• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • closetomyheart
    Plutteli skrev 2009-04-30 21:00:05 följande:
    nädå, den fanns sparad i en blogg som jag fick länkad på ett annat forum
    Du får gärna inboxa den till mig...om du vill/kan
    Vart du än går är du där
  • MalinEddie
    Jazlene skrev 2009-04-30 20:56:21 följande:
    Hon hoppade inte på Lars tycker jag - TVÄRTOM. Lars tog ställning mot henne. Han stack kniven i henne, i ryggen dessutom. Hur skulle det kännas för dig_om någon du trodde var din vän_, praktiskt taget bakband dig, och anklagade dig för att vara upphovet till barnmisshandel? Det skulle aldrig falla mig in att försvara varken bajsblöjor, knivar, eller tryckpressen eller tvålar, men lika fullt tycker jag att detta som pågår här är FEL.
    Ok, vi har alla olika glasögon. Jag vet förövrigt inget om deras vänskapsrelation. Jag antar att Lars kan tänka själv och inte gillade vad han såg på videon och agerar därefter. På hans hemsida säger han så här:

    Lars

    Jag är smått överväldigad av en sådan respons - den stämmer till eftertanke. Jag har tidigare varit mycket försiktig med att kritisera AW. Jag har respekt för mycket av det hon gjort. Hon betydde till exempel mycket för att få bort den slentrianmässiga medicineringen av barn med sömnsvårigheter. Jag vet också att hon betytt mycket för många föräldrar som sökt hennes hjälp. MEN… när jag fick se klippet med tryckpressen fanns inget att fundera över. Jag hann alltså granska filminslaget mycket noga innan det togs bort. Hur någon kan försvara en sådan metod förstår jag bara inte. De medicinska riskerna är uppenbara. Men det finns något mer, som ju tydligen många andra reagerat på också: ett okänsligt sätt att utöva ett betydande tvång mot ett barn man inte ens har någon relation till… nej, det var förfärligt att se. Att inte reagera efter att ha sett detta hade varit ett brott mot mina läkaretiska regler.


     


     

  • CattieNess
    MalinEddie skrev 2009-04-30 21:04:13 följande:
    Ok, vi har alla olika glasögon. Jag vet förövrigt inget om deras vänskapsrelation. Jag antar att Lars kan tänka själv och inte gillade vad han såg på videon och agerar därefter. På hans hemsida säger han så här:Lars
    Jag är smått överväldigad av en sådan respons - den stämmer till eftertanke. Jag har tidigare varit mycket försiktig med att kritisera AW. Jag har respekt för mycket av det hon gjort. Hon betydde till exempel mycket för att få bort den slentrianmässiga medicineringen av barn med sömnsvårigheter. Jag vet också att hon betytt mycket för många föräldrar som sökt hennes hjälp. MEN? när jag fick se klippet med tryckpressen fanns inget att fundera över. Jag hann alltså granska filminslaget mycket noga innan det togs bort. Hur någon kan försvara en sådan metod förstår jag bara inte. De medicinska riskerna är uppenbara. Men det finns något mer, som ju tydligen många andra reagerat på också: ett okänsligt sätt att utöva ett betydande tvång mot ett barn man inte ens har någon relation till? nej, det var förfärligt att se. Att inte reagera efter att ha sett detta hade varit ett brott mot mina läkaretiska regler.
     
     
    Vilket bra svar!
  • Jazlene

    Beyond Eternity skrev 2009-04-30 21:00:53 följande:


    Att vara en riktigt vän är att våga säga sanningen till vännen även om den är förbannat obehaglig.. men du kanske anser att vänner ska jamsa med även om de anser något helt annat?
    riktiga vänner talar med en mellan två ögon,
    man gå inte och ut offentligt, varken på en arbetsplats, eller i ett klassrum och anklagar någon så hårt.
    Det är inte vänligt.
    Det är förnedrande.

    Så gör man inte. Så gör inte jag mot mina vänner.

    GÖR DU?
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2009-04-30 21:00:05 följande:
    nädå, den fanns sparad i en blogg som jag fick länkad på ett annat forum
    Stackars pojken säger jag bara. Jag kan inte fösrtå varför de inte avbröt kuren. Jag har läst tråden för några månader sedan och kommer nog inte läsa den igen då jag vart så otroligt illamående och ledsen förra gången{#lang_emotions_cry}
    Bra att den fanns sparad.
  • MalinEddie
    CattieNess skrev 2009-04-30 21:14:26 följande:
    Vilket bra svar!
    Tack{#lang_emotions_smile}
  • MalinEddie
    Jazlene skrev 2009-04-30 21:19:30 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-04-30 21:00:53 följande: riktiga vänner talar med en mellan två ögon, man gå inte och ut offentligt, varken på en arbetsplats, eller i ett klassrum och anklagar någon så hårt. Det är inte vänligt. Det är förnedrande. Så gör man inte. Så gör inte jag mot mina vänner. GÖR DU?
    Men vad vet vi om deras vänskapsrelation? Jag vet iallafall inget.
     Dessutom säger ju Lars att han hade brutit mot läkaretiska regler om han inte agerat.
  • Plutteli
    MalinEddie skrev 2009-04-30 21:20:11 följande:
    Stackars pojken säger jag bara. Jag kan inte fösrtå varför de inte avbröt kuren. Jag har läst tråden för några månader sedan och kommer nog inte läsa den igen då jag vart så otroligt illamående och ledsen förra gången Bra att den fanns sparad.
    Jag håller med helt, att inte inse att det är ett övergrepp mot barnet att fortsätta känns så hemskt. Min dotter på 8 månader vaknar va 4 ggr per natt å äter, bättre nätter 2ggr men aldrig mindre. Jag skulle ändå aldrig komma på tanken med en sådan behandling! Speciellt som det sakta blivit bättre av sig självt allteftersom hon blir äldre och mer självständig, som nyfödd och de första månaderna vaknade hon och åt runt 10 ggr på en natt, men det har liksom slutat av sig självt när hon blivit trygg i att jag och min sambo alltid finns och alltid kommer hjälpa henne.
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2009-04-30 21:26:26 följande:
    Jag håller med helt, att inte inse att det är ett övergrepp mot barnet att fortsätta känns så hemskt. Min dotter på 8 månader vaknar va 4 ggr per natt å äter, bättre nätter 2ggr men aldrig mindre. Jag skulle ändå aldrig komma på tanken med en sådan behandling! Speciellt som det sakta blivit bättre av sig självt allteftersom hon blir äldre och mer självständig, som nyfödd och de första månaderna vaknade hon och åt runt 10 ggr på en natt, men det har liksom slutat av sig självt när hon blivit trygg i att jag och min sambo alltid finns och alltid kommer hjälpa henne.
    Nej jag tycker inte det finns något som rättfärdigar vad pojken fick gå igenom. Blir förbannad bara jag tänker på den där historien.
  • closetomyheart
    Jazlene skrev 2009-04-30 21:19:30 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-04-30 21:00:53 följande: riktiga vänner talar med en mellan två ögon, man gå inte och ut offentligt, varken på en arbetsplats, eller i ett klassrum och anklagar någon så hårt. Det är inte vänligt. Det är förnedrande. Så gör man inte. Så gör inte jag mot mina vänner. GÖR DU?
    Om jag fullständigt hade tappat huvudet och hittat på en metod som AW gjort ang tryckpressen så hade jag verkligen önskat att mina vänner hade reagerat direkt eftersom det handlar om barn...och jag hade faktiskt inte brytt mig om att de hade sett till barnens bästa först och gått ut offentligt och sedan informerat mig. Barnens säkerhet kommer alltid först, ALLTID!

    Förmodligen ja på din fråga.  det är nämligen inte alls säkert att jag hade vänt mig till vännen först i ett sånt här läge som detta specifika fallet, jag hade gjort vad som först och främst hade gagnat barnen...vännens sårade känslor hade vi definitivt kunnat reda ut då detta är något vänner bör kunna göra.
    Om det hade gällt något helt annat som inte alls berörde barn som ev kunde skadas så hade jag inte gått ut med det offentligt på det viset.

    Är svaret uttömmande nog?{#lang_emotions_wink}
    Vart du än går är du där
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.