• 060810

    Epilepsitråden 9

    Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

    Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".
    Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest.

    Schnappi i magen: Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal. Vi bor i Knislinge i Skåne.

    AnnaSC: Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

    Mopsan: Lusken född juli 2004, Lamictal, Falköping Skaraborg

    Triplet lady: Joar född juni 2008. Medicinerar med kortison och Sabrilex. Bor utomlands.

    Myran 2008: Myran född Augusti 2008. Medicinerar med Fenemal, Sabrilex + genomgår Synachten behandling. Bor i Göteborg.

    Smuliz: Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

    lillis23: Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Absenor och Iktorivil. Bor i Värmland.

    Happy2: Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

    MrsEkka: Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil och Tegretol. Bor i Dalarna.

    Per Se: dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

    Eldo: D född 2003. Trileptal, Iktorivil, Lamotrigin. Bor i Skåne.

    Eela: M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

    Tjiho!: Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

    Kryztina: Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

    Morrisey: Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

    Busfrömamman: Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

    olle04: Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

    Little fisch: Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-11 15:41
    Länk till vår sida med info och länkar bla.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

    Länk till vår träff-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html

  • Svar på tråden Epilepsitråden 9
  • Spring Time

    Jag har också hittat hit! Fast jag har inte några barn än. Men min sambo har Epilepsi. Är det några fler där ute som lever med någon annan vuxen som har det?

  • Smuliz

    Nu har vi bokat tid för gammaglobulin-behandling. Någon här som går på sån?

    Dropp 1 gång i månaden för att försöka motverka lite sjukdomar..

  • 2små2stora

    Nu har vi varit på EEG och tagit koncprover. I november ska vi till doktorn.


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Mopsan

    GM i morse pratat med sjukhuset höjer topimax dosen omg om 4dagar höjs den sen igen så får vi se. är trött och Lusk smått galen men huarna verkar aningen bättre idag.

  • lillis23

    Hej allihopa!
    Smuliz vad skönt att det gick bra med Amanda, nu håller tummarna för bra resultat!!
    Mopsan, fy vad ledsamt...lider med dig:(kram

    Schnappi, ge inte upp hoppet och försök vara dig själv så löser det sig säkert.kram

    Myran, vilken kämpe du är:)

    Här är läget lugnt..sen i torsd kväll då vi höjde absenor till 4ml kväll har han lugnat sig och sover nu lugnt igen, utan uppvaknande osv. Jätteskönt..känns som att få en stor present med lugn och ro på kvällarna.

    Var hos ep-sköterska igår ang vikt och mat och blev bara så förbannand. Satt en jäkla människa och läste ur en broschyr om vikten av varierad kost osv. Vad var vitsen med det?Efter frågade hon om min lista på vad han äter och jag sa som du ser prövar jag det mesta och han smakar, men klarar inte bitar eller mat med konsistens!? Det hade hon såklart ingen lösning på, blev så irriterad och hon ville att jag skulle mata honom där och han som hatar att äta inför andra och var supertrött ville ju såklart inte ha och hon bara: du måste kämpa med honom...men vad tror du sa jag, han avskyr att äta inför andra, är inte spec hungrig och är trött!!!Suck...ser man ut som en idiot?

    Vi vägde och han har gått upp ca 150g de senaste 6v och det är jag nöjd med, hoppas trenden håller i sig. Hade också växt 0,5cm på samma period. Jag försökte förklara att när jag hörde av mig för 8v så matvägrade han i stort sett, men innan man kommer hit kan det ju såklart hinna hända en del på den tiden och nu matvägrar han inte , men klarar som sagt inte klupar och kväljer sig lätt, sätter i fel strupe osv. Jag påpekade återigen att det kanske vore bra med logopedhjälp och det kan ju faktiskt vara något som inte är som det ska i svalget men det hade hon ingen uppfattning om. Vad gör jag här, tänkte jag..

    Pratade också om avföring, som jag många gånger påpekat är oerhört hård, har tidigare bett om att få ge någt milt, som kan sätta igång magen, då jag prövat ALLT i matväg för att få igång magen. Han har varit så här sen jag slutade ge bröstmjölk, vid 4 mån. Hon fick se det han gjort och sa att han är förstoppad och fick nu klyx at ge. Det kom en del, men inte jättemkt. Bra om det blir lite bättre iallafall, även om det inte verkat besvära honom så mkt. Hennes nåd överläkaren kom in och skulle känna honom i rumpan och jag sa se så duktig han blivit och sitter upp och själv var han jätteglad och sträckte sig efter henne. Hon sa bara mm och tog inte ens i honom utan kände bara i stjärten och gick. Vilken personlighet:(

    Sen avslutade ssk med att föreläsa om astma och allergi, som hennes barn hade...fast jag har det själv och haft sen födseln. Suck..självklart bra att de äntligen tog hans hårda mage på allvar och han nu blir bättre, men det andra kunde vi tagit per telefon. Vi har trots allt 25 mil att köra tur/retur och hela hans dag blir ju helt kaos med mat och sova, eftersom han inte vill sova i bilen och har svårt att äta borta..

    Var hos min kurator också igår och nämnde detta och han sa några viktiga ord, "glöm inte att all vårdpersonal är servicepersonal som är till för Elliot och dig, kräv bättre planering och innehåll". Det har han rätt i för mkt är bara blaj som man är på och många gånger går vårdinsatser om varandra, iallafall har vi haft det så emellanåt.

  • Triplet lady
    Smuliz skrev 2009-09-29 12:45:21 följande:
    Nu har vi bokat tid för gammaglobulin-behandling. Någon här som går på sån?Dropp 1 gång i månaden för att försöka motverka lite sjukdomar..
    Joar fick det bara en gång, när han gick precis hade börjat gå på kortison och det gick vattkoppor på dagis. Han fick inga vattkoppor i alla fall, men det fick inte hans bröder heller å andra sidan. Det jag minns är att det tog ganska lång tid, en hel eftermiddag, och att han krampade ganska mycket då. Men det behöver ju inte ha berott på droppet. Hoppas att det funkar för Amanda så att hon får vara frisk i höst!
  • Triplet lady
    lillis23 skrev 2009-09-29 13:37:52 följande:
    Hej allihopa!Smuliz vad skönt att det gick bra med Amanda, nu håller tummarna för bra resultat!!Mopsan, fy vad ledsamt...lider med dig:(kramSchnappi, ge inte upp hoppet och försök vara dig själv så löser det sig säkert.kramMyran, vilken kämpe du är:)Här är läget lugnt..sen i torsd kväll då vi höjde absenor till 4ml kväll har han lugnat sig och sover nu lugnt igen, utan uppvaknande osv. Jätteskönt..känns som att få en stor present med lugn och ro på kvällarna.Var hos ep-sköterska igår ang vikt och mat och blev bara så förbannand. Satt en jäkla människa och läste ur en broschyr om vikten av varierad kost osv. Vad var vitsen med det?Efter frågade hon om min lista på vad han äter och jag sa som du ser prövar jag det mesta och han smakar, men klarar inte bitar eller mat med konsistens!? Det hade hon såklart ingen lösning på, blev så irriterad och hon ville att jag skulle mata honom där och han som hatar att äta inför andra och var supertrött ville ju såklart inte ha och hon bara: du måste kämpa med honom...men vad tror du sa jag, han avskyr att äta inför andra, är inte spec hungrig och är trött!!!Suck...ser man ut som en idiot? Vi vägde och han har gått upp ca 150g de senaste 6v och det är jag nöjd med, hoppas trenden håller i sig. Hade också växt 0,5cm på samma period. Jag försökte förklara att när jag hörde av mig för 8v så matvägrade han i stort sett, men innan man kommer hit kan det ju såklart hinna hända en del på den tiden och nu matvägrar han inte , men klarar som sagt inte klupar och kväljer sig lätt, sätter i fel strupe osv. Jag påpekade återigen att det kanske vore bra med logopedhjälp och det kan ju faktiskt vara något som inte är som det ska i svalget men det hade hon ingen uppfattning om. Vad gör jag här, tänkte jag..Pratade också om avföring, som jag många gånger påpekat är oerhört hård, har tidigare bett om att få ge någt milt, som kan sätta igång magen, då jag prövat ALLT i matväg för att få igång magen. Han har varit så här sen jag slutade ge bröstmjölk, vid 4 mån. Hon fick se det han gjort och sa att han är förstoppad och fick nu klyx at ge. Det kom en del, men inte jättemkt. Bra om det blir lite bättre iallafall, även om det inte verkat besvära honom så mkt. Hennes nåd överläkaren kom in och skulle känna honom i rumpan och jag sa se så duktig han blivit och sitter upp och själv var han jätteglad och sträckte sig efter henne. Hon sa bara mm och tog inte ens i honom utan kände bara i stjärten och gick. Vilken personlighet:(Sen avslutade ssk med att föreläsa om astma och allergi, som hennes barn hade...fast jag har det själv och haft sen födseln. Suck..självklart bra att de äntligen tog hans hårda mage på allvar och han nu blir bättre, men det andra kunde vi tagit per telefon. Vi har trots allt 25 mil att köra tur/retur och hela hans dag blir ju helt kaos med mat och sova, eftersom han inte vill sova i bilen och har svårt att äta borta..Var hos min kurator också igår och nämnde detta och han sa några viktiga ord, "glöm inte att all vårdpersonal är servicepersonal som är till för Elliot och dig, kräv bättre planering och innehåll". Det har han rätt i för mkt är bara blaj som man är på och många gånger går vårdinsatser om varandra, iallafall har vi haft det så emellanåt.
    Lillis, vilka idioter till sjukvårdspersonal ni har fått träffa! De verkar ju inte vara insatta i Elliot överhuvudtaget. Vilket slöseri med tid och energi. Klart han inte vill äta när han är så trött och på beställning! "Kämpa med honom", är hon helt clueless eller? Det vet väl alla att det inte lönar sig att kämpa för att få ett trött barn att äta? Usch jag blir så arg och jag lider med dig! Men ligg på så gott du orkar för att få de där matningsbekymren utredda ordentligt. Bra att han har växt i alla fall!
  • Eldo
    Smuliz skrev 2009-09-29 12:45:21 följande:
    Nu har vi bokat tid för gammaglobulin-behandling. Någon här som går på sån?Dropp 1 gång i månaden för att försöka motverka lite sjukdomar..
    D har just nu uppehåll för att se om han kan klara sig utan gamma, men annars har han fått det i flera år. Vi valde att ge det hemma i stället. Väldigt enkelt att göra det hemma. Vi som ändå hade så mycket läkarbesök kände att det var skönare att göra det hemma i lugn och ro. Fast då måste man ge det en gång i veckan och nålen stick i underhudsfettet i magen. Nålen kopplas till en liten pump som bärs i en liten väska (ca 4x10 cm är pumpen!!!) runt midjan. Det tar ca 1½ timme för medicinen att gå in, men då är man hemma och kan leka som vanligt.
  • Eldo

    anne h skrev 2009-09-29 11:42:44 följande:


    kramperna kommer plötsligt oftare, eller är det vi som lärt oss att "se"?Känns som om han har dem varje dag nu, kan det verkligen öka från noll till varje dag, helt plötsligt?
    Ja, anfallen kan plötsligt öka, men när man är van att se kramper ser man sånt man tidigare inte har sett.
    Kan bara jämföra mellan D på dagis och D i skolan. Hemma såg vi nästan dagligen anfall (frånvaroattacker), men på dagis såg de bara de som skakade. Nu i skolan, där personalen har en annan utbidlning, ser de flera anfall i veckan. De har också sett anfall som inte vi här hemma har sett. Alltså en form av anfall där han blir frånvarande, men inte så som vi är vana vid.
  • Morrisey
    Mopsan skrev 2009-09-29 13:33:30 följande:
    GM i morse pratat med sjukhuset höjer topimax dosen omg om 4dagar höjs den sen igen så får vi se. är trött och Lusk smått galen men huarna verkar aningen bättre idag.
    Mopsan, vet att det kan ta ett tag att komma upp i konc. av Topimax. Vad har ni för dos nu?
    Emil är ju rätt så liten. Han har 100 mg om dagen (2 x 50).
    ♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
Svar på tråden Epilepsitråden 9