• SmåbarnsmammaL

    Hon tänker göra abort för att det är en flicka!

    Min vän är gravid i vecka 13.
    Hon har tre underbara döttrar 4 år, 2 år, och en på 8 månader.

    Nu är hon gravid igen. Hon åkte in på fostervattensprov.
    Allt var bra där och hon väntar en till liten frisk tjej.

    Nu tänker hon göra abort för att det är en tjej!!!!!!??
    HUR KAN MAN GÖRA SÅ?

    Hon säger att hon vill ha en pojke, och tänker försöka tills hon får det.
    Men vadåå ska hon göra abort varje gång det är en flicka!?
    Och vad är det för skillnad? Man älskar ju sina barn oavsett kön!Åtminståne jag.

    Fattar ingenting ju!

    Jag pratade med henne igår. Sa att hon borde tänka lite. Det är en liten flicka där inne, ett barn, en människa som har rätt till livet oavsett kön.
    Hon vill ha 7 barn. Och jag sa till henne att pojkaen kan komma nästa gång för det ju ganska liten chans att det kommer 5 flickor i rad.
    Ja sa att jag INTE vill vara hennes vän om hon gör abort för att det är en tjej.
    Jag mår så dåligt...kan inte fatta.

    Har själv 2 söner och om jag blir/är gravid igen och det är en kille så bryr jag mej inte.. Klart det skulle vara kul och köpa rosa kläder m.m men kna inte förstå hur någon kan tänka så...Jag älskar mina barn oavsett kön.
    DET finns ju annat att tänka på..ex om barnet är sjukt m.m

    Nej ush...Ja ville bara avreagera mig

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 13:44
    Jag vet inte vad jag skall tänka...vissa säger att man inte får göra fostervattensp. i så tidigt skede. Kan hon ha ljugit.

    Sen förstår jag det här med fri abort MEN inte kan det ju vara lagligt att göra abort p.g.a kön ? Tycker inte heller att det är moraliskt å göra så...

    Hon har inga sjukdomar i släkten så vitt jag vet. Hon är 28 år...

    Vet nu inte om det är så bra ide´å ringa bm...ja menar vad skall jag säga? Att hon inte får göra abort.

    Man skall stötta sina vänner MEN när det gäller såna här saker så kan jag inte..

    Jag kommer nog att säga adjö till henne om hon gör abort. Jag har t.o.m erbjudit mig att hjälpa henne men förstår ingenting..Jag känner inte denna kvinnan mera! Kanske hon ljuger??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-26 10:25
    Jag är INTE emot eller för abort, jag tycker att alla gör som de tycker!
    Är absolut inte någon abortmotståndare som vissa har uttryckt sig.

    Alla gör som de vill, har pratat med min vän igår kväll.
    Hon kommer och göra abort!
    Jag har sagt adjö så våran vänskap är slut!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 09:17
    Vissa undrar varför jag vill avsluta vänskapen / och att det är hennes sak och inte min.

    Hon å hennes man kommer att försöka på ett nytt barn så snabbt som möjligt efter aborten....
    Jag frågade om hon gör abort då också om det är en tjej och hon svarade "vet inte,kanske".
    Så jag kan inte vara vän med en person som gör abort p.g.a kön!
    Alla har sina åsikter..men jag kan bara inte

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-12 20:23
    Jag har varit upptagen den senaste så därför har jag inte svarat.

    Har inte haft kontakt med henne sen jag sa upp vänskapen.
    Har hört via en annan vän att hon gjorde aborten. Annat som jag också hört som jag tycker är väldigt underligt, är att hon går helt öppet och prtar om sin abort och säger att dagens läkare/barnmorskor är "lättlurade".
    Jag förstår inte alls. Läkare/barnmorskorna kan ju inte göra något annat än att tro på sin patient..vadå "lättlurade" ?

    Jag tycker abort är ok för de som väljer det. Själv vet jag inte hur jag skulle göra.

    Förstår om man gör abort för att :
    *Barnet är sjukt
    *fel tidpunkt
    *man blev gravid ´pga. våld
    *Använde skydd och blev gravid
    osv.

    Däremot tycker jag att det är fel att göra abort pga. kön.

    Man har valt att bli gravid och man har valt att älska sitt barn oavsett vad.

    Fri abort = fri abort? Jag tycker att vissa lagar borde bli strängare!!!Åtminståne sånt som gäller ett människoliv, ett barn som väljs bort pga. kön.

    Den här tjejen gör abort pga. hennes barn är en flicka. Detta har gått för långt tycker jag.

    Alla har sin åsikt..dömer ej någon. Ville bara få ut detta å höra åsikter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-12 20:34
    Vill bara tillägga att vissa tycker jag har inget med hennes abort å göra och att det inte är min sak och att det är löjligt att jag bryter/bröt vänskapen med henne.

    ORSAKEN är att jag klarar inte av sånt här!
    Hon vill ha 7 barn....så nu när hon försöker bli gravid igen så vill jag bara spy...
    OM DET ÄR EN FLICKA DÅ??????

    Vill inte ens tänka på det.

    Tack för alla stöttande kommentarer och alla som hade SIN EGEN ÅSIKT..

  • Svar på tråden Hon tänker göra abort för att det är en flicka!
  • Nettan 80
    Anonym skrev 2009-08-26 18:14:11 följande:
    Så börjar de barnlösa igen... alltid mest synd om er! Nä, det är det inte. Vi ska inte tvingas behålla barn för er skull. Du blir inte mer gravid för det. Äter ni mindre för att barnen i Darfur inte får mat?
    Jag har hållt mig rätt så lugn här i tråden och har skrivit vad jag tycker t ex att det är fel enligt mig att göra abort pga kön osv. Har också sagt att jag är för fri abort för jag tycker det är upp till var och en. Men detta tyckte jag var lite väl....... jag har själv fått diagnosen ofrivilligt barnlös men hade turen att klara det med hjälp av IVF. Jag anser inte att det är mer synd om mig för det, MEN det ni INTE förstår är att det kan kännas hemskt att så många utnyttjar abort som ett preventivmedel när man själv hade gjort allt för att bli gravid. Jag missunnar inte ngn, men innan man skriver ngt som detta så bör man tänka sig lite för. Detta var rejält lågt i mina ögon. jag kan hålla med om att vissa barnlösa är snabba med att kommentera på dessa aborttrådar, jag hade hållt mig ifrån dem eftersom de bara gör en upprörd. Men jag tror inte du hade skrivit samma sak om du fått gå igenom en lång process med barnlöshet.......
    Skam den som ger sig........ Theo 080718 & nr 2 med bf 100118 Vilken lycka!!
  • nollåtta

    Nettan 80 skrev 2009-08-26 18:34:11 följande:


    Jag har hållt mig rätt så lugn här i tråden och har skrivit vad jag tycker t ex att det är fel enligt mig att göra abort pga kön osv. Har också sagt att jag är för fri abort för jag tycker det är upp till var och en. Men detta tyckte jag var lite väl....... jag har själv fått diagnosen ofrivilligt barnlös men hade turen att klara det med hjälp av IVF. Jag anser inte att det är mer synd om mig för det, MEN det ni INTE förstår är att det kan kännas hemskt att så många utnyttjar abort som ett preventivmedel när man själv hade gjort allt för att bli gravid. Jag missunnar inte ngn, men innan man skriver ngt som detta så bör man tänka sig lite för. Detta var rejält lågt i mina ögon. jag kan hålla med om att vissa barnlösa är snabba med att kommentera på dessa aborttrådar, jag hade hållt mig ifrån dem eftersom de bara gör en upprörd. Men jag tror inte du hade skrivit samma sak om du fått gå igenom en lång process med barnlöshet.......
    Att många utnyttjar abort som ett preventivmedel är en fet myt. Statistiken visar att de kvinnor som gör abort oftast gör en, inte flera. Men det kanske inte heller är bra? Egentligen kanske vi ska behålla våra oönskade barn för att någon med fertilitetsproblem inte ska känna sig trampad på tårna, är det så du tycker?
  • Mollie77
    Vill inte ha barn skrev 2009-08-26 18:30:28 följande:
    Nu kommer mitt inlägg troligtvis bli censurerat och överspytt med galla bara för att jag inte är politiskt korrekt i denna debatt.Om jag ska vara ärlig vill jag inte ha barn, men om jag var tvungen skulle jag helst vilja ha en pojke. Fråga mig inte varför. Det har ni inte med att göra.Och varför säga upp vänskapen bara för att väninnan råkar vara en annan åsikt? Herregud... men tråden var i alla fall kul att läsa.
    Håller med på ett vis men ändå inte.Tex om någon inte använder bilstol till sitt barn känner jag bara att de säger de mesta om en person:alltså anser jag inte att vi har nåt gemensamt..Sen att man har olika åsikter om andra grejer är en sak..
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Vill inte ha barn

    Glömde säga att ett oönskat barn är ett barn som kommer må dåligt.

  • annbom

    Tänk att det tror jag att du skulle om du var i den situationen. Det är lätt att säga innan att man inte skulle det, men när väl banet har kommit så är det helt annat.

    Miss Maya skrev 2009-08-26 18:13:58 följande:


    Ja jag håller med dig. Jag personligen känner att jag inte skulle vilja att läkarna försökte rädda mitt barn om det föddes i vecka 22. Det är alltför stora risken, som jag faktiskt inte är redo att ta.
  • Anonym
    annbom skrev 2009-08-26 19:03:34 följande:
    Tänk att det tror jag att du skulle om du var i den situationen. Det är lätt att säga innan att man inte skulle det, men när väl banet har kommit så är det helt annat. Miss Maya skrev 2009-08-26 18:13:58 följande:
    Jag har en jobbarkompis som har ett prematurbarn som är född i v. 23+4. Det barnet har varit sjukt hela tiden.... Nu utreder man hjärnskador. Nej, det vill jag inte vara med om.
  • My Girls
    Anonym skrev 2009-08-26 18:14:11 följande:
    Så börjar de barnlösa igen... alltid mest synd om er! Nä, det är det inte. Vi ska inte tvingas behålla barn för er skull. Du blir inte mer gravid för det. Äter ni mindre för att barnen i Darfur inte får mat?
    Känner man som ts väninna eller ex-väninna så bör man åtminstone ta kontakt med någon psykolog eller kurator via mvc, för det kan inte vara nyttigt att göra abort på abort tills hon får "rätt" kön.
    Och nä, ni ska inte tvingas behålla barnen för de barnen som inte känner sig 100% önskade är det ändå hemskt synd om.
    Dock anser jag att den som var/är ofrivilligt barnlös är mer ödmjuk inför de båda könen och med all rätt för barn är en gåva.
    Skulle jag vara ts väninna skulle jag vara rädd om chanserna till barn när hon vill ha sju stycken, för tänk drabbas hon av sekundär barnlöshet.
    Då kommer hon må dåligt över aborten och beslutet hon gjorde i jakten på det perfekta könet denna gång.
    Jag önskar ingen olycka, men jag önskar att alla hade den ödmjukhet som medföljer när man lyckats nå till mål som tidigare barnlös.
  • Nettan 80
    nollåtta skrev 2009-08-26 18:38:54 följande:
    Nettan 80 skrev 2009-08-26 18:34:11 följande: Att många utnyttjar abort som ett preventivmedel är en fet myt. Statistiken visar att de kvinnor som gör abort oftast gör en, inte flera. Men det kanske inte heller är bra? Egentligen kanske vi ska behålla våra oönskade barn för att någon med fertilitetsproblem inte ska känna sig trampad på tårna, är det så du tycker?
    Om du läser hela mitt inlägg så kan du se vad jag tycker, att jag TROTS fertilitetsproblem är för fri abort. Jag har inte heller påstått att man gör många aborter när man har det som preventivmedel, utan enligt undersökningar så är det så att på frågan vad man använder för skydd så säger många inget, det finns dagen efterpiller och annars gör man abort. Det menar JAG med abort som preventivmedel.

    Ska jag vara ärlig så känns hela ditt inlägg väldigt omoget och om du skrivit så för att försöka provocera fram ngt så har du gått på fel person för det biter inte på mig. Jag är medveten om att det finns så många som har det värre i livet och jag missunnar inte ngn, däremot så tänker jag mer än en gång innan jag slänger ur mig skit som detta, för att vissa saker sårar bara.
    Skam den som ger sig........ Theo 080718 & nr 2 med bf 100118 Vilken lycka!!
  • My Girls

    Men nej, barnlösa blir inte mer gravida för det, men alla har rätt till en åsikt i ämnet.


    If you're going through hell, keep going....W. Churchill
  • Miss Maya

    Tja jag vill gärna tro att jag är så pass oegoistisk så jag inte tänkte på MIG SJÄLV i den situationen. För den som räknas då, är inte jag, eller pappan utan barnet. Jag har sett föräldrar som varit totalt oegoistiska i situationer där deras barn har svävat mellan liv och död. De har tänkt på barnet, inte på sig själv. Jag tror att jag är den typen av människa. Inte den som klamrar mig fast vid något som får mitt eget barn att lida och kanske bli svårt skadat för evigt, bara för att JAG VILL.

    Jag är inte sådan.


    annbom skrev 2009-08-26 19:03:34 följande:
    Tänk att det tror jag att du skulle om du var i den situationen. Det är lätt att säga innan att man inte skulle det, men när väl banet har kommit så är det helt annat. Miss Maya skrev 2009-08-26 18:13:58 följande:
Svar på tråden Hon tänker göra abort för att det är en flicka!