• Bevabus

    Någon som vill följas åt när det gäller att ta körkort? DEL 2

    Här samlas alla vi som håller på och tar körkort just nu!
    Nya som gamla är välkomna för att gnälla av sig sina frustreringar, fråga frågor och skrika av sig när de äntligen har klarat det!

    Snacka på!

  • Svar på tråden Någon som vill följas åt när det gäller att ta körkort? DEL 2
  • Bevabus

    Fråga!
    Vad är det för skillnad på totalvikt, bruttovikt, tjänstevikt och maxlast? Hur vet man vilken som är vilken?

  • Höstmåne

    Har läst här i smyg ett tag nu men inte skrivit nått :P

    Jag kör bara på körskola och har kört sen slutet av april, sammanlagt 32 en timmes lektioner.

    Klarade teori tidigare idag 60 av 65 men det var en del udda frågor måste jag säga.
    Har uppkörningen imorrn

  • Bevabus

    Kan någon förklara hur man räknar ut det där med månaderna på reg-skylten? Hur räknar man ut det....blir så förvirrad över att man hoppar över vissa månader, men om man måste skjuta upp det så räknas ÄNDÅ dem månaderna :S

    Visst är det den första siffran på skylten som säger vilken månad bilen ska besiktigas?

    Och visst visar märket i mitten (te.x. blå med siffran 4) bara när fordonsskatten har blivit betald senast?

  • Höstmåne
    Bevabus skrev 2009-12-15 16:39:26 följande:
    Fråga! Vad är det för skillnad på totalvikt, bruttovikt, tjänstevikt och maxlast? Hur vet man vilken som är vilken?
    Totalvikt = tjänstevikt + maxlast
    Bruttovikt är vikten vid ett spceifikt tillfälle.
  • Bevabus

    TACK!!


    Höstmåne skrev 2009-12-15 16:53:57 följande:
    Totalvikt = tjänstevikt + maxlastBruttovikt är vikten vid ett spceifikt tillfälle.
  • Höstmåne
    Bevabus skrev 2009-12-15 16:53:56 följande:
    Kan någon förklara hur man räknar ut det där med månaderna på reg-skylten? Hur räknar man ut det....blir så förvirrad över att man hoppar över vissa månader, men om man måste skjuta upp det så räknas ÄNDÅ dem månaderna :S Visst är det den första siffran på skylten som säger vilken månad bilen ska besiktigas? Och visst visar märket i mitten (te.x. blå med siffran 4) bara när fordonsskatten har blivit betald senast?
    sista siffran i reg nummret säger vilken månad (förutom maj och juni för då är de högsäsong för besikting av husvagnar och sånt) så de blir så här:
    Januari - 1
    Februari - 2
    Mars - 3
    April - 4
    Maj - -
    Juni - -
    Juli - 5
    Augusti - 6
    September - 7
    Oktober - 8
    November - 9
    December - 0

    Sen är de ju +/- två månader du får besikta.
  • Bevabus

    Jahaa, så nu har jag tänkt helt fel?
    Så om det står "RPT - 264" så är det alltså besiktning i Maj?


    Höstmåne skrev 2009-12-15 16:58:46 följande:
    sista siffran i reg nummret säger vilken månad (förutom maj och juni för då är de högsäsong för besikting av husvagnar och sånt) så de blir så här:Januari - 1Februari - 2Mars - 3April - 4Maj - -Juni - -Juli - 5Augusti - 6September - 7Oktober - 8November - 9December - 0Sen är de ju +/- två månader du får besikta.
  • Bevabus

    oj va snällt! jag får se hur det går för mig på teorin på torsdag, om jag misslyckas så tar jag gärna en sån!


    Höstmåne skrev 2009-12-15 17:00:02 följande:
    Har även ca 10 koder till distanstest kvar så ifall någon vill ha så är de bara att inboxa
  • Höstmåne
    Bevabus skrev 2009-12-15 17:04:20 följande:
    Jahaa, så nu har jag tänkt helt fel? Så om det står "RPT - 264" så är det alltså besiktning i Maj?
    April
Svar på tråden Någon som vill följas åt när det gäller att ta körkort? DEL 2