• Mizca

    Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010

    Någon mer här som ansökt till högskolestudier till 2010?

  • Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010
  • Myspappan
    ToKar skrev 2009-12-08 16:17:52 följande:
    Jag som sökte in för sent, betyder det att jag inte har lika stor chans som alla andra? Intressant att veta :)
    Sena sökande, oavsett meritvärde, parkerar alllra allra längst bak i kön...
  • enlitenbitkaka
    Myspappan skrev 2009-12-08 16:15:00 följande:
    Förstår jag det rätt om du har kurserna som prio 3 och 4? I så fall kan du bara tacka ja till en av kurserna om du tackar ja till lärarprogrammet. Tackar du nej till lärarprogrammet kan du stå kvar som reserv till båda kurserna.
    Stämmer bra det Ah lärarprogrammet vill jag tacka ja till...och att tacka ja till EN reservplats känns dumt va? efsm jag måste läsa 30p/termin för heltid.
  • Tecken
    valkyrian skrev 2009-12-08 16:18:13 följande:
    Okej. Det hänger alltså på 29 personer som skall tacka nej för min del :/ Eller om det är överintag kanske man inte har en chans alls då?Hmm.. får släppa det helt enkelt och hoppas
    Om det är ett stort överintag, så kan det vara svårt - men inte omöjligt! Vet en som var reserv 100-någonting på ssk-programmet på KI och kom in Men de hade typ 200 platser också (och nu tar de väl inte in alls).
  • ToKar
    Myspappan skrev 2009-12-08 16:18:45 följande:
    Sena sökande, oavsett meritvärde, parkerar alllra allra längst bak i kön...
    ah,det därför jag blev reserv på tre kurser. Jag kom in på pedagogik B iaf. Men jag är 4:e reserv på psykologi A, BTH... Är det möjligt att jag kan komma in ändå? Hoppas några droppar av, för jag orkar inte läsa mer pedagogik :P
  • Neysie

    Åh suck, jag kom på 14de resp. 2a reserv på socionomprogrammet.

    Någon som vet och kan förklara det där med överintag? Hur det påverkar reserver osv.

  • Myspappan
    Tecken skrev 2009-12-08 16:18:16 följande:
    "Hur många poäng kan jag tacka ja till?Om du är antagen till 45 hp, vilket är max, kan du stå kvar som reserv till ytterligare 165 hp. " Läs mer: www.studera.nu/studera/566.html
    Man kan inte bli antagen till mer än 45 hp, så det är tämligen tröstlöst att stå kvar som reserv till något som ändå stryks...
  • Tecken
    Neysie skrev 2009-12-08 16:21:39 följande:
    Åh suck, jag kom på 14de resp. 2a reserv på socionomprogrammet.Någon som vet och kan förklara det där med överintag? Hur det påverkar reserver osv.
    Säg att Skolan har 50 platser. De tar in 50 + 30 i överintag = 80. Men skolan har ju bara 50 platser, alltså = de tar in för många för att slippa ta in reserver. De räknar med att ett visst antal droppar av.
  • Tecken
    Myspappan skrev 2009-12-08 16:22:22 följande:
    Man kan inte bli antagen till mer än 45 hp, så det är tämligen tröstlöst att stå kvar som reserv till något som ändå stryks...
    Jag har bara citerat www.studera.nu
Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010