• 060810

    Epilepsitråden 9

    Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

    Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".
    Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest.

    Schnappi i magen: Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal. Vi bor i Knislinge i Skåne.

    AnnaSC: Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

    Mopsan: Lusken född juli 2004, Lamictal, Falköping Skaraborg

    Triplet lady: Joar född juni 2008. Medicinerar med kortison och Sabrilex. Bor utomlands.

    Myran 2008: Myran född Augusti 2008. Medicinerar med Fenemal, Sabrilex + genomgår Synachten behandling. Bor i Göteborg.

    Smuliz: Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

    lillis23: Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Absenor och Iktorivil. Bor i Värmland.

    Happy2: Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

    MrsEkka: Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil och Tegretol. Bor i Dalarna.

    Per Se: dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

    Eldo: D född 2003. Trileptal, Iktorivil, Lamotrigin. Bor i Skåne.

    Eela: M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

    Tjiho!: Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

    Kryztina: Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

    Morrisey: Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

    Busfrömamman: Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

    olle04: Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

    Little fisch: Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-11 15:41
    Länk till vår sida med info och länkar bla.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

    Länk till vår träff-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html

  • Svar på tråden Epilepsitråden 9
  • Jontesfru

    tycker nog vi kan avvakta till 1500 inlägg


    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Triplet lady
    Jontesfru skrev 2009-10-04 21:25:09 följande:
    Välkommen hem igen Schnappi.I fredags fick jag reda på svaret på MR. o jag borde väl kommit ur den reaktionen nu, men nej jag går fortfarande o funderar på det. Det blev så svart på vitt. Hans Thalamus på högra sidan är död vävnad typ. Ingen aktivitet alls. De vita substanserna på vänster sida är mycket skadat o därav att han är påverkad i mtoriken på båda sidorna. Har ju varit diskussion om op men att gå in o op skulle bara göra det värre då de inte kan se var det kommer ifrån riktigt. De trodde ju det var ur Thalamus, men det är det inte o där vill de inte gå in för det kan försämra den vänstrasidan av Thalamus (Thalamus är motorik o balanscentrat i hjärnan). Risken skulle i varje fall vara stor att han blir en grönsak enligt Dr. Så det blir ingen op. vilket i sig inte gör mig så mycket det är eg. inte det jag funderar så mycket på. Mr det att han kommer inte kunna gå, tala etc. även om jag väl vetat det så känns det så jobbigt att liksom få höra det. Men men jag har ju världens härligaste Axel här hos mig o han är ju glad för det mesta så varför har jag ont i magen o är ledsen? Sorry det blev nog lite OT. men hoppas ni har förståelse.
    Anna, stor kram på dig! Klart man reagerar kraftigt på ett sådant besked, även om det har funnits misstankar. Du får ge dig själv den tiden du behöver på att ställa in dig på att hans liv kommer att bli lite mer annorlunda än du hoppades på. Det är märkligt hur anpassningsbar man ändå är i längden. Som du säger, du har ju världens underbaraste Axel och han är ju fortfarande samma kille! Kram igen!
  • lillis23

    Hej!
    Annasc, förstår att det var ett tufft besked och att det väcker mycket frågor. Kram till dig.

    Här är det lugnt på krampfronten och igår var vi hos överläkaren för undersökning...både bra och dåligt kan det väl summeras. Hon anser att Elliots ep är svår och kräver mycket höga doser medicin, men det mest positiva är att han svarar så bra på medicinen och klarar höga doser mkt bra. Ligger nu på 4ml morgon och kväll, maxdos är annars 3,25 morgon och kväll. Iktorivilen kan vi dock börja trappa ner och ev ta bort:)

    Ser ju tydligt nu när han är på g med kramper och har lärt mig mkt om hur jag kan undvika såna tillfällen och hans fall är sömt A och O. Rutin, rutin, rutin.. och det funkar jättebra nu. Sen inte för mkt folk runt sig, inga köpcenter osv och ta det lugnt med att träffa andra barn, så flyter det på. Det största "triggern" som för er alla är såklart sjukdom och som hon sa även stress. Hon hade stora förhoppningar att ep inte behöver vara så jobbig framöver så mitt skräckscenario kanske inte komer att hända.

    Hon var nöjd med hans utveckling, men tyckte att det gick sakta?!Ja han har ju "bara" lärt sig sitta,gå jättebra i gåstolen, stå lite själv mot bord/soffor odyl, samt säga mamma och pappa de senaste 2,5 mån...men hon ser honom ju inte så mkt..men lite trist med den attityden. Hon är inte alls positiv och man måste fråga om allt, för hon säger inget i onödan...suck..

    Annars pratade vi om handkirurgi, ögonkontroller, hab och framtiden. Vikten står still, 10,3kg men det verkade som det var normalt, inte gått upp nåt nu på nästan 4 mån...Mycket undersökningar, mr, eeg för typ 20 gången, ögon, hand osv. Kände mig både glad och lessen när jag åkte hem. Det blir så uppenbart för en vilken situation vi befinner oss i och man känner sig så trött och less och önskar att allt bara vore bra och han skulle slippa mer nu och som av ett trollspö bara få vara barn och jag bara en vanlig mamma...

  • Triplet lady
    lillis23 skrev 2009-10-06 15:54:55 följande:
    Hej!Annasc, förstår att det var ett tufft besked och att det väcker mycket frågor. Kram till dig.Här är det lugnt på krampfronten och igår var vi hos överläkaren för undersökning...både bra och dåligt kan det väl summeras. Hon anser att Elliots ep är svår och kräver mycket höga doser medicin, men det mest positiva är att han svarar så bra på medicinen och klarar höga doser mkt bra. Ligger nu på 4ml morgon och kväll, maxdos är annars 3,25 morgon och kväll. Iktorivilen kan vi dock börja trappa ner och ev ta bort:)Ser ju tydligt nu när han är på g med kramper och har lärt mig mkt om hur jag kan undvika såna tillfällen och hans fall är sömt A och O. Rutin, rutin, rutin.. och det funkar jättebra nu. Sen inte för mkt folk runt sig, inga köpcenter osv och ta det lugnt med att träffa andra barn, så flyter det på. Det största "triggern" som för er alla är såklart sjukdom och som hon sa även stress. Hon hade stora förhoppningar att ep inte behöver vara så jobbig framöver så mitt skräckscenario kanske inte komer att hända.Hon var nöjd med hans utveckling, men tyckte att det gick sakta?!Ja han har ju "bara" lärt sig sitta,gå jättebra i gåstolen, stå lite själv mot bord/soffor odyl, samt säga mamma och pappa de senaste 2,5 mån...men hon ser honom ju inte så mkt..men lite trist med den attityden. Hon är inte alls positiv och man måste fråga om allt, för hon säger inget i onödan...suck..Annars pratade vi om handkirurgi, ögonkontroller, hab och framtiden. Vikten står still, 10,3kg men det verkade som det var normalt, inte gått upp nåt nu på nästan 4 mån...Mycket undersökningar, mr, eeg för typ 20 gången, ögon, hand osv. Kände mig både glad och lessen när jag åkte hem. Det blir så uppenbart för en vilken situation vi befinner oss i och man känner sig så trött och less och önskar att allt bara vore bra och han skulle slippa mer nu och som av ett trollspö bara få vara barn och jag bara en vanlig mamma...
    Förstår vad du menar! Även om läkarbesöken går bra så kommer det liksom alltid upp nya frågor som ska utredas och man får nya grejer att grubbla på. Tänk vad lyckligt lottade de är som slipper springa på tusen undersökningar med sina barn.
    Jag tycker i alla fall att Elliot är jätteduktig och har lärt sig massor på så kort tid och du har all anledning att vara stolt som mamma!
  • Jontesfru

    lillis23
    Jobbigt! ta hand om er.


    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Jontesfru

    o säger som Triplet lady
    Vilken duktig kille ni har.


    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • 060810

    Lillis:
    Din kille har ju lärt sig supermycket och ni ska vara superstolta över honom!!!
    Han är ju skitduktig och ni är superbra föräldrar.'
    Men förstår din tanke helt klart med att bara få vara vanlig förälder. Det saknar jag.

    Lite från vårt håll:
    Kvällsposten ringde mig igår och de vill ta upp det som hänt oss på hjälpmedelscentralen och han kommer på fredag kl 10 och pratar med mig.
    Ska bli skönt att få utlopp för det då och hoppas på att det blir en bra artikel sen.

  • lillis23

    Hej igen!
    Tack för era fina ord, det värmer!!!

    Imorgon kommer Svt, Plus och intervjuar mig och Elliot ang gravidförsäkring håll tummarna för att det går bra.

    kram

  • Mopsan

    wow vad mkt som händer va spännande att se resultaten lycka till schnappi o lillis. Skriv och berätta hur det går.

    Anna SC hur går det med dig? Jag har gått och funderat på detta och kan bara inte föreställa mig vilket djävla skit besked det ska vara.
    Föresten jag satt precis och kikade igenom mina gamla trådar som jag startat och vill bara säga tack. Förra sommaren så skrev du ett stort grattis till mig när jag fått Lusks lillasyster och det var några månader innan Luskens debut.

    Som jag skrev innan har spenderat tid och läst igenom mina gamla trådar. Jag skrev ett inläggden 23 e november förra året om den fruktansvärda upplevelse vi hade råkat ut för fredagen innan då jag trodde att jag skulle tvingas se min son dö. Jag skrev om hur jag aldrig skulle kunna känna mig säker igen och att jag skulle kunna dö lycklig om jag aldrig skulle behöva se honom sådan igen. Fan det är bara oktober och jag håller redan på och gräver ner mig. Tänk om någon kommit och sagt att "du vänj dig för om ett år så har du sett honnom såndär fler gånger än du kan räkna och ni kommer ha gått igenom massor av tester där han även behövts sövas, han ska ha prövat massa olika super tunga mediciner och ni ska ha tillbringat ca 4-5 mån sammanlagt på sjukhuset och känna alla som jobbar där han kommer ha uppnått ´högkostnads skyddet med råge på apoteket och ambulans personalen känner oss väl."
    undrar vad jag skriver om ett år?

  • suz75

    Ohh jag fösöker komma in då och då för att skriva men hittar inte tiden till det. Det händer så mkt just nu. trots JOlinas behandlingar så är Epkramperna outhärdliga, vi vet helt enkelt vad vi skall göra. Varje natt och morgon är en kamp. Det känns som läkarna knappt själva vet vad de skall göra. En kväll glömde vi ge medicinen och nästa dag helt utan kramper, är det en ren tillfällighet undrar man..Har bara lust och ta bort allt för att se vart kramperna tar vägen, om ngt händer vad säger samvetet då?

    Inte lätt med dessa kramper..

    Ni som har kontakt med media, har ni kontaktat dem själva eller har de kommit till er?

    För våran del har vi en kamp med FK som inte låter oss ta ut TFP när Jolina är sjuk pga av att hon har LASS med utomstående assistenter som då kan ta hand om henne säger de..grr Det är inte deras ansvar när hon är sjuk. Vilket FK inte fattar. Kanske skulle vara ngt för media!

Svar på tråden Epilepsitråden 9