• MINI25

    Var i Sverige har man FULASTE dialekt???

    Ännu en tråd som kanske retar gallfeber på många,
    men jaaaa...jag tycker att det är lite roligt med fulaste dialekter, liksom det är roligt att skriva vilka de fulaste heminredningar och fulaste namn är, osv...



    Alltså en helt oviktig tråd!

    ....men håll med om att det inte är vackert med varesig bred skånska eller bräkig sörmländska? Å andra sidan är det otroligt fult med riktigt bred Stockholmska...där man
    t ex uttalar show- chååååv. Eller skånskans "ihopAklibbad": det där a:et de sätter till har jag aldrig förstått mig på....

  • Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???
  • Lola Jämtland

    Får jag påpeka igen att det inte finns nån dialekt som heter norrlänska...alla i söder pratar inte likadant o vi som bor i norr gör inte heller det....

    Petitesser kanske men iaf....

  • clinan

    Bara av ren nyfikenhet så undrar jag VAD det är med skånskan som är så irriterande. Eftersom typ 33% av alla här inne svarar skånskan.

    Vad är det som är så irriterande o fult?

  • Majblomma12

    Lola, petitesser var nog ordet. "det låter lika för oss". Samma är det ju med "er", ni tror man kommer från Stockholm om man bor i en radie av tio mil från. Men vi "härnere på mitten" hör ju en väldig skillnad på en Västerås-, Enköpings- eller Uppsalabo.

    Tycker fet värmländska är ganska anskrämlig. Umedialekten är underbar. "Nu har jag som ostädat för dig" med öppet ä. Ahhhh....

  • Pindus

    skånska är ju som ett helt annat språk *S* jag får alltid prata med skåningar när jag ringer ngnstans o jag fattar ju nada:)

    Sen är det faktiskt skillnad på stockholmska o stockholmska...en del vill ju låta så där fina som om de bodde på östermalm typ...

    Pindus - som gått över från "norrländska light" till stockholmska med drag av norrländska:)

  • Maijlo

    Jag gillar inte värmländska så mycket, den ala hajk alltså. Hoppas jag är i rätt region--- Är inte helt säker.

  • Majblomma12

    Typ Stefan Holms pappa! Vad i hela friden SÄGER karln, han sväljer ju sina meningar...

  • kalaskulan

    jag måste väl hålla med om att skånska den bräkigaste är den fulaste, den lite kurrande gör mig inte så mycke

    själv är ja lule(å)-bo

  • Monstermamman

    clinan:
    I mina öron är det alldeles för grötigt och skorrigt.
    Jag kan störa mej så ifall det är nån som pratar skånska i nyheterna på tv eller radio då jag inte förstår allt vad dom säger. Det låter som dom skulle ha munnen full med varma potatisar.

    Hoppas ingen som pratar skånska tar illa upp nu..

  • clinan

    jag är skånska men jag tar inte illa upp. Man är så van vid att folk "hatar" skånskan. Men folk brukar vara snabba med att säga att de hatar den men inte varför. Därför tog jag tillfället i akt att försöka få svar på den frågan nu.

Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???