Inlägg från: MINI25 |Visa alla inlägg
  • MINI25

    Var i Sverige har man FULASTE dialekt???

    Ännu en tråd som kanske retar gallfeber på många,
    men jaaaa...jag tycker att det är lite roligt med fulaste dialekter, liksom det är roligt att skriva vilka de fulaste heminredningar och fulaste namn är, osv...



    Alltså en helt oviktig tråd!

    ....men håll med om att det inte är vackert med varesig bred skånska eller bräkig sörmländska? Å andra sidan är det otroligt fult med riktigt bred Stockholmska...där man
    t ex uttalar show- chååååv. Eller skånskans "ihopAklibbad": det där a:et de sätter till har jag aldrig förstått mig på....

  • Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???
  • MINI25

    Oj, många som är emot skånskan!

    Den enda skånskan som jag tycker är fin är den som talas i Falsterbo/Skanör- alltså inte så grov. Och man hör vad som sägs utan att behöva fråga om!

  • MINI25

    Barba My

    Ha ha, sån var jag när jag var mindre-har dock tackochlov vuxit bort!!
    Har en väninna som börjar prata göteborska när hon fått i sig ett glas vin...
    Hon har aldrig ens varit i Göteborg...

  • MINI25

    Barba My:

    Du kanske ÄR min kompis!!!!

    Men min kompis fattar inte själv att hon börjat prata dialekt- det är det som är så fascinerande. Hon kan bli riktigt irriterad när folk undrar om hon är på besök i Sthlm.

  • MINI25

    Aaahh, still alive. Det trodde man inte! Hi hi, stolt TS här

    Jag måste nog skriva, igen, att det är så hemskt med gnällbältet! Det låter som om de är bajsnödiga mest hela tiden.
    Men sen så är det ju rätt fult med invandrarsvenska också....
    och den där dialekten man talar i Karlstad...chipp-chipp å välkommen till hajk....

  • MINI25

    Lola Jämtland

    Men kan du skriva vad för dialekter som det finns i Norrland då- för jag fattar verkligen inte vad man då skall kalla dem om det är fel att kalla dem för norrländska....? Tack!

  • MINI25

    Jo, tack...

    Men kallar man dialekten då för ex Ångermanländska (?)- och vet man ej vad för dialekt det är och säger norrländska så blir man tillrättavisad, eller?

  • MINI25
    Men kungen pratar ju rikssvenska- det har Margaretha Krook lärt honom!
Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???