• MINI25

    Var i Sverige har man FULASTE dialekt???

    Ännu en tråd som kanske retar gallfeber på många,
    men jaaaa...jag tycker att det är lite roligt med fulaste dialekter, liksom det är roligt att skriva vilka de fulaste heminredningar och fulaste namn är, osv...



    Alltså en helt oviktig tråd!

    ....men håll med om att det inte är vackert med varesig bred skånska eller bräkig sörmländska? Å andra sidan är det otroligt fult med riktigt bred Stockholmska...där man
    t ex uttalar show- chååååv. Eller skånskans "ihopAklibbad": det där a:et de sätter till har jag aldrig förstått mig på....

  • Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???
  • Linda1976

    Jo, det gör jag faktiskt. Varma potatisar? Fnys Kanske en massa chokladtryfflar eller chokladglass, men varma potatisar? Päror heter det på jätteskånska, pantofflor på riktig skånska, och potatis på normalskånska.
    Men som sagt, det finns ju många varianter. Kan ni på allvar säga att ni inte fattar vad Patrik Ekwall på TV4-sporten säger?

  • Majblomma12

    Vi har en skånsk kille på jobbet, han pratar urgulligt (Helsingborg). Om ni fick chansen att höra honom skulle ni ändra uppfattning. Han pratar ju underbart mjukt och gott.

  • Theolin

    Kommer från norra skåne. Men gillar inte den jättebreda skånsken....
    Sen måste jag säg att Örebro dialekt är inte allt för vackert. (gnällbältet)

  • Monstermamman

    Linda1976:
    Sorry! Jag borde ju ha sagt munnen full med godsaker istället.
    Potatis kallas päron eller jordpäron här på Åland, nästan samma sak då!
    Patrik Ekwall har jag missat, måste kolla på sporten nån gång då men det finns ju som sagt stora skillnader på skånskan. Endel är grötigare än andra.

    Kan ju tillägga att jag inte tycker att ståkkhålmskan är snygg heller.. Å faan, vi ska eta reker på greset.

  • Majblomma12

    Stockholmska är helt klart undervärderad. Jag gillar typ Lundell, Jonevret och grababrna.

  • Linda1976

    Japp, långt ute på bonnavischan fattar knappt jag vad de säger. Lite OT, men måste berätta. Min mormors kusin, som flyttade till USA på 50-talet, pratar exakt som de gjorde i Skåne på landet då!! Urcoolt att höra... Det är ju ingen som pratar så längre här, utom de som kanske är 80 år... Ingen amerikansk brytning alls, trots snart 60 år i USA, imponerande!

  • Mods

    Kanske ett tecken på att man vill göra sej finare än man är när man säger att man inte förstår....Det hela är bara en fråga om vilja..
    Mods

  • Monstermamman

    Mods:
    Menar du mej? Att jag skulle vilja göra mej finare än vad jag är?
    Missförstår jag ditt inlägg nu eller?

  • Linda1976

    som fransmännen som inte vill prata världsspråket engelska, hehe

Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???