• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • ebyl

    Turkiskpeppar: Det är absolut möjligt att inte se vad det är för kön! Såvida man inte vill veta det så är de som gör UL väldigt skickliga med att "åka förbi" det. Sen tycker jag det är helt omöjligt att se, trots att de visar! Förra grav. valde vi att inte veta, å vi såg ingenting. Den här gången fick vi veta om vi ville å ville pga tvillingar, men om inte bm som gör UL visar så ser vi det inte, knappt då hon visar som sagt var...
    Jag skulle välja att sticka på sidan om magen, eller strax under brösten. Du får känna efter, tror det ger sig rätt naturligt. Jag valde att byta plats på infusionssetet från magen till rumpan å sidan av låren nu när jag är gravid!

  • ebyl

    Vilda: Men då är det din bm som sköter ditt bs också eller? Jag träffar diab.ssk varannan månad sen grav. började, å de månader jag inte träffar henne träffar jag min läkare. Så det blir ju alltid något besök var fjärde vecka. Plus bm v. 10, 24, 30, 34. Å så UL v. 18, 28, 32, 36, 38. Sen från v.35 är det ctg+läk.besök varje vecka.

  • TurkiskPeppar

    ebyl: Tack så jättemycket för kloka svar! Så bra att kunna fråga någon som redan varit med om allt jag ska uppleva nu Jag och maken får väl fortsätta könsdiskussionerna några veckor till nu då och se vad vi kommer fram till . Han vill veta, men jag tycker det hör till att inte veta på något sätt, åtminstone med första barnet. Mer spännande så

  • Vilda Tiger

    turkisk peppar
    Jag har aldrig lyckats se vad det är, även om jag kikat lite i smyg. Ang sticken så sätter jag infusionssetet på sidan av magen. Kolla filmen som finns i andra inlägget uppifrån i min blogg (www.troll.bloggagratis.se) så ser du vart det sitter. Dock rycker bebis till varje gång jag sätter det, men det handlar ju om att det låter, inte att jag kommer åt med nålen.


     


    Ebyl


    Ja, min bm sköter mitt socker också, hon är superduktig på det. Så jag träffar henne var tredje vecka, läkaren har jag träffat två ggr. Sedan är det TUL efter fulla 28. 32., 36 och 40 veckor, samt ctg två ggr i veckan från fulla 36 veckor.

  • blehnda

    hej hej!

    Undrar om jag också får göra ctg från vecka 36, inget min bm har sagt något om ännu, men å andra sidan är det ju en massa som vi pratat om i början som säkert har glömts bort.

    Ush, det känns som om min uriverksinfektion är tillbaka, fast lite värre typ! är det ens möjligt efetr en hel veckas penicillin? får väl ringa min bm i morgon o höra vad hon säger. jag ska inte dit för ens på tisdag nästa vecka o det känns ju lite lång tid att vänta...

    Jag har också puckade nätter ibland, somnar med jättebra bs o vaknar sen av det ligger på 12 o får trycka in en massa insulin, medans de flesta nätter snarare slutar i att jag får  äta en banan vid tre tiden pga lågt bs trots samma bs vid läggdags...knepigt!

    Oh, ett tisp jag fick för några veckor sedan som verkligen funkar mot kramp i vaderna under nätterna var att äta en banan innan läggdags eller ett glas grapetonic. jag har kört med en banan på kvällen o det funkar verkligen, har inte haft kramp i vaderna en enda gång sen jag började, och innan hade jag kramp varje natt, flera ggr tillomed!

    Nu ska jag masa min feta kroppshydda in till sängen, god natt!

  • TurkiskPeppar

    Vilda: Tack till dig också! Var en rolig film Går det att ha en pump-kanyl på magen så ska det säkert gå bra att ta en liten spruta där också.

  • ebyl

    blendha: Du fick ditt antibiotika direkt efter urinstickan va? Inte i väntan på odlingssvaret? Men vid det här laget borde de ha fått odlingssvaret med en lista på vilka antibiotika som biter på UVI:n.. Men det kan vara så att de måste byta ut till ett annat, är inte alls ovanligt då man har sån kraftig UVI som du verkar ha!! Ring bm imorrn!
    Jag har fått en lista "checklista för gravida diabetiker" av min bm, där jag kan skriva upp tiderna jag får å för att hålla koll på vilka besök som är vilka veckor...

  • BabyNo2

    Blendha.. vad trist att muffen fortf är sjuk...Har för mig att K skulle resa bort.. men ja hoppas hon kommer tillbax snart.. som ja sade till henne så kan hon ju inte resa bort NU när jag är gravid hahaha

    Ska fasen oxå lägga upp en magbild.. är så less på att få höra att jag är sååååå stor osv.. jag vet ju att de är mitt fel att mgen är stor.. pga diabetesen o stort barn.
    Ska ha kalas på lördag för Micke så då kommer de väl tjatas.. 
    När de kommer till de så är de nog BÄTTRE om man gått upp MASSOR, för då tror jag inte folk säger nåt ... jaja...
    nu ska ja nanna-. satt lite för länge i telef förrut o kände inte att deva en känning på gång.. utan bebben började kicka av bara den. . . tog BS o låg på 2.3..grattis :o)
    kram kram

  • blehnda

    Ebyl: jag fick lämna in ett rör med morgonuriv som sedan skickades iväg till odling, sen två dagar senare hörde dom av isg o sa att jag skulle äta penicillin, så dom borde ju ha sett vilken sort jag behövde med en gång tycker jag.
    om det inte är uvi så vad är det då, jag har liksom mensverkliknande molverk hela tiden, och näär jag sträcker på mig eller typ vänder mig om i sängen så hugger det och stramar där nere och vid äggstockarna. hm...kanske ska kännas så helt enkelt...

    Baby: Jag sa också till kikki att hon får faktiskt inte åka bort nån stans nu när vi väntar barn, det borde hon väl förstå =) hehe...

  • ebyl

    Blendha: Kan ju vara UVI å att du behöver annat antibiotika, ring å hör på bm-mott!
    Annars tycker jag att man känner igen molande mensvärk å det du beskriver, kan ju även vara fogsmärtor som blir sådär. Eller lite förberedande inför förlossningen.. Men jag tycker du ska kolla upp uvi i första hand ändå eftersom du haft problem...

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare