• MINI25

    Var i Sverige har man FULASTE dialekt???

    Ännu en tråd som kanske retar gallfeber på många,
    men jaaaa...jag tycker att det är lite roligt med fulaste dialekter, liksom det är roligt att skriva vilka de fulaste heminredningar och fulaste namn är, osv...



    Alltså en helt oviktig tråd!

    ....men håll med om att det inte är vackert med varesig bred skånska eller bräkig sörmländska? Å andra sidan är det otroligt fult med riktigt bred Stockholmska...där man
    t ex uttalar show- chååååv. Eller skånskans "ihopAklibbad": det där a:et de sätter till har jag aldrig förstått mig på....

  • Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???
  • Meline

    tjolaloppan:

    Gör inte mig något... Jag är glad ändå.
    Har fått komplimanger för att jag pratar så fint, sådeså

  • julmusten

    Alla dialekter som ar breda ar lite jobbiga tycker jag, men den varsta dialekten ar helt klart Varmlandskan, (har fortfarande mardrommar om "Chip och valkomna till Hajk" brrrr).

    Goteborgska, (min egen dialekt), ar inte sa kul den heller!!!

    Jag tycker skanska ar gulligt, sa lange som jag forstar den

  • Barba My

    Säger som Jennie Brunflo, värmländskan nära norgegränsen. Hemsk! Själv så är jag en dialekt wannabe, hakar automatiskt på alla dialekter så fort jag hör dem, och _det_ låter verkligen illa...

  • en vanlig jävla muffins

    tjoppaloppan - schuu, no äre ba att bÖrje pratta så hä'rå!

  • MINI25

    Barba My

    Ha ha, sån var jag när jag var mindre-har dock tackochlov vuxit bort!!
    Har en väninna som börjar prata göteborska när hon fått i sig ett glas vin...
    Hon har aldrig ens varit i Göteborg...

  • Vem vet

    (Muffins håller med dig )
    Tyvärr så är ju inte Kalixmål vackert i mina öron iallafall....

    Som de pratar i Gällivare, är inte heller trevlig...

  • Barba My

    MINI25

    Hälsa din vännina att hon är inte ensam
    Jag har heller aldrig varit i göteborg, men dialekten sitter som ett smäck då jag fått i mig lite. Och det värsta är att jag känner mig "gööör" go och käck.
    Förstår inte alls när folk frågar mig vart jag kommer ifrån eftersom jag pratar så konstigt

  • MINI25

    Barba My:

    Du kanske ÄR min kompis!!!!

    Men min kompis fattar inte själv att hon börjat prata dialekt- det är det som är så fascinerande. Hon kan bli riktigt irriterad när folk undrar om hon är på besök i Sthlm.

  • gealach

    Jag har en ganska snurrig uppfattning om vilka dialekter som är fula/fina. Det beror helt enkelt på vem som pratar dialekten ifråga. Är det en person som jag tycker om, eller en som jag inte känner, men som ger ett sympatiskt intryck, då blir dialekten automatiskt fin, och tvärtom. Retar jag mig på en person brukar dialekten bli fokus för irritationen...

Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???