• MINI25

    Var i Sverige har man FULASTE dialekt???

    Ännu en tråd som kanske retar gallfeber på många,
    men jaaaa...jag tycker att det är lite roligt med fulaste dialekter, liksom det är roligt att skriva vilka de fulaste heminredningar och fulaste namn är, osv...



    Alltså en helt oviktig tråd!

    ....men håll med om att det inte är vackert med varesig bred skånska eller bräkig sörmländska? Å andra sidan är det otroligt fult med riktigt bred Stockholmska...där man
    t ex uttalar show- chååååv. Eller skånskans "ihopAklibbad": det där a:et de sätter till har jag aldrig förstått mig på....

  • Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???
  • MINI25

    Aaahh, still alive. Det trodde man inte! Hi hi, stolt TS här

    Jag måste nog skriva, igen, att det är så hemskt med gnällbältet! Det låter som om de är bajsnödiga mest hela tiden.
    Men sen så är det ju rätt fult med invandrarsvenska också....
    och den där dialekten man talar i Karlstad...chipp-chipp å välkommen till hajk....

  • KAH

    Lola Jämtland

    "Det finns ju olika mål inom samma dialekt ju...."

    Ok, så då är det olika mål av dialekten skånska eller dalmål, men det finns ingenting som heter norrländska? Har jag förstått dig rätt då?

  • Lola Jämtland

    KAH

    Nä, det finns ingen dialekt som heter norrländska. Det är helt felaktigt eftersom alla vi som bor här inte låter likadant.

    Om jag tar jämtskan som exempel så talar vi olika mål runt om i bygden. Ett tränat öra kan höra från vilken del av Jämtland personen kommer ifrån. En del ord är lika, andra helt olika.

  • KAH

    Lola Jämtland

    Det känns som att vi inte kommer någon vart. Jag har förstått att du inte vill att någon ska säga norrländska, för alla i norrland låter inte likadant. Jag är själv född i Norrbotten så jag vet mycket väl om det, även om jag inte är bosatt där eller talar norrländska själv (sorry, men jag vet inte vad jag ska kalla det annars? Det är vad alla där uppe själva kallar det).
    Men samma resonemang kan jag lova dig finns i Dalarna också, vad då dalmål? Du kan ju inte säga att det är olika mål av en enhetlig dialekt, men inte godkänna att folk tycker detsamma om norrländskan.
    Nu känner jag mig ettrig som få, men jag kan inte få det att gå ihop

Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???