• Förtjust

    Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

    Samlingsplats för blivande föräldrar i Umeåtrakten med BF ca dec 2009 - feb 2010.

    Tråd 1 hittar ni här !
    Tråd 2 hittar ni här !
    Tråd 3 hittar ni här!

    BF-/Födelsedagslista hittar ni här!


  • Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4
  • mamma till Viktor och William

    Ja väldigt många skaffar den andra rätt tätt in på. Persoligen förstår jag inte hur ni orkar med! Tycker speciellt förhållandet tog mycket stryk där runt 1-2 årsåldern så det vet i tusan om vi fortfarande skulle vara tillsammans om vi fått tätt!


    Älskade unge!
  • ekin

    Hej på er.
    Det var länge sedan jag var inne i tråden. Jag har inte internet hemma ännu.
    Men jag kan meddela att min syster (Annala) fick en liten tjej igår em som var 2200 g och 44 cm (Bf -14). Hon förlöstes med akut kejsarsnitt, de blir nog kvar ett tag och får själv berätta resten. Jag är en stolt moster till en söt liten tjej iaf.

    Ha det bra!
    Miia

  • anirahtak
    ekin skrev 2010-02-09 14:13:04 följande:
    Hej på er. Det var länge sedan jag var inne i tråden. Jag har inte internet hemma ännu. Men jag kan meddela att min syster (Annala) fick en liten tjej igår em som var 2200 g och 44 cm (Bf -14). Hon förlöstes med akut kejsarsnitt, de blir nog kvar ett tag och får själv berätta resten. Jag är en stolt moster till en söt liten tjej iaf. Ha det bra! Miia
    Tack för uppdateringen! Hoppas de mår bra iaf och att de snart får komma hem..
  • UmeåElin

    Ekin: Tack för uppdateringen. Hälsa henne så länge!

    Annala: Grattis, två tjejer, vilken lycka. Hoppas ni snart mår bra och får komma hem.

  • VeganMaria

    Har också funderat på det där med ålder mellan barnen. Själv har jag 2 år till min storebror och 3 år till min lillebror, och det är lillebrodern jag lekt mest med och har jättebra kontakt med nu, så det kanske inte behöver vara negativt med lite längre emellan barnen =)

  • katt tass

    Grattis Annala, hoppas ni mår bra allihop! En riktigt liten skrutta för sin tid. Min Elin var så stor när hon föddes men det var ju fyra veckor tidigt och hon var -22% liten.


    ♥Elin 070214 & Tove 100102♥
  • linaenn
    Stort grattis till er lilla tjej, Annala! Blev lite orolig efter att du skrivit i februaritråden, men sen fick ju Seb sms av Micke senare på dagen så vi fick höra hur det gått. Hoppas ni mår bra och att allt gick bra! Ta hand om er!

    eah: Stort grattis till er med! :)
  • anirahtak

    Jag har 5 år upp till min storebror och det har egentligen varit katastrof syskonmässigt. Vi har aldrig haft något gemensamt eller umgåtts med varandra eftersom jag böjade lågstadiet när han gick sista året. Han gick ut gymnasiet när jag gått ut 7:an. Sen flyttade han hemifrån och där var det liksom. Helt olika liv hela tiden. Inte förrän båda passerat 20 började vi kunna prata med varandra för då upplevde vi ju liknande saker med studier, fester osv. Inte har vi speciellt bra kontakt idag heller men det kan ju bero på många andra saker men jag tro mycket handlar om att vi inte är vana att ha bra kontakt helt enkelt.
    Så jag vill absolut inte att det ska få gå så lång tid mellan. 3-4 år max då..

  • mamma till Viktor och William

    Det där tror jag är väldligt inviduellt vilken kontakt man har med sina syskon. Jag har betydligt mer gemensamt med min lillasyster som är 6 år yngre än min storasyster som är 3 år äldre. Så jag tror åldern spelar väldigt liten roll faktiskt.

    GRATTIS Annala!


    Älskade unge!
  • anirahtak
    mamma till Viktor och William skrev 2010-02-09 16:45:08 följande:
    Det där tror jag är väldligt inviduellt vilken kontakt man har med sina syskon. Jag har betydligt mer gemensamt med min lillasyster som är 6 år yngre än min storasyster som är 3 år äldre. Så jag tror åldern spelar väldigt liten roll faktiskt. GRATTIS Annala!
    Jo, så är det nog. Någonstans hörde jag dock att det ofta kan handla om vilket kön syskonen är av också. det är alltså betydligt vanligare att kontakten till en äldre storebror är svårare än en storasyster. Storasystern bryr (och ja jag vet, genusgenrealisering på hög nivå) sig automatiskt lite mer omhändertagande om sina småsyskon än en storebror så därför är det lättare att ha bra kontakt med äldre storasyster.
    Min sambo har 7 år upp till närmsta storasyskon som är en syster och de har superbra kontakt. han fick alltid vara med när han var liten också för alla hennes kompisar tycvkte ju att han var såå söt och lät honom vara med och leka. Min brorsa lät INTE mig vara med och leka med hans killkompisar..;) (så jag fick snällt gömma mig under sängen och vara med på ett litet hörn iaf haha)

    Fast utgåpr jag från den teorin då så borde det alltså vara lugnt oberoende när vi skaffar ett syskon eftersom det är en flicka vi får..;)
Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4