• Happuy

    Matvägran på "riktigt" del 8

    Det här är stället för oss föräldrar vars barn matvägrar på riktigt. Här äts det inga köttbullar med potatis utan för att få i barnet någon mat överhuvudtaget sker det antingen via sond i näsan, peg eller knapp på magen. Några barn klarar än så länge att dricka sondnäringen själva via munnen.
    Vi för alla här inne en hård kamp mot sjukvården och några av oss har kommit längre medans några precis har börjat sin kamp för sitt barn.
    Något som inte diskuteras här är ifall barnet matvägrar någon dag eller så utan våra barn matvägrar dygnet runt året om och lever tack vare hjälp av sondnäringar som sondas in på olika sätt.
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt" del 8
  • siggemom

    Halloj, vilken bra inledning!!! Just nu är det hyfsat här, ni andra verkar har det tuffare, kramisar...

  • r78ks

    hej hej alla

    här kommer lite roliga nyheter från oss. efter ett otroligt tufft nyår med sjuk Noah som klor mot sjukvården mår han bättre och det roligaste av allt - han ska på casting för H&M!!!

    Hoppas bara han är frisk då...

  • Clavi

    Hej. Long time no see.

    Vi har det ok. Hugo är annorlunda än de flesta arn här så tillvida att han i princip aldrig är sjuk. Han började på dagi i oktober och vi har inte vabbat en enda dag hittills.

    MEN...han äter definitvt inte. Igår fick jag i honom 4 dl minimax samt en halv banan. Frustration.

  • Skumboll

    Sigge: Vad skönt att höra!

    r78ks: WOW! Vad kul! Hoppas det går bra, jag håller tummarna att han är frisk och kry.

    Alltså, det är väl ändå rätt märkligt. Vi har fortfarande inte fått några svar på biopsierna som togs vid gastroskopin för en månad sedan. Och egentligen vill jag inte ringa och fråga, för jag behöver en paus från sjukvården.

    Jag tänkte snart göra ett försök att byta ut frukosten (det vi fortfarande sondar i matväg) men jag vet inte vad jag ska ge honom. Gröt och välling vill han ju inte ha och typ sojayoghurt är ju så energifattigt. Idéer någon?

  • siggemom
    Svar på #14
    Jag vet inte ifall det fungerar, men jag körde energidryck fortimel äpple.I början blandade jag den med vatten nu tar han den själv. Han fick gå runt med flaskan och leka(väldigt pedagogiskt) men han fick både aptit och kraft av den.
    Jag pratade med dietisten idag om hur bra det går med m, hon är övertygad att det är energidryckerna som gjort att m faktiskt äter just nu. Hon har sett det många gånger det är små kaloribomber med mycket vitaminer dessa drycker. Du kanske har prövat annars be och få utskrivet..
  • Skumboll

    siggemom skrev 2009-01-13 18:42:18 följande:


    Svar på #14Jag vet inte ifall det fungerar, men jag körde energidryck fortimel äpple.I början blandade jag den med vatten nu tar han den själv. Han fick gå runt med flaskan och leka(väldigt pedagogiskt) men han fick både aptit och kraft av den. Jag pratade med dietisten idag om hur bra det går med m, hon är övertygad att det är energidryckerna som gjort att m faktiskt äter just nu. Hon har sett det många gånger det är små kaloribomber med mycket vitaminer dessa drycker. Du kanske har prövat annars be och få utskrivet..
    Åh, det hade ju varit en lätt start på dagen! Han är lixom ingen frukostmänniska (precis som en själv). Men frågan är hur jag ska få i honom det, flaska tar han icke. I pipmugg kan han dricka 10-20 ml och glas så blåser han bara ut allt. Det är samma problem med vatten, han tycker verkligen inte om att dricka.
  • Kuben

    Hej hej alla kämpare!

    I morgon ska lillan opereras: Vi är nervösa och försöker hålla känslorna i schack! Det ska i alla fall bli en befrielse och jag hoppas att denna tid inte skapat ett allför svårt mönster kring maten!

    kram

  • Mask
    Svar på #15
    Är det Fortimel Jucy som ni använt? Måste det skrivas ut av läkare eller kan BVC-sköterskan görs det?
  • Preppy

    Hello!
    Här kommer ett inlägg från en TRÖTT mor.
    Får inte sova för A-Han försöker slita sonden på natten och vaknar hela tiden med ett illvrål! Vi klev upp 4 för då hade jag gett upp mina fåniga idéer om sömn.

    siggemom: Skönt att höra!

    r78ks: Han är ju helt klart så söt att han borde få jobbet!

    Clavi: Hur går det med vikt och humör? Har de inte hjälpt er något med detta på sjukan?

    skumboll: Sojayogurt med duocal? Kanske kan fungera?

    Kuben: Lycka till jag håller tummarna för er!

Svar på tråden Matvägran på "riktigt" del 8