• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • blehnda

    hej hej!
    Jag skulle också ha träffat min doktor idag, men när jag vaknade så var det typ 7 cu snö ute och full snöstorm. inne i stan så tror jag att snön smälte så fort den landade på marken, men icke ute i skogen där jag bor. har 5 km grusväg som inte plogas i april direkt.  så jag fick träffa doktorn i telefonen istället.

    Hba1c 6,4 så samma som tidigare, suck....trodde nog att det skulle vara lite lägre när jag kämpar som en gris hela tiden men men...stabila värden iaf.

    Vi justerade doserna lite grann så jag ska ligga ytterligare lite lägre så får vi se hur det ser ut nästa gång.

    Vi pratade pojknamn hela kvällen här hemma igår, hade massa flicknamn på förslag men inga pojknamn så vi kände att vi var tvugna att fnula ut några förslag.

    På topplistan ligger nu
    Wilmer
    Noah
    Milton
    Albin
    Arvid
    Philip

    Vi får se vem det är som tittar ut i slutändan =)

    Idag har jag kännt mig såååå seg och degig i både kropp o huvud så jag har legat och tittat på film hela dagen, en lyx jag kan passa på att unna mig nu den sista tiden, antar att det blir annourlunda de kommande åren ;)

    Nu blir det en vaaaarm dusch för min onda rygg o mage, god kväll!

  • Vilda Tiger

    BabyNo2
    Ebyl hade ju svar på din fråga där, ett svar som jag inte satt inne på. Hoppas det ska hjälpa dig nu då du tar insulinet på annat ställe, så du slipper de låga värdena.

    Blehnda


    Trist att hba1c inte sjunker då du kämpar så. MEN det rä ju inte katastrof, och jag tror ett hoppigt socker är värre än ett konstant liiite högre.


     


    Ebyl


    Förstår att det rä jobbigt att sockret höjs fast du kämpar så, MEN försök att inte oroa dig över tillväxten redan nu. Det är ju ingen garanti att man får ett "normalstort" barn bara för att man ligger perfekt i hba1c heller, det har vi hört många historier om här. Och du har dessutom två, och de brukar ju komma lite tidigare, och då hinner de inte tjocka på sig FULLT så mkt.


     


     


  • Fiyali

    BabyNo2:
    Jag hade kontaktat min barnmorska. När mitt socker började sjunka på det viset berodde det på att moderkakan började lägga av. Det behöver inte vara så sa läkaren, men det kan vara en indikation på det, även om flödet ser perfekt ut.


    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • blehnda

    Fiyali: Jag har jäkligt taskigt närminne, hur var det nu igen. I vilken vecka föddes din dotter? Vilken % på TUL hade hon då och hur stor var hon när hon kom ut? Mår hon fortfarande bra?

    Kan du ite lägga upp en bild på bebben =) är nyfiken!!!

    Blev det tidigare snitt för dig enbart pga storleken på bebben eller var det pga din moderkaka?

    Förlåt för alla frågor men är lite nyfiken då min bebis är en jätte bebis!

    Kram!

  • sosso08

    Har grubblat endel sista tiden sen jag fick tid för det planerade snittet i maj.
    Tänkte höra om det är någon här som varit med om ett planerat snitt och har lite svar på mina frågor?!

    Man ska vara på fastande mage från kl.24 kvällen innan, men hur gör man då om man skulle vakan och vara låg? man får varken dricka eller äta nått. Det samma gäller morgonen, jag ligger alltid på gränsen till låg när jag vaknar och brukar behöva frukost det första jag göra på morgonen. Hur sjutton ska jag klara mig tills jag får droppet på sjukan?
    Brukar de med diabetes bli snittade bland de första just pga sockret?

    massa som snurrar i huvudet just nu.

  • kim86

    Blendha..
    Hur stor blir bebben om den ligger på så mycket över kurvan.?

    Tack Vilda. =) Ja, det ska bli superspännande.. hihi, jag är helt säker på att det är en tjej nu, så man kanske bllir väldigt överraskad om det visar sig vara ngt annat. =)

    Tror kanske jag kände ngt igår. Kändes som lite bubblor precis när jag sträckte ut mig i soffan när jag kom hem. O följdes inte av en fis =) haha. så jag hoppas det var lill*n..
    Kram på er

  • ebyl

    Blendha: Fina namn! Valter är fint också tycker jag! Vi har redan bestämt vad våra ska heta.. Men skulle det vara så att det inte alls passar får man väl byta. Om inte annat så växer barnen in i namnen tycker jag!

    Vilda: Jag försöker också tänka på att ett jämnt liite för högt bs måste vara bättre än ett jättesvängigt. Men iom att jag just har två så vill jag verkligen inte att de ska dra iväg i vikt, det blir så otroligt tungt å jobbigt då! Har hört allt för många som gått 40 veckor med tvåäggstvillingar.. Tänk om man ändå kunde få veta när det är dags!

    Luna: Ja det beror nog på många andra saker också. Kvinnor som inte har diabetes (å därmed inte kollas upp med TUL så ofta som vi gör) får ju också jättestora eller små barn. Ett bra bs är inte allt, men det underlättar nog en hel del.

    Sist jag fick barn låg Iris på +8% på TUL i v.38, hon föddes på 4050 gram (tror de utgår från 3500 gram som normalstort efter 40 veckor?) å då hade mitt HbA1c stigit lite de sista veckorna till 5.4%. Men hade legat på 4.3-5.1% under hela graviditeten.

  • ebyl

    Sosso: Du kan i värsta fall dricka klara vätskor skulle jag tro. Som gravid räknas man ändå aldrig som fastande eftersom man har så långsam matsmältning. (Min man gör just nu praktik som blivande narkossköterska på operation så jag har liite koll på det ) Men ett bra, stabilt bs måste ju vara bättre än att du skulle få lågt. Det bästa kanske hade varit om du legat inne på bb innan snittet, å haft dropp över natten. Då kunde man ju koppla ett glukosdropp som går lite långsamt för att undvika lågt bs. Men hör med din bm, eller ring förlossningen å prata med dem! Lycka till!!

  • Fiyali
    blehnda skrev 2010-04-23 08:17:32 följande:
    Fiyali: Jag har jäkligt taskigt närminne, hur var det nu igen. I vilken vecka föddes din dotter? Vilken % på TUL hade hon då och hur stor var hon när hon kom ut? Mår hon fortfarande bra? Kan du ite lägga upp en bild på bebben =) är nyfiken!!! Blev det tidigare snitt för dig enbart pga storleken på bebben eller var det pga din moderkaka? Förlåt för alla frågor men är lite nyfiken då min bebis är en jätte bebis! Kram!
    Det var bestämt ett snitt i vecka 37 pga storleken på +63%, var beräknad plus 55 % men var 63% :)
    Blev tidigare lagt snitt i vecka 36 då moderkakan började lägga av.
    Vägde 4720 gram, 55 cm, världens goaste super bebbe :)
    Ska lägga upp foton, hon är ju så fin!
    Ja idag mår hon bra, blev utskrivna från neonatal eftervård idag, så allt känns kanon, imorgon fyller hon en månad:)
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fiyali
    sosso08 skrev 2010-04-23 08:30:51 följande:
    Har grubblat endel sista tiden sen jag fick tid för det planerade snittet i maj. Tänkte höra om det är någon här som varit med om ett planerat snitt och har lite svar på mina frågor?! Man ska vara på fastande mage från kl.24 kvällen innan, men hur gör man då om man skulle vakan och vara låg? man får varken dricka eller äta nått. Det samma gäller morgonen, jag ligger alltid på gränsen till låg när jag vaknar och brukar behöva frukost det första jag göra på morgonen. Hur sjutton ska jag klara mig tills jag får droppet på sjukan? Brukar de med diabetes bli snittade bland de första just pga sockret? massa som snurrar i huvudet just nu.
    Jag fick inte äta något, eller dricka något. Fick tillåtelse att skölja strupen. Fick dropp den dagen som snittet skulle läggas, fram till snitt tiden. Ät en dextrosol på morgonen, det tas ju upp väldigt fort :)
    Min planerade snitt tid låg klockan 15 på eftermiddagen, vet också om att jag var nr två som skulle bli planerat snittad och att den före mig inte var diabetiker!
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare