• RiNan

    Kattlåda till hund?

    Va???!! Säkert det du tänkte när du såg rubriken.

    Men det är vad jag undrar. Kan ni tänka er att ha kattlåda till er valp (om det är en liten valp)? Menar då inte för att ägaren är för lat för att gå ut med hunden i samma syfte som man har tidningspapper etc. Jag tycker att idén känns rätt främmande och fel på något sätt men egentligen, varför inte?

    Läste lite om valpar nyss när jag satt och surfade runt och ett allmänt tips vad gäller rumsrenhetsträning är ju att ha en tidning vid dörren dit du tar valpen ifall du ser att något är på gång och du inte hinner springa ut med den i tid. På så sätt lär sig valpen även att ta sig mot dörren när den blir nödig och du lär känna igen signalerna. Samma tips gäller även för att undvika småpölar under natten. Då kissar hunden på pappret bredvid dörren.

    Så då åter till frågan, kan ni tänka ha en kattlåda istället för tex tidningspapper? Har sett att vissa har sådana skydd som man använder på sängarna inom vården eftersom de suger upp bra och valpen inte går därifrån med blött på fötterna men sådana har inte alla tillgång till.

    Och självklart går man även ut med hunden. Efter mat, lek, vila etc men är det något ni skulle kunna tänka er? Varför/varför inte?

  • Svar på tråden Kattlåda till hund?
  • RiNan
    köttbullelydnad skrev 2009-08-22 17:41:33 följande:
    Tyvärr finns ingen av hundarna idag i livet då de till slut "inte gick att hantera" (man kan kalla det för tuppjuck av frustration?) enligt ägarna som valde att avliva. Förmodligen lika bra då hundarna utvecklade aggressioner och annat smått och gott i brist på social träning, hundspråk och allt annat som är livsviktigt för dem att lära in som valpar. Uppfödaren jag köpte min senaste valp av, kelpien, hade använt sig av tidningar på golvet hemma hos sig. Det gav mig ett mindre helvete. Det tog nån månad innan han kopplade samman dörren med behoven, och innan dess var det olycka efter olycka - och då talar jag inte enbart om "nummer ett"... Lär man dem att det är ok att kissa på tidningar på golvet lär de sig fort själva att det är helt okej att även dumpa ett lass där - det vill man ICKE. Nej, jag tror inte på vare sig lådan eller tidningarna - jag tror på spring i benen
    Det är väl det man kan räkna med om man skaffar en hund och skiter i att det är en hund. Synd tycker jag. Jag ser fram emot valpkursen, agilityn, promenaderna etc.

    Vad jag har tänkt på vad gäller tidningar nu i år och dar är att det är puckat. För alla jag känt som haft valpar har haft tidningar lite här och var och det ger ju verkligen mixade signaler för då får man ju i princip kissa vart som helst. Det var först nu när jag såg metoden om EN tidning, precis vid dörren och den tror jag nog på. Sen så är detta en av de mindre raserna så det blir inte direkt några stora pölar eller lass. Får testa mig fram helt enkelt. Precis som man gör med det första barnet Funkar det inte får man ändra metod men vi kommer ju fortf kämpa på precis som man alltid annars gör bara använda tidningen när han redan kissat och markera att det är där han får gå istället samt när han intar ställning och vi ser det försent för att springa ut.
  • RiNan

    lilla lot skrev 2009-08-22 17:55:49 följande:


    Vi hade tidning från början men den lekte han sönder ;) Under natten sov han i sin bur och vi behövde aldrig gå upp på natten, jo 2 gånger den första natten hemma men sedan aldrig. Valpar kissar eller bajsar inte där de sover så om de är i bur under natten så kan man vara lugn. Dessutom känner de sig trygga där när de är lite litet =) Testa dig fram och se vad som passar er bäst. Lite jobbigt att ha valp och små barn. De kommer in i sina trotsperioder typ samtidigt...pust ;) Lycka Till =)
    Tack. Detta var det trevligaste inlägget på länge! Innehöll information, tips och ingen onödig besserwisser kritik

    Funderar på att istället för tidning använda sådant underlägg till sängen som finns inom vården, 60x60 och suger upp 1,7 liter kiss. En tidning kladdar och går sönder.

    Vi har faktiskt funderat på bur. De sover ju alltid i sin bur när de är ute och åker med bilen och känner sig trygga där. Vi får se vad vi hittar på Trotsen ska bli spännande. Och kommer nog bli lite jobbig med men jag ska lägga ner en hel del arbete i att uppfostra innan dess, som jag gjorde med dottern. Går lite lättare då.
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-22 21:39:36 följande:
    Jes sica skrev 2009-08-22 17:27:17 följande:
    Jösses! Jag vet att du menar väl men har jag sagt att jag inte klarar av att stå ut? Säger bara att jag tycker att det är smidigt med att ha pölarna på ett och samma ställe så att inte ungarna råkar springa/krypa igenom dem innan jag hittat den. Ser absolut inget som helst fel med det! Tidningen ska inte direkt vara någon varaktig toalett och vi ska ju fortfarande rumsträna precis som vanligt, gå ut med den efter lek, mat, sömn, aktivering, när den visar att den letar etc etc. Fattar inte syftet med ditt inlägg. Tänkte på citatet där du citerade om att jag inte tänker ställa någon klocka på natten.
    en fundering:

    om man lägger ut en tidning, hur kan man vara säker på att valpen går dit och gör sina behov?
  • RiNan
    Vision400 skrev 2009-08-23 00:39:48 följande:
    en fundering: om man lägger ut en tidning, hur kan man vara säker på att valpen går dit och gör sina behov?
    Det är man inte och syftet är ju inte att den ska göra sina behov där. Vissa som skaffar valp lägger ju tidningar lite här och var och då hamnar kiss och bajs lite här och var, både på tidningarna och utanför.
    Om man har en vid dörren så börjar man med att lyfta valpen dit direkt efter att en olycka skett eller när den är på väg att börja kiss/bajsa och man inte hinner springa ut med den för att man upptäcker det försent.
    Valpen lär sig snabbt att det är dit den ska gå. Sen när han börjat fatta det blir det lättare för alla att se att den är på väg för att uträtta behov och så hinner man i tid ta ut den. Sakta men säkert ska det börja gå framåt utan att det hamnar pölar under soffor etc. Tidningen är inte avsedd för att vara hundens toalett utan man ska ju fortfarande fortsätta med vanligt rumsrenhetsträning efter sömn, mat, lek etc. Jag skulle inte vilja ha en hund som tror att det är på en tidning man alltid ska uträtta sina behov. Meningen är ju fortfarande att hunden ska lära sig att gå ut.
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-23 01:02:07 följande:
    Det är man inte och syftet är ju inte att den ska göra sina behov där. Vissa som skaffar valp lägger ju tidningar lite här och var och då hamnar kiss och bajs lite här och var, både på tidningarna och utanför. Om man har en vid dörren så börjar man med att lyfta valpen dit direkt efter att en olycka skett eller när den är på väg att börja kiss/bajsa och man inte hinner springa ut med den för att man upptäcker det försent. Valpen lär sig snabbt att det är dit den ska gå. Sen när han börjat fatta det blir det lättare för alla att se att den är på väg för att uträtta behov och så hinner man i tid ta ut den. Sakta men säkert ska det börja gå framåt utan att det hamnar pölar under soffor etc. Tidningen är inte avsedd för att vara hundens toalett utan man ska ju fortfarande fortsätta med vanligt rumsrenhetsträning efter sömn, mat, lek etc. Jag skulle inte vilja ha en hund som tror att det är på en tidning man alltid ska uträtta sina behov. Meningen är ju fortfarande att hunden ska lära sig att gå ut.
    Ok, så du har provat metoden på andra hundar du haft? Har det funkat? (Jag har som sagt aldrig provat metoden själv).
  • RiNan

    Här är lite olika metoder:

    Här står det lite om tidning vid dörren samt att man inte ska gå i fällan och springa ut med valpen på natten www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet&url=www.agria.se/agria/text.nsf/id/4911

    Enligt denna ska man ha ett antal tidningar på golven runtomkring i hemmet, funkar säkert jättebra för vissa men inget jg tänker ta till mig. www.123minsida.se/saawskennel/22682901

    Enligt denna ska man inte använda sig av tidningar www.fidos.se/omcharlotte_tips_rumsren.html

    Enligt denna ska man inte ge hunden vätska efter kl 20 plus att man ska ha en tidning som man har utifall att innovationskennel.se/06_valptips.htm

    Hos agria står det sähär: "Att valpen går ut i hallen eller kanske fram till ytterdörren, är i princip det mesta du kan kräva i en tidig ålder".

  • RiNan
    Vision400 skrev 2009-08-23 01:06:52 följande:
    Ok, så du har provat metoden på andra hundar du haft? Har det funkat? (Jag har som sagt aldrig provat metoden själv).
    Nej, jag har precis lärt mig om den. Men en tidigare hund som jag införskaffade i tonåren hade jag tidningar och pölar precis överallt för att det var så jag trodde man skulle göra. Nu har jag bestämt mig för att läsa på ordentligt om olika metoder och välja ut det som känns passar oss bäst. Har även hört från folk som kört den metoden att den funkar bra.

    Lärde mig något nytt precis med. Att införskaffa ett mjukisdjur som tål att tuggas på som valpen kan ha i sin säng/bur så att den påminner lite om mamma och syskonen. Funderar på att införskaffa en inom kort och ta den till uppfödaren så att det fastnar lite lukter på den. Hämtar hem valpen den 31 för då går jag av mitt sommarschema och har tid att ge valpen den uppmärksamhet och trygget den behöver när han byter miljö.
  • hundpuss
    RiNan skrev 2009-08-23 01:43:10 följande:
    Nej, jag har precis lärt mig om den. Men en tidigare hund som jag införskaffade i tonåren hade jag tidningar och pölar precis överallt för att det var så jag trodde man skulle göra. Nu har jag bestämt mig för att läsa på ordentligt om olika metoder och välja ut det som känns passar oss bäst. Har även hört från folk som kört den metoden att den funkar bra. Lärde mig något nytt precis med. Att införskaffa ett mjukisdjur som tål att tuggas på som valpen kan ha i sin säng/bur så att den påminner lite om mamma och syskonen. Funderar på att införskaffa en inom kort och ta den till uppfödaren så att det fastnar lite lukter på den. Hämtar hem valpen den 31 för då går jag av mitt sommarschema och har tid att ge valpen den uppmärksamhet och trygget den behöver när han byter miljö.
    De flesta seriösa uppfödare brukar dock alltid skicka med en filt eller leksak som luktar "hemma".
Svar på tråden Kattlåda till hund?