• MINI25

    Var i Sverige har man FULASTE dialekt???

    Ännu en tråd som kanske retar gallfeber på många,
    men jaaaa...jag tycker att det är lite roligt med fulaste dialekter, liksom det är roligt att skriva vilka de fulaste heminredningar och fulaste namn är, osv...



    Alltså en helt oviktig tråd!

    ....men håll med om att det inte är vackert med varesig bred skånska eller bräkig sörmländska? Å andra sidan är det otroligt fult med riktigt bred Stockholmska...där man
    t ex uttalar show- chååååv. Eller skånskans "ihopAklibbad": det där a:et de sätter till har jag aldrig förstått mig på....

  • Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???
  • elinina

    inom alla landskap finns det ju olika dialekter.
    jag som pratar Jössehärska (Arvika) pratar deffinitivt inte lika som de Hagfors...som har så brått att de inte hinner prata ut orden...

    kan man inte bara få kalla det efter landskapen då??? snälla???

  • Lola Jämtland

    KAH

    Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre än jag gjort. Det finns ingen dialekt som heter norrlänska. Dialekten som talas i Norrbotten låter ju inte lika som min här i Jämtland. Det är vi väl ändå överens om?

    Här i Jämtland brukar man säga att oviksmål är svårt att förstå. Men Oviken ligger ändå i Jämtland. Det ÄR jämtska som talas men med vissa ord som skiljer sig från målet (fortfarande dialekten jämtska) som talas i Offerdal.

    De i Dalarna har säkert samma olikheter...tvivlar jag inte alls på...eller folk från Norrbotten.....

    Norrlänska är ingen enhetlig dialekt. Det finns ju inget som heter sörlänska eftersom det finns många olika dialekter där nere, precis som här uppe i norrland.

  • MINI25

    Lola Jämtland

    Men kan du skriva vad för dialekter som det finns i Norrland då- för jag fattar verkligen inte vad man då skall kalla dem om det är fel att kalla dem för norrländska....? Tack!

  • KvastHilda

    En liten hjäl, kanske:

    Norrland består av landskapen Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Ångermanland, Lappland, Medelpad, Norrbotten och Västerbotten.

  • Lola Jämtland

    MINI25

    De jag kommer på på rak ärm är tex:

    Jämtska, härjedalska och pitemål...men såklart finns det många fler.

    Nån från södra Sverige kanske tycker att allt låter lika men det gör det ju inte....

    Men kalla det norrlänska ni så kallar jag alla dialekter i söder för sörlänska.

    "Den där Peps, han sjunger fula sånger på sörlänska tycker jag. O Kungen, hallå, hans sörlänska låter så fisförnäm."

  • Lola Jämtland

    Tack KvastHilda!

    Såklart skulle jag ha skrivit upp landskapen oxå.....

    Vill påpeka att pitemålet säkert ingår i någon större dialekt men jag vet inte namnet på det.

  • MINI25

    Jo, tack...

    Men kallar man dialekten då för ex Ångermanländska (?)- och vet man ej vad för dialekt det är och säger norrländska så blir man tillrättavisad, eller?

  • MINI25
    Men kungen pratar ju rikssvenska- det har Margaretha Krook lärt honom!
  • Lola Jämtland

    MINI25

    Träffar du mig så lär jag påpeka att det inte är norrlänska iaf...eftersom den dialekten inte existerar.

    Då kan man ju istället säga "dialekten som de pratar i Ångermanland"....

Svar på tråden Var i Sverige har man FULASTE dialekt???