• Lattemaja

    Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2

    Jag startar en ny tråd eftersom den andra blivit stängd på grund av ålderskrämpor (jag känner det som att jag också ligger i den riskgruppen). En sammanfattning är att jag och min sambo genomgått en utredning vid Alan E. Beer center i Kalifornien, för att se om det kan finnas t.ex. några immunologiska orsaker till att vi har svårt att bli gravida.

    Efter en mängd prover som tagits i Sverige och blod + en biopsi som skickats till Kalifornien så har vi till slut fått en diagnos.

    De viktigaste problemen var att jag har för låga nivåer av "Blocking antibody". LAD-test (Leukocyte Antibody Detection) visar IGg B-celler på 28 (ska vara 50-100) och IGg T-celler på 1,9 (ska också vara 50-100, men var tydligen inte lika viktiga som IGg B-celler). LAD-test handlar om hur immunförsvaret i mitt blod reagerar på min sambos blod. De celler jag har för låga nivåer av är sådana som ska skydda embryot mot att bli angripet av mitt immunförsvar.

    Jag hade också något för låga nivåer av "T-regulatory cells". I blodet (T-reg [CD4/CD25/FoxP3]) var det 0,7 (ska vara över 0,7) och i livmoderslemhinnan (FoxP3-celler) låg det också just på den lägsta gränsen (fick ej något värde). Jag förstod aldrig riktigt vad T-regulatory cells var för något, men behandlingen för båda "åkommorna" är densamma - LIT.

    LIT (Leukocyte Immunization Therapy) innebär i korthet att man ska lära mitt immunförsvar att acceptera min sambos gener, för att det på så sätt ska skydda ett embryo som består av en blandning av våra gener. Det går till så att man tar blod från min sambo och separerar de vita blodkropparna ur det blodet. Dessa injiceras sedan under skinnet på mina armar. Behandlingen upprepas efter tre veckor. Tre veckor efter den andra behandlingen tar man nya blodprov, skickar dessa till Kalifornien och ser om värdena har förbättrats.

  • Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2
  • Morkullan
    Är det någon mer här som gjort PGS(pre genetic screening) för att kolla om embryona är normala för att utesluta att det är kromosomfel hos embryona som hindrar implantation eller orsakar missfall?

    Vi har gjort det nu i sommar i samband med senaste IVF i juni (som för övrigt misslyckades den med) och av fem stycken var tre normala och två abnormala vilket tyder på att vi producerar friska embryon relativt ofta. Kliniken hävdar därmed såklart att vi bara haft otur hittills och att det är en tidsfråga tills vi lyckas. Själv tror jag inte att jag haft otur varje cykel i fyra års tid. Därför är jag så glad att vi äntligen börjat med immunologisk utredning hos dr G.

    Jag vågar inte vara alltför hoppfull och detta känns som sista halmstrået men jag är glad för detta sista lilla halmstrå! Måtte det fungera!

    Tack Lattemaja och alla andra här som bidragit till att jag fått nys om Dr Bs forskning och metoder! Det är inte precis något klinikerna tipsar om! Min klinik närmast fnyser...
  • Bling1975

    Villblimor, det har vi inte gjort, trodde inte det var tillåtet i Sverige om man inte hade bevis för att föräldrarna hade kromosomfel eller ett tidigare barn som var skadat. Men du kanske har gjort din behandling i utlandet? Det kanske är något att fundera på om vi gör donatorförsök utomlands framöver.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Morkullan

    Bling- vi har gjort vår ivf-behandling och PGS på London Fertility Centre. Otroligt mycket bättre service och tillgänglighet där än på någon svensk klinik. Öppet 365 dagar om året tex... och aldrig någon väntetid att tala om.

  • Bling1975

    Jag tror att det är en av klinikerna vi har tittat på om ingen av våra frysisar funkar. Kul att du är nöjd!


    Stitch längtar efter Lilo
  • EMND

    det har varit tist här i tråden ett tag.

    Bling hur gick det i London? Är du tillbaka än?

    Villblimor, fick du svar på ditt prov? Gick allting som det ska?

    MWB vin*, vink*

    EGO: känner mig nere, ledsen och trött. I ett par dagar har jag lidit av någon konstig huvudvärk som jag ibland  skiljer på bihålerna fast det sitter bara på ena sidan (vänstra så klart!) och känns i hjässan, bakhuvudet, örat, nacken och även kinden, käken... Kanske humira spökar men det kom 1 vecka efter att jag tog humira. Rynkar på näsanIgår stod jag inte ut med det och började äta rinexin och och tog en och annan paracetamol. Tänkte att det är bättre än antibiotika men så klart nu oroar jag mig att det kan störa behandlingen, slämhinnan osv.  Idag började min hypokondri komma i gång. Pappa hade ju hjärntumör men han hade ständiga feber innan det upptäcktes!  Min mor trodde att pollen har irriterad mina slemhinnor och det är det jag känner. Önskar jag att det går över snart så jag kan ta min andra humira-annars vet jag inte om jag vågar? Gör jag det?

    Sedan hörde jag idag att mina vänner som har adopterat en liten för 1 år sedan väntar ett ÄD barn nu i oktober. Jag är glad samtidigt även ledsen, har en känsla att mitt liv går förbi mig.

    Ursäkta för mitt ego inlägg och hoppas att ni inte tar illa upp att jag kom OT. 

  • Bling1975

    DND, oj va tråkigt att du känner dig nere. Jag tror att vädret har lite med det att göra också, jag får alltif huvudvärk när det är så här tryckande. Men jag hade även lite mer än vanligt efter Humiran så det är nog normalt.

    Vi kom tillbaka igår kväll och allt gick bra hos Dr G. Men det kommer bli dyrt. Rynkar på näsan

    Utöver Clexane 40 mg och prednisolon 25 mg så ville han att jag skulle ta Intrapelider några dagar innan återförandet, igen vid ett ev plus och igen vid första ultraljudet (6,5 vecka) och sedan testa igen. Men eftersom jag svarade lite bättre på Ivig i provröret så tog vi upp det eftersom det är min mans absolut sista försök med egna spermier. Han medgav då att det var något lite bättre odds för oss med Ivig även om han trodde på IL. Så det blir Ivig för oss, men det är en prisskillnad på ca 45.000:-


    Stitch längtar efter Lilo
  • Morkullan

    DND: Hoppas du snart mår bättre! Huvudvärk kan verkligen vara jobbigt.

    Bling1975: Herregud vad dyr er behandling är! Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att ni lyckas nu!

    Själv ska jag ringa dr G nästa vecka och hoppas att han har fått alla provsvar då både på alla prover han tog när vi var där men också på mensblodsprovet. Ska bli väldigt spännande. Jag hoppas så att de hittat något som är fel och det är något som går att åtgärda (helst  lätt och snabbt och utan att kosta en förmögenhet) så att vi kanske äntligen kan bli med barn snart!

    Idag gjorde jag förresten HSS och den visade att allt såg helt normalt ut. Läkaren på lokala KK och alla andra verkar tycka att det var jättebra att allt såg bra ut. Själv hade jag hellre velat att de hittat något myom eller annat som kunnat tas bort och därmed löst hela problemet. Men nu var det ju inte så så vi får väl fortsätta att kämpa i ovisshet om vad som är vårt problem ett tag till och hoppas på dr Gs hjälp!

  • EMND

    Bling , men vad är pengarna värda sedan när ni har lyckats, va?! Solig. Jag har slutat räkna. Förvisso är vi inte duktiga att hålla i plånboken men det här är det viktigaste vi gör i livet och än har vi inte kommit så högt upp som en fin bil kan kosta tex. Så du hade också huvudvärk, (yrsel?). Jag hoppas att det är OK att ta paracetamol.

    Villblimor, jag förstår hur det känns när man går på det ena efter det andra undersökningen och allting visar sig vara helt normalt. Även man önskar att det hittas något fel så är det ändå g skönt att någon gång man blir normal som många andra. Oskyldig Hoppas dr G hittar snart ett enkelt fel som går att åtgärda.

    Kam på er

  • Bling1975

    Villblimor, se till att be receptionisten att faxa era provsvar så du har dem framför dig innan du pratar med Dr G. Annars kan det bli väldigt förvirrande.

    Världens gulligaste tjej i England (som fick sin dotter nu i veckan) har gjort en underbar sammanställning av allt man kan tänkas behöva veta om behandlingar och prover i alfabetisk ordning så där kan man kolla det mesta.

    www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

    DND, när du säger det så var jag nog lite yr. Jag har inte koll på huvudvärkstabletterna, men om det är samma som alvedon så ska det vara ok. Och visst är det som du säger, får man bara ett barn så är det värt alla pengar i världen. jag är nog mest bara lite orolig att inget av våra embryon ska överleva så att pengarna hamnade i sjön. Men vi börjar få slut på besparingarna med undantag av aktier som vi inte vill sälja just nu. Funderar lite på om vi ska låna lite mer på huset för att slippa snåla.


    Stitch längtar efter Lilo
  • EMND

    Bling jag glömde fråga hur länge hade du dina humira huvudvärk. Jag tycker att det är skumt då jag hade inte några biverkningar första 5 dagar utan de kom *pang* den sjätte kvällen-när vi kom hem efter släktträffen Rynkar på näsan.

Svar på tråden Utredning hos Alan E. Beer - Tråd 2