• Boothwalker

    Retrovagnstråden 19

    Välkommen till Retrovagnstråden!

    Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.


    Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:


    www.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

    Retrovagn på facebook
    Retrovagnsforumet
    Retrovagn köp och sälj


    Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

    Många här ser de andra i tråden som nån sorts andra familj och vi pratar gärna om lite allt möjligt. Så även om fokus ligger på Retrovagnar (eftersom det är vårt stora gemensamma intresse) så är inget egentligen OT =)


    OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 02:43
    Blev visst nåt mysko med de tre sista länkarna.
    Facebook - www.facebook.com/group.php
    Retrovagnsforumet - retrovagnen.mylava.net/
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 19
  • Teskedsmamman
    Boothwalker skrev 2010-03-05 13:49:33 följande:
    Inte jag som misskött den men den gick direkt ändå =)
    Nä inte du kanske men fläckar och revor är inte så värst lockande för min del iaf

    Men det gick ju fort att bli av med den
    3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • Lokatt
    Teskedsmamman skrev 2010-03-05 13:52:44 följande:
    Nä inte du kanske men fläckar och revor är inte så värst lockande för min del iaf Men det gick ju fort att bli av med den
    Det är nog mer lockande för samlare som vill rusta upp eller kanske tom att använda vagnen som reservdelsvagn i värsta fall.
    Inte att använda till bebis.
  • Teskedsmamman
    Lokatt skrev 2010-03-05 13:53:46 följande:
    Det är nog mer lockande för samlare som vill rusta upp eller kanske tom att använda vagnen som reservdelsvagn i värsta fall. Inte att använda till bebis.
    Precis
    3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • Boothwalker
    Teskedsmamman skrev 2010-03-05 13:52:44 följande:
    Nä inte du kanske men fläckar och revor är inte så värst lockande för min del iaf Men det gick ju fort att bli av med den
    =)

    Jag tror att man kan få den rätt bra om man fixar lite med den. Hörnen kan nog sys igen eller lappas över och det är inte omöjligt att fläckarna går bort. Dessutom är de mest på liggdelen och jag har en känsla av att det är sittdelen man vill åt.
    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
  • Boothwalker

    Sittdelen skulle jag kunna använda som den är (Har prövat den med unge i för nästa års almanacka =) Liggdelen skulle jag nog inte använda i nuläget.


    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
  • EowynAurora

    hej här inne! vill bara meddela att jag ÄNTLIGEN har vart "hem" o hämtat mina brio vagnar: Brio Exklusiv(min to kill for-vagn) och Brio Comfort som jag fick gratis

     Sufletten till Comforten har jag tom hunnit tvätta,men klädseln får vänta tills jag har tvättstugan. trots att den igentligen bara hade lite utligt damm på sig. den är i jättebra skick

    Exklusiven var mest kul att äntligen få se,jag hade ju inte sett en sån IRL. o liggdelen är verkligen LÅNG o den hade ett fantastiskt gung,jämfört med vad jag förväntat mig,den ser ju ganska "stum" ut. jättehärlig att köra det enda som fanns att anmärka på den var att däcken var rätt hårda men dom ska nog hålla ändå ser d ut som. ska bara skrubba dom vita så dom ser lite finare ut.

    PS. hur tar man loss/sätter tillbaka däcken på brio exklusiv resp brio comfort? d blir nog enklast att rengöra dom om dom går att ta loss.


    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Ekorrfamiljen

    Grattis till vagnarna Eowyn!! Teskedsmamman: Är du gravid? Har tokmissat det.. GRATTIS!!!!

    Nu kom jag på att jag ska ringa Babyland och höra om de har reservdelar till min Gesslein.

    Hmm, kanske jag ska försöka sälja av lite gamla vagnar också.. Har ju rätt fullt nu.


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Ekorrfamiljen
    Boothwalker: Vad är Citrus sol? De doftblock jag använder kostar 10:- för 3 st på Ge-Kås så jag kände inte direkt att jag blev ruinerad.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Lallan
    EowynAurora skrev 2010-03-05 14:20:42 följande:
    hej här inne! vill bara meddela att jag ÄNTLIGEN har vart "hem" o hämtat mina brio vagnar: Brio Exklusiv(min to kill for-vagn) och Brio Comfort som jag fick gratis  Sufletten till Comforten har jag tom hunnit tvätta,men klädseln får vänta tills jag har tvättstugan. trots att den igentligen bara hade lite utligt damm på sig. den är i jättebra skick Exklusiven var mest kul att äntligen få se,jag hade ju inte sett en sån IRL. o liggdelen är verkligen LÅNG o den hade ett fantastiskt gung,jämfört med vad jag förväntat mig,den ser ju ganska "stum" ut. jättehärlig att köra det enda som fanns att anmärka på den var att däcken var rätt hårda men dom ska nog hålla ändå ser d ut som. ska bara skrubba dom vita så dom ser lite finare ut. PS. hur tar man loss/sätter tillbaka däcken på brio exklusiv resp brio comfort? d blir nog enklast att rengöra dom om dom går att ta loss.
    Kul med vagnarna! Däcken brukar vara rätt hårda tyvärr, har aldrig sett några som varit mjuka även om dom säkert varit det en gång i tiden.

    Apropå att få katterna att ogilla vagnar så började jag min vagnsamlarbana på fel sätt i så fall. Min första vagn (1900-talaren) köpte jag innan vi planerade barn (även om jag kanske redan börjat planerandet ngt i och med inköpen ) med förevändningen att den kunde stå som prydnad och så fick katterna en varm sovplats en bit upp från det dragiga golvet Däremot så har jag alltid skyddat vagnarna med diverse lakan, sängkläder mm.
  • EowynAurora
    Ekorrfamiljen skrev 2010-03-05 14:41:00 följande:
    Grattis till vagnarna Eowyn!!
    tackar
    Lallan skrev 2010-03-05 14:48:29 följande:
    Kul med vagnarna! Däcken brukar vara rätt hårda tyvärr, har aldrig sett några som varit mjuka även om dom säkert varit det en gång i tiden.
    kanske det, men skillnaden på dom däcken o däcken på mina andra vagnar så är det inte alls lika bra skick på dom.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
Svar på tråden Retrovagnstråden 19