• pinguuu

    Språkstörningstråden fortsätter

    Språkstörningstråden fortsätter


    Språkstörningstråden fortsätter
    Vi som har barn med språkstörning. Språkstörning - Tråden fortstätter
    Tråden fortsätter att fortsätta här!!

    Tycker det är kul och vi blir fler och fler och vi har en gemensam nämnare och det är språksvårigheter eller språkstörningar hos våra barn!!

    Vi har ju blivit några stycken och jag tycker det är så roligt att vi har lyckats ha denna tråden igång.

    Hoppas nu vi kan fortsätta vara lika "flitiga" med denna.
    Jag tycker att det känns skönt att kunna "samtala" med någon som förstår.... Byta erfarenheter, dataprogrtam...
    Hur gjorde du/Hur har du/ni gått tillväga....

    Jag heter Kicki. Jag har 3 barn. Min minsta lilla kille har atypisk autism samt en grav språkstörning.
    Har känt mig mycket ensam om mina problem kring min sons språkutveckling men har tack vare tråden hittat likasinnade föräldrar.

    Hör av Er!!

    Vi har mycket av erfarenheter allihop och vi har säkert mycket att kunna delge varandra.

    Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46826662.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    unesco.se/Bazment/Unesco/sv/Svenska-Unescorad...

    www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonvention...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    www.skolverket.se/sb/d/193/url/00680074007400...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-04 11:34
    www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

    www.dhb.se/

    www.abclogopedtjanst.se/
  • Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter
  • D som i dags att göra ngt

    Hej alla

    Vet inte hur jag kunnat missa denna tråd men jag antar att det har med mitt fokus på autismdelen i L´s diagnos att göra.
    Jag är som sagt en väldigt förvirrad förälder till 2 underbara barn på 5 och 7år. Minstingen har diagnosen generell språkstörning och autismliknande tillstånd. Sedan vi började misstänka att det var ngt har alla tjatat om autism men för vår del är det stora, just nu, språkstörningen.
    Vi är inskrivna i hab, mångsidiga intensiva insatser för barn med autism..., och tränar ca 30timmar/vecka med honom hemma och 10-15timmar på förskolan. I förskolan finns det en extraresurs för gruppen vilket jag inte tycker ger just L speciellt mckt. Autismen hos honom ger en hel del bekymmer men för hans del så tror jag att språkstörningen är mest besvärande. Lillen säger ca 20 ord som jag och hans mor förstår men endast ca 10 som andra förstår (mamma, pappa, stop, ja, nej ...). Någon logoped eller talpedagog har han inte haft på några år. Gick till en 10ggr och hon slog fast att L hade större problem och då tillhör habiliteringen. Hab ville inte ta emot oss eftersom han saknade diagnos! När vi sedan blev inskrivna så fanns det ingen "ledig", tydligen har alla blivit gravida och är lediga. Nåja, vi gör så gott vi kan själva sålänge. Vi har blivit beviljade ett helt vb vilket hjälper lite då min kära hustru har kunnat gå ned lite i arbetstid. Vi känner dock båda att vi börjar gå in i väggen nu och vi ser att vår stora grabb får lida lite väl mckt. Men plötsligt hittade vi en lösning!!! Vi skall söka en personlig assisten, assistenersättning, genom LSS vilket kommer göra så att L´s mamma kan sluta jobba och vara där för L hela tiden.
    Idag var jag på kommun och är inte lika glad längre! Biståndshandläggaren var skeptisk till att vi skulle bli beviljade personlig assisten. Hans problem med grundläggande behov var inte tillräckligt stora??! Tydligen så måste han ha stora problem inom alla 4områdena?
    Känner mig maktlös just nu. Min lilla going kan inte kommunicera alls med andra, förstår endast de vanligaste, korta, fraserna. Kan klä på sig själv oftast men ibland kickar det autistiska igång och det tar då 1timme att få på honom kläderna. Varför vet vi inte eftersom han inte kan säga det. Ha kan äta själv och gör detta 2 av 10 ggr. Resten vägrar han och det är truga och mata som gäller. Ligger maten fel så är det kört. Han klarar att gå på toaletten själv, om det inte är ngt som distraherar honom som tex en bra film. Är han disträ så behöver han lite tjat när vi ser tecknen annars så hamnar det i byxorna. Självklart behöver han hjälp med pappersarbetet. Hygienen är det lite si och så med. Han föredrar att leka med vattnet. Hamnar lite här och var och får han tillfälle så skall det drickas. Även badvattnet!
    Jag är ingen expert men jag trodde nog att vi skulle bli beviljade PA.
    Efter en lång inledning, måste blåsa ut lite ur skallen, så kommer en liten fråga. Är det ngn som har samma problem och har sökt PA genom LSS? Skulle behöva lite tips och råd. Har försökt med kuratorn på hab men hon var största skämtet. Trots bokad tid så hade hon inte ens koll på vilken diagnos L hade utan började med att han inte tillhörde personkretsen!!!
    Tacksam för ALLT som kommer min väg! Tar även kritik ganska bra:)

    D

  • pinguuu

    Kan du ta kontakt med något assistansbolag som har någon jurist?
    Assistanisa har vi och juristen har hjälpt oss med allt. Idag har vi assistans beviljad på 73 timmar i veckan samt ett ½  vårdbidrag,

  • pinguuu

    Jag tycker du kan åberopa den nya språklagen där ni som tredje person måste vara "tolk" till barnet.

    Min son har ju en grav språkstörning samt atypisk autism. Han är även överaktiv.
    Han äter inte själv och tar inte på sig själv! Men det gör ju inte er alla gånger heller... som jag fattade det.
    Sen är det säkert för dig somhos mig/oss att det handlar om rutiner. Och de måste vara samma.

    För att komma upp i assistans krävs den att du har ett grundläggande behov på 20 timmar i veckan. Men det innebär ca 3 timmar per dag. Det är kämpigt och det är svårt att gå med tiden och ta tid på ens barn men för barnets skull är det viktigt tycker jag. En rättighet man har.

    Jag har inte varit i kontakt med kommunen på något sätt men Assistansia har varit till underbart stor hjälp. Jag har varken haft tid eller ork. Juristen och kundansvariga hjälpte oss med ALLT.

    Tycker inte du ska ge dig med ett nagativt påstående utan gå vidare.

    Kevin var ca 6 år när vi fick den första assistansen och delvis jobbar jag själv sen har jag 2 utomstående assistenter till honom. Han utvecklas och mår bra och har föräldrar som orkar med situationen idag.

    Önskar dig Lycka till och har du frågor - kontakta mig gärna. Du får även skriva i inboxen om du vill.

  • Tuffen

    Jag bara måste berätta om sonen som är 3 ½ år gammal. Han har fått diagnosen expressiv språkstörning. Vi tecknar med honom. Han pratar mkt, men är hemskt otydlig. I förra veckan skrev han MAMMA klart och tydligt själv på ett papper, och imorse tog han magnetbokstäverna på kylskåpet och skrev LEGO. Båda gångerna var han fullt på det klara med vad han skrev, han visade och tecknade. Är det inte märkligt? Jag börjar misstänka att det snurrar på snabbt därinne, men att motoriken inte riktigt är lika väl utvecklad förstås. Vad tänker ni om detta? Jag är ju jätteglad åt hans framsteg!!!

  • D som i dags att göra ngt

    Underbart att glädjas med dig!
    Känner igen det hela men hos oss är det tvärtom, självaste motoriken är helt ok men resten...
    Minns första gången han skrev sitt namn!!! Vet dock inte än idag om det var ren "kopiering" eller om han verkligen förstod att det var hans namn.


     


    Hur länge har ni kört med tecken? Vi står i valet och kvalet, han har tidigare visat mest intresse för bildstöd men det underlättar lite för honom om han alltid har med sig sin kommunikation:)

  • D som i dags att göra ngt

    Innan min hjärna kokar över så tänkte jag slänga in en sista liten sak innan knoddarna ska få sig ett bad.
    Som jag skrev lite tidigare så har vi  ingen kontakt med vare sig logoped eller talpedagog. Att L har problem med var han skall placera tungan eller hur han skall forma munnen för div ljud är uppenbart.

    Ngn som har bra förslag gällande övningar, pc-"spel" eller annat så tas detta emot tacksamt

    D

  • Tuffen

    Tack! Vi har använt TAKK sedan i somras, kan man säga. Det funkar jättebra. Spel? Nä, där hoppas jag att någon annan svara dig. Vi har inte använt spel. Lycka till!

  • Kryztina

    Det finns ju "Babblarna", min son som är 4 1/2 år gillar dem jättemycket, (men gillade dem nog ännu mer när han var i 3 1/2 års åldern). Han har kunnat spela det helt själv sedan i somras, det är ett enkelt spel. Man kan beställa det spelet från www.hattenforlag.se/, de har även många andra produkter för barn med språksvårigheter. Vi har dvd:erna "hopphatten" och "sånghatten", och de har han gillat jättemycket. Nu är det nog i och för sig 2 1/2 åringen här hemma som gillar dem mest, i och för sig har hon ingen språkstörning men de är säkert bra för hennes språkutveckling ändå .


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • FinaFamiljen

    Hej allihopa!
    Jag är gäst i tråden och hoppas på lite råd från er som kanske varit med ett tag... =) Jag har en dotter på 3 år och snart 4 månader, korrigerat, som är sen med talet. Hon var tidig fram till ca 2 års ålder men sen stannade det av, och har inte kommit igång igen förrän ganska nyligen och det går fortfarande sakta. Hon har relativt många ord, men talar mest i ett- eller tvåordsmeningar (kan komma fler ord ibland). Hon härmar en hel del, drar citat etc från filmer osv, men har svårt att få ihop det riktigt. Långa ord och meningar med fler ord rinner liksom bara ihop, och hon använder mer sitt eget bubblande språk. Det har hon insett att vi inte förstår så hon bryr sig inte om att försöka. När hon verkligen försöker kommunicera med oss blir det lite entonigt och stakande, och hon drar helst bara med oss för att visa vad hon vill.

    Nu fick vi till slut komma till en logoped för första gången, som - liksom vi - reagerar på hennes uppmärksamhet. Vi tror att hon har ADHD och ska förhoppningsvis få komma vidare för att så småningom utreda detta. Men tipset från logopeden var TAKK - både för henne och för lillebror på 21 månader som inte talar alls. Sagt och gjort, vi beställde direkt material för att lära oss tecken och är taggade här hemma. MEN, hur börjar man? Har ni några tips på vad man bör tänka på? Hur lägger man upp det? Vi erbjöds tid med logopeden för tips, men inte förrän i början av april och vi vill inte vänta så länge iom att hon är så pass gammal redan.

    Jättetacksam om jag kan få lite tips!!

  • Tuffen

    Mitt tips vad gäller TAKK är: Kör på! Vi har lärt oss tecken efterhand, både via dataprogram och via dvd. Vi har inte lagt upp det på något speciellt sätt, bara lärt oss tecken vi har nytta av och känt efter vad som behövs.

Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter