• grådis

V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

• Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • väntar i Kina kön

Hej!
    Jag har UC sen mångar år tillbaka och har varit till och från bättre. Är jämt svullen i magen och har gått upp mycket i vikt, laxerar sällan.

Nu har jag fått en remiss till en vikoperation, tror ni att man kan göra en sådan operatione trots ulcerös colit? Har inte träffat på kirurgen ännu så att jag kan fråga men ni kanske har några synpunkter eller råd att ge mig.

• Fru U

Klimpen, min ledvärk är kronisk och oavhänging tarmen. Dvs oavsett om tarmen är inflammerad eller inte så har jag ledvärk

Det är ovanligt men inte okänt att man kan få ledvärk som inte följer skoven

Man kan även få muskelvärk

Svaren bor i hjärtat
  • väntar i Kina kön

Har ni läst att asacolen ska vara giftig? Har själv minskat ner min dos och tar 2 tabletter på morgonen och en på kvällen. Tycker att jag har minder huvudvärk.

• fairyfloss

Hej tjejer. Jag vet inte hur mycket medierna övervakar det som händer här nere men i fall att nån har koll och är orolig så lever vi och har inte drabbats personligen av bränderna. Men det är väldigt hemskt det som har hänt och fortfarande i någon mån pågår här nere.

För egen del så testar jag nu kokosolja, ska se om det hjälper. 1-2 tsk ska man ta varje dag, jag blandar ner det i min havregrynsgröt, blir jättegott. Och självklart ska den vara kallpressad, den där man använder till ischoklad är inget att ha! Jag återkommer med rapport om jag märker nån skillnad!

Kram allihopa!

• Fru U

fairyfloss, skönt att höra ifrån dig Har sett de hemska bilderna på tv

Svaren bor i hjärtat
  • roslund
    Svar på #1858
    Pentasa är stora som en femtioöring och tröga. Svåra att svälja då dom fastnar på vägen.
    Supparna tycker jag är ok. Hårda som du skrev, men med lite glidmedel är det inga problem. upplever inte att dom svider.
  • klimpen

Fru U:Tack för svar. Har de gjort någon undersöknin på dig för att komma fram till detta ?? För jag har ju inget skov och blir bara sämre och sämre i led eller om det är muskelvärk.......??
    Hur orkar du om du har onte jämt ?? Tar du någon medecin för smärtan ??
    Ta hand om dig

Fariyfloss: Har följt ganska slaviskt vad som hänt eller händer ska jag säga down under. Har en kusin som också bor i Australien. Det är helt fruktansvärt vad som händer, hur är man funtad om man tänder på och vet vad konsekvenserna kan bli !! Skönt att du inte blivit drabbad personligen.

Kram på er !!

• Drömmerdrömmar

Hej tjejer! var ett tag sen nu! varit dålig på att skriva!! hoppas ni alla mår okej åtminstone!

blä har en fråga, ni som gjort koloskopi, hur mycket sånt där äckel måste man dricka innan???

när jag gjorde tjocktarmsröntgen så var det ju ett glas på morgon och ett glas på kvällen 2*45 ml tror jag det var som man blandade i vatten... och fy fan vad illa man mådde av det fick ju kämpa för att inte spyyy i flera timmar ju!!

men jag har ett svagt minne av att man ska ´dricka ännu mer inför en koloskopi? snälla säg att jag har fel :'(

• 68an

klimpen skrev 2009-02-10 20:08:18 följande:

Hallå !!Nu blir jag tokig !! Jag söker och söker men hittar inte något av nytta. Jag har väldigt ont i lederna och skulle vilja vetaså mycket som jag kanom det. Gärna läsa om människor som har eller haft ledvärk. Men det somjag hittar är att man kan ha ledvärk om man har UC. Har pratat med min läkare, tagit blodprovet, fått smärtstillande. Men jag vill veta, hur länge brukar man ha ont,jämt eller i perioder. Varför får man det och om man nu inte får ett namn på det vad är det ?? Finns det bara i mitt huvud ?? Jag tror jag håller på att bli knäpp !!Vet att jag har tjatat om ledvärk förut, sorry och hoppas ni har överseende. Ni som har ledvärk, inboxa mig gärna era berättelse om ni orkar. Är tacksam för allt .Kram
    Prova Artrox om du tål skaldjur!!!
    Det funkar kanon för dom som jag rekomenderat det åt och för mig gjrode det en helomvändning på mindre än 1 vecka men tyvärr så tålde jag dom inte och fick avsluta lika snabbt behandlingen.
    Däremot bytte jag ut en av mina mediciner för drygt 1 år sedan, gick från asacol till salazopyrin. Sala. är ju även för reumatism och inte bara för tarmsjukd. och efter det har jag blivit mycket bättre men inte helt bra.

Värk i lederna finns mer el. mindre jämt men jag blir alltid värre på vårkanten och försommaren.
  • Nallatalla

Ett tips om man har svårt med supparna är att fukta dem med vatten,det funkar bra.
    Nu är ninde på op,hoppas att allt går bra för henne!

Kram på er alla / nalla

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!