• Svar på tråden Vi som hade BF i april 2008 - Tråd 10
  • 5 barnsmamman
    mathea-  tack jag vi har haft dte tufft här ett tag man trodde att det var nog i våras men nej då det börjar igen.
    till på köpet fick emil en sån jäkla hosta och snorighet på bvc för en mamma satt i väntrummet och vi fattar inte vad hon gjorde där med sin sjuka son han hostade och snorade som den och emil har blivit extar känslig nu när han börjat på dagiset.

    Tack alla andra med som tänker på oss
  • Ett två tre

    Usch så hemskt, igår drunknade en 12 årig pojke hemma i badkaret här i vårt husområde. Jag hörde när ambulanshelikoptern flög precis över taket och tänkte med en gång att nåt hänt. Pojkens småsyskon går på Mons dagis och hans kusin på Mons avdelning, pojken har själv oxå gått på dagiset som liten. Dom anställda på dagiset gick omkring med tårar i ögonen och man såg att flera hade gråtit. Helt fruktansvärt, är en sorglig dag här på Kurland idag

    www.sa.no/lokale_nyheter/article4679458.ece

  • Songs from the wood

    Mathea: Fy så hemsk! Hur kunde det hända?

  • Songs from the wood

    Hej alla! Jag hinner inte kommentera allas inlägg men har läst ikapp en del av inläggen iaf och kan säga att jag tänker på er i både med- och motgångar! Roligt är det att läsa om trådens nya bebisar såklart! =)

    Här går livet i en rasande fart! Jag är hemifrån 5o timmar i veckan eftersom jag pendlar till och från jobbet plus att jag då dessutom håller på med julshowen hela helgerna. Längtar bara till efter jul då jag får lediga helger! Dessutom har jag fått NYTT JOBB PÅ HEMMAPLAN! Jippi! Ska börja jobba på gymnasieskolan som ligger 10 minuters gångväg från där jag bor. Det är tidsbegränsad anställning och jag vet att det är svårt med lärarjobb i min hemkommun men det gäller bara att hålla tummarna att jag får förlängt. Jag har verkligen haft jättetur med jobb hittills och jag hoppas att det fortsätter såhär!

    Ossian mår fint och är en jätteaktiv kille som håller igång hela dagarna. Han är social och snackar som bara den! Mest är det obegripliga långa meningar men han har många riktiga ord också såklart!

    Hoppas att era små mår fint! Kram från mig!

  • Tilcha

    Hej tjejer!
    Har ju inte varit här inne på ett par månader nästan. Mest facebook som man e inne på just nu.

    Kul med nya bebisar i tråden och att ni fortfarande hänger kvar och inte bytt ut oss. =)

    Pyret: Usch va tråkigt. Hoppas verkligen att det inte är nåt allvarligt med lillkillen.

    Tilja har blivit en riktig dagisunge på gott och på ont. Hon är busig och har börjat snacka jättemycket. Det kommer nya ord hela tiden och hör man inte riktigt vad hon säger så är det bara att fråga om hon menade docka eller kaka t.ex. så får man ett ja eller ett nej beroende på vad som var rätt. Kul att kunna kommunicera med dem.
    Hon är oxå en riktig "skitunge" emellanåt. Hon blir skitsur när hon inte får som hon vill trots att jag tycker att vi e konsekventa. Hon vill gärna slåss när hon e trött och hungrig och ibland försöker hon bita oss. Jag hoppas att hon inte bits på dagis. Vill inte vara förälderna till det barnet som bits.
    Men samtidigt så känns det bra att hon står upp för sig själv. Det är ingen som sätter sig på henne. Och det har faktiskt dagispersonalen påpekat oxå att det är positivt.

    När det gäller ett till barn så håller jag på å smörar lite för gubben. Han har sagt att han nog inte vill ha fler barn men jag ska nog få honom på andra tankar. I vilket fall som helst så vill jag ändå inte bli gravid nu utan mera till sommaren kanske så man får barn sent på vintern eller på våren som Tilja. Tyckte det var en alldeles utmärkt tid.

    Nu ska jag inte tråka ut er mer. Ska försöka gå in oftare å läsa och skriva.

    God Natt på er allihopa!

  • Ett två tre
    Songs from the wood skrev 2009-11-02 21:57:44 följande:
    Mathea: Fy så hemsk! Hur kunde det hända?
    Dom tror han blev akut sjuk i badkaret, han har obducerats, men jag har inte hört något mer.

    Sarpsborg är en liten stad och Kurland är ett typiskt område som folk bor kvar i eller flyttar tillbaka till, så alla känner alla. Alla verkar känna den här familjen på ett eller annat sätt så det är otroligt många som sörjer just nu Vi kände dom inte personligen, vet bara vilka dom är, men jag tycker det är jättesorgligt ändå givetvis. En 12 åring ska inte bara dö hemma i badkaret!
  • Ett två tre

    Igår var det en ganska jobbig dag för oss. Mons har hostat och snorat i 2 månader nu och det har bara blivit värre, vi trodde han kanske var tvungen att få antibiotika eller nånting. Han hostar så mycket att han kräks. Vissa gånger får han nästan ingen luft. Vi har inte tänkt på att han var sjuk konstant från jul fram till påsk förra året oxå, man glömmer så fort, men hur kunde vi missa kopplingen? Fick äntligen tag i en läkare igår och dom tog in honom med en gång, tog diverse prov och lyssnade på honom.

    Kraftig astma är dommen! Och en luftvägsinfektion uppe på det. Så nu har vi fått en massa astmamediciner han ska ta många gånger i dygnet genom en otäck mask. Han kommer nu desutom vaccineras mot svininfluensan tilsammans med andra barn i riskgruppen, han ska få sin första spruta imorgon. Norge är lite efter med vaccineringen och än så länge håller dom bara på att vaccinera dom mest kritiska riskgrupperna. I Sarpsborg ska dom första barnen vaccineras imorgon, Mons blev ett av dom. Vi som inte ens hade bestämt oss om vi skulle vaccinera oss öht.

    Allt kom så brått på, vi var inte förberädda på det här alls. Vi gick från att ha ett barn med vad vi trodde var en seg förkylning till att ha ett barn i riskgruppen som måste isoleras. Chock är nog riktigt ord! Vi har inte brytt oss om influensan så mycket eftersom vi tänkte att vi alla tre är friska och hade klarat av den fint om vi fick den. Vi hade tänkt leva som vanligt, men plötsligt måste vi tänka om! Läkaren skrämde mig rejält igår!

    Så fram till medicinerna börjar fungera på hans andning och vaccinet har börjat verka kommer Mons hållas hemma. Minst möjlig kontakt med smittkällor fick vi besked om.

    Ja ens vardag kan vändas upp och ner på bara ett ögonblick!

  • 5 barnsmamman
    Ett två tre skrev 2009-11-03 13:10:26 följande:
    Igår var det en ganska jobbig dag för oss. Mons har hostat och snorat i 2 månader nu och det har bara blivit värre, vi trodde han kanske var tvungen att få antibiotika eller nånting. Han hostar så mycket att han kräks. Vissa gånger får han nästan ingen luft. Vi har inte tänkt på att han var sjuk konstant från jul fram till påsk förra året oxå, man glömmer så fort, men hur kunde vi missa kopplingen? Fick äntligen tag i en läkare igår och dom tog in honom med en gång, tog diverse prov och lyssnade på honom.Kraftig astma är dommen! Och en luftvägsinfektion uppe på det. Så nu har vi fått en massa astmamediciner han ska ta många gånger i dygnet genom en otäck mask. Han kommer nu desutom vaccineras mot svininfluensan tilsammans med andra barn i riskgruppen, han ska få sin första spruta imorgon. Norge är lite efter med vaccineringen och än så länge håller dom bara på att vaccinera dom mest kritiska riskgrupperna. I Sarpsborg ska dom första barnen vaccineras imorgon, Mons blev ett av dom. Vi som inte ens hade bestämt oss om vi skulle vaccinera oss öht.Allt kom så brått på, vi var inte förberädda på det här alls. Vi gick från att ha ett barn med vad vi trodde var en seg förkylning till att ha ett barn i riskgruppen som måste isoleras. Chock är nog riktigt ord! Vi har inte brytt oss om influensan så mycket eftersom vi tänkte att vi alla tre är friska och hade klarat av den fint om vi fick den. Vi hade tänkt leva som vanligt, men plötsligt måste vi tänka om! Läkaren skrämde mig rejält igår!Så fram till medicinerna börjar fungera på hans andning och vaccinet har börjat verka kommer Mons hållas hemma. Minst möjlig kontakt med smittkällor fick vi besked om.Ja ens vardag kan vändas upp och ner på bara ett ögonblick!
    stackars er jag håller med att ens vardag kan vända.
    Måste fråga en sak hade han hög feber med ?Jag bara undrar för både emil och bejamin hostar som den ibland kräks dom har haft feber till och från detta har varit i snart 2 veckor och läkan säger bara att det är vinterkräkan eler vanlig förkylning.
    idag fick dom gå på dagiset för personalen tycker att inte låter som det läkan sa utan astma eller allergi.
  • Ett två tre
    pyret11 skrev 2009-11-03 14:04:01 följande:
    stackars er jag håller med att ens vardag kan vända. Måste fråga en sak hade han hög feber med ?Jag bara undrar för både emil och bejamin hostar som den ibland kräks dom har haft feber till och från detta har varit i snart 2 veckor och läkan säger bara att det är vinterkräkan eler vanlig förkylning. idag fick dom gå på dagiset för personalen tycker att inte låter som det läkan sa utan astma eller allergi.
    Nej han har haft väldigt lite feber så han har varit på dagis som vanligt nästan hela tiden, har bara varit hemma när han haft extremt dåliga nätter eller verkat hängig. Men det kan ju variera från barn till barn! En del får ju oftare feber än andra, Mons är inget typiskt "feberbarn", han har inte haft feber så ofta.

    Be en läkare till om ett utlåtande för säkerhets skull! Han som undersökte Mons sa att barn inte ska ha så kraftig hosta i mer än 2-3 veckor så har dina hostat så pass illa i 2 veckor kan det ju vara värt att kolla. Det är tydligen ganska vanligt med barnastma, och den brukar vara speciellt illa första två vintrarna på dagis. I vanliga fall är det inte så allvarligt så länge barnen får mediciner, men just nu blir det ju lite annorlunda pga svininfluensan.
  • Amaranth

    mathea: Vad tråkigt att höra om Mons, hoppas att han kommer att må bättre av medicinerna. Är det något som kommer att växa bort? Här i Sverige får inte barn under 3 år vaccineras, men både jag och maken kommer att vaccinera oss iaf när vi får.

    Panictjej: Kul att du tittar in här också! Lycka till med att övertala maken, men det är nog en bra idé som du säger att "fixa" så man får barn ungefär när vi fick förra gången. Det är inte så jättekul att trä in en liten spädis i tjocka vinterkläder kan jag lova! Iofs så bär jag mest N2 i sjalen och då behöver han ju inte mer än en mössa på sig och en liten krage (han sitter under min jacka), men när vi ska ut i bilen så måste han ju ha något på sig.

    Songs: Grattis till nya jobbet, ska hålla tummarna för att du för förlängning då. Vilken skillnad att slippa pendla så långt, det är ju verkligen så skönt att ha jobbet i närheten.

    pyret. Vad jobbigt att dina barn är sjuka också. Har ni fått veta något mer om Emils huvud?

    Och bara för att jag skrev så mycket positivt om N1 i förra inlägget så måste jag få klaga lite nu också... Och kanske höra om det är fler med det här problemet: Ibland får hon helt hysteriska utbrott som driver mig till vansinnets rand. Det är främst när hon är trött iofs, men hon har haft dessa utbrott sedan honvar typ 15 månader, men i början kom de någon gång i veckan och nu är det i stort sett varje dag, tom flera gånger om dagen ibland. Det börjar med att hon ber om något, t.ex. vatten, musik, täcke, film eller vad som helst. När hon får det, börjar hon skrika "inte vatten" (eller vad det nu var hon bad om). Tar man då bort det skriker hon ännu högre att hon vill ha det, och får hon det så blir det ett hysteriskt "inte" igen och sen är det kört... Det är verkligen en ond spriral och har hon väl spunnit loss kan hon hålla på och skrika i en timme och det är skitsvårt att lugna ner henne. Det bästa är att avleda henne med att göra något helt annat, men det är inte alltid det funkar. Och jag lovar att dessa utbrott testar ens tålamod!! Mer än en gång har jag funderat på att stänga in henne i förrådet på framsidan... Någon annan som måste genomlida dessa utbrott??

Svar på tråden Vi som hade BF i april 2008 - Tråd 10