbaka. Kramis och lycka till. sköt om dig Patrik24, usch vad jobbigt. Men vem har remitterat dig till kapselendoskopin? det måste ju vara nån läkare som håller på att utreda dig? Annars borde du väl kunna ringa mag&tarmmottagningen/medicinmottagningen på ditt sjukhus? Om du har frågor eller är orolig eller bara vill veta vad som kommer att hända med dig framöver? Tufft att behöva kämpa när man redan är dålig. stå på dig o kram o lycka tillDrömmerdrömmar, jag tycker rectoskopi är värre än coloskopin, vid coloskopin är man ofta så väck så man inte bryr sig. Vid rectoskopin blir man så utlämnad och jag är extremt sjåpig och då jag är så trång så tycker jag det gör så j*kla ont. Min doktor försökte göra det på mig för några år sen, men en väldigt spänd groda i kombination med förträngningar i ändtarmen gjorde ju att han inte fick in instrumentet...knappt ett lillfinger heller, så han fick skicka mig till kirurgen o söva mig...På tjocktarmsröntgen ser man mest bara om det är förträngningar, man ser ju inga sår eller inflammation, det ser man endast genom coloskopi. Förstår att du vill ha svar på vad dina problem kommer sig av.
Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!