• LilaRos

    mcdonalds - rå mat!!

    Hej!
    Köpte midag och tog med från McDonalds idag. Jag beställde en Big Tasty, Är inte ett stort fan av McDonalds men vi skulle inte hinna laga mat innan sambon skulle till jobbet.

    När vi började äta smakade det bra till en början. Helt okej. Konsistensen blev lite konstig - varm tomat tänkte jag.
    I mitten var det extremt. Jag tittar på hamburgaren och petar lite på den. RÅ! Mitten var helt rosa och slabbig. Tog kort på den och slängde (ja, blir jag vrålsjuk så ska jag fanemej ha ersättning!)

    Har en 7 veckors son och en sambo som jobbar. Om jag ligger och kavar som en gris får ju sambon vara hemma oc då blir det både sveda och värk samt förlorad arbetsinkomst.

    Fy vad arg jag är! ALdrig mer McDonalds!!!!!!!!!!!!!

    Någon som vet vad oddsen är att jag blir sjuk? Åt halva bamburjaren innan jag märkte att den var rå (som sagt mäst i mitten)

    Någon som vart med om liknande?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-27 21:16
    Lite stavfel, ber om ursäkt för dom :)

  • Svar på tråden mcdonalds - rå mat!!
  • nickefiki

    Ah, så Mc Donalds har börjat med raw food?

  • LilaRos
    nickefiki skrev 2010-02-27 15:47:43 följande:
    Ah, så Mc Donalds har börjat med raw food?
    Folk har väl vant sig vid suchi
  • tamate

    kan säga att jag älskar rått kött och ätit malet rått kött med krydda ett par gånger per år sedan jag var liten och har än inte blivit sjuk och av vad jag vet så är köttet på macdonalds fruset bra behandlat innan man tillagar den inte som på affären där köttet bar astår i en kyldisk i flera dagar och har en chans att eg bli dålig om den står för länge, samt att om köttet var rått i mitten å var den yttre delen tillagad och det är den som ä högst risk för bakterier så min gissning är att det är mycket liten risk att du blir sjuk.

  • LilaRos
    tamate skrev 2010-02-27 15:55:58 följande:
    kan säga att jag älskar rått kött och ätit malet rått kött med krydda ett par gånger per år sedan jag var liten och har än inte blivit sjuk och av vad jag vet så är köttet på macdonalds fruset bra behandlat innan man tillagar den inte som på affären där köttet bar astår i en kyldisk i flera dagar och har en chans att eg bli dålig om den står för länge, samt att om köttet var rått i mitten å var den yttre delen tillagad och det är den som ä högst risk för bakterier så min gissning är att det är mycket liten risk att du blir sjuk.
     Det var ett härligt svar :)

    Det är väl nötfärs som går bra att äta rå? (en kock berättade det en gång, har jag för mig)
    Och det är väl nöt som mcdonalds använder?
  • tamate
    LilaRos skrev 2010-02-27 16:00:27 följande:
     Det var ett härligt svar :) Det är väl nötfärs som går bra att äta rå? (en kock berättade det en gång, har jag för mig) Och det är väl nöt som mcdonalds använder?
    vet inte, jag äter inte kyckling rå och jag har smakat lite älg men den hade för stark smak.
    min favorit är att blanda malet nöt och gris (men man ska undvika halsregionen då grisar ofta bär på en sjukdom som kallas falsk rabies som kan smitta både hund och människa) och krydda med 5 sorterspeppar och lite kapris, stoppar man sedan in det i vitt bröd, mums =) äter bacon direkt ur paketet, jättegott. men jag undviker att göra det framför någon annan än min familj för jag vet att det finns dom som ogillar det.
    var komiskt för när jag bodde i usa var det en iransk man som skulle bjuda mig p äkta iranskrestaurang och han log och var så kaxig när han bestälde in något på sitt eget språk. det var som färdig biff innan man har det på stekjärnet, jättegott jag slukade så klart maten och han bar asatt och gapa sedan vart han kär i mig för han sa att jag var en riktig kvinna ha ha
    man får bara tänka på att lukta på kötet först så det inte luktar illa eller surt, dom säger att irländskt kött innehåller mer salmonella etc men jag vet inte. nu köper vi oftast kött lokalt av en bonde så vi vet ju vart vårt kött komemr ifrån och så jagar gubben så vi handlar sällan kött i butik så då känns det säkrare. men visst har mann varit orolig i omgångar att ens smaklökar ska få en till att bli drabbad av salmonella men än har jag lyckats ducka =)
  • LilaRos
    tamate skrev 2010-02-27 16:25:56 följande:
    då tror jag att jag klarar mig :)

    är supernollig med kött, kollar nstan med förtoringsglas för att se att varige millimeter r helt genomstekt.
  • M Hellin

    Säker att de var big tasty du beställde och inte råbiff?


    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • LilaRos
    M Hellin skrev 2010-02-27 16:48:23 följande:
    Säker att de var big tasty du beställde och inte råbiff?
    så såg det ut, nästan
  • NorrVimpel

    En Maxrestaurang serverade rå kycklingburgare till mig! Dessutom bad personalen inte ens om ursäkt när jag klagade.. men jag fick en ny burgare.

  • nickefiki
    NorrVimpel skrev 2010-02-27 17:29:44 följande:
    En Maxrestaurang serverade rå kycklingburgare till mig! Dessutom bad personalen inte ens om ursäkt när jag klagade.. men jag fick en ny burgare.
    De får nog höja lönen om de vill att ursäkter ska ingå i arbetsbeskrivningen.
Svar på tråden mcdonalds - rå mat!!