• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Kaja
    tinni78 skrev 2010-06-01 21:01:01 följande:
    Jag visste inte ens att det fanns pressarfot för kantband, finns det till alla symaskiner?
    Mer eller mindre. En del har som sagt inte orginaldelar, men på eBay så finns kopior/universalfötter som passar till de flesta maskiner. Åtminstone de kända märkena.
    Sew much fabric - sew little time!
  • Kaja
    plura skrev 2010-06-01 20:36:49 följande:
    Har gått igenom bäbiskläder och efter 3 söner, en dotter och nu en 4e son så har jag upptäckt att vi har nästan inga kläder till honom.
    -Bra! för det ger mig en mer än godkänd anledning att sy Tyvärr så får inte dygnet fler timmar för det.
    Ja, eller så kan man skaffa sig en av varje som är födda ungefär samtidigt på året, men som är helt olika i storlek. Sonens sommarbyxor i storlek 74 passade fin-fint till dottern kring jul. Liiiite kallt med shorts och tunna linnebyxor då!

    Men som sagt. Fler timmar på dygnet borde de sälja på Postorder!
    Sew much fabric - sew little time!
  • Ullerull
    Kaja skrev 2010-06-01 21:36:20 följande:
    Ja, eller så kan man skaffa sig en av varje som är födda ungefär samtidigt på året, men som är helt olika i storlek. Sonens sommarbyxor i storlek 74 passade fin-fint till dottern kring jul. Liiiite kallt med shorts och tunna linnebyxor då!

    Men som sagt. Fler timmar på dygnet borde de sälja på Postorder!
    Jag skffade mig förvisso inte en av varje, det blev två med snippa, men det underlättar inte nämnvärt när den ena är född i mars och den andra i augusti, sommarkläder straxt innan jul och vinterkläder typ fodrade brallor nu lagom till sommaren.

    Jag skulle vra den förste att köpa flera timmar, trots att jag är fl ledig. Nu åller vi på med tomten så jag är helt slut på kvällarna + att jag gjort ngot galet med ryggen, mest troligt nån nerv i kläm när jag suttit en stund kan jag inte gå utan att falla ihop lite irri...underlättar inte för sömnaden då jag måste sitta å sy, lite jobbigt att stå då.
  • plura

    Hmm så går det inte att citera -igen!


    Kaja och Ullerull:
    Skulle min make stå för införskaffandet av barnens kläder så skulle de nog kunna gå klädda just så  -"mindre säsongsmatchade"
    Minns när de 3 stora var yngre och man la fram varsin hög åt dem -då lyckades han vid flera tillfällen få på alla fel kläder -Hur är det möjligt de är faktiskt tripp, trapp, trull i storleken.
    NCL:
    Hur är Ulla Welinders mönster i storleken? Jag undrar även hur Gynthers är?
    Har några smalisar och det vore kul att hitta mönster som inte måste förändras.
  • ak74
    plura skrev 2010-06-01 23:32:44 följande:
    Hmm så går det inte att citera -igen!
    Kaja och Ullerull:
    Skulle min make stå för införskaffandet av barnens kläder så skulle de nog kunna gå klädda just så  -"mindre säsongsmatchade"
    Minns när de 3 stora var yngre och man la fram varsin hög åt dem -då lyckades han vid flera tillfällen få på alla fel kläder -Hur är det möjligt de är faktiskt tripp, trapp, trull i storleken.
    NCL:
    Hur är Ulla Welinders mönster i storleken? Jag undrar även hur Gynthers är?
    Har några smalisar och det vore kul att hitta mönster som inte måste förändras.
    Plura: Hur gamla är dina smalisar? Jag har ju en hemma men hon är 8 år nu. Den tjejen är nog normallång men har extremt långa ben och armar. Det är ett huvud, 2 armar och 2 ben som är ute och går
    Om det är i den storleksklassen du letar så kanske jag har något tips.
  • m o e

    Skrev ett inlägg här nyss, men det försvann och jag blev utloggad? (vilket jag blivit ofta de senaste dagarna...)

    Hur som helst ville jag tacka för tipset om mönsterarken (Meedom) för 8-11 år. Igår beställde jag det och boken 4-7 år. Har redan 0-3 år sen tidigare. Nu känns det som att jag har en bra bas med mönster.

    Eftersom vi har en 6-åring och en ettåring så har det alltid känts lite orättvist mot 6-åringen, för jag har inte alls haft så många mönster till honom och han är ju den av barnen som faktiskt beställer saker av sin mamma.


    Nu har vi två mirakelkillar!
  • NCL

    Plura: Jag har inte hunnit sy så mycket ur Welinders bok men jag jämförde tighta tröjmönstret stl 86-92 i Welinders mot Meedoms (den svenska Barnkläder 0-3 år) stl 86 och då var bredden densamma, Meedoms någon cm längre. Axelbredden är något mindre i Welinders och likaså är inte ärmarna lika vida. Gynthers vet jag ingenting om.


  • gewjyn

    Gynthers bok är nog stor i storlekarna. Jag har bara sytt skjortblusen därifrån än, men jag ritade av mönstret från 1-års arket till min tvååring som har strl 92/92 i vanliga fall och det var lagom, lite kort, men fullt tillräckligt bred.

  • plura

    ak74:
    Smalisarna är 10, 6 och 2.
    (Min 8åring är normal(+) och bebis är tung, 4mån och 7,6 kilo -har aldrig haft så stor bebis förr
    Tycker kanske att äldsta har börjat jämna till sig -fortfarande bara skinn och ben, men de blir väl som "tyngre" och grövre när de blir äldre.
    6åringen sitter inget kvar på byxor ramlar av och tröjor hänger som tält. Längden är väl 116 men bredden mellan 104  och 110. Till honom skulle man behöva sy allt själv för han är dessutom jättekänslig med passfomen och det får inte vara knövel eller för stort *gaah*

    Tack för alla svar ang.storlekar -varför ska det vara så breda och stora storlekar för!
    Visst de är ju inte omöjliga att ändra men lite tids- och tygkrävande att sy ett provplagg först.
    Jaja. 

    Hur var det här med att "klä sig  mindre"
    En volangklänning i olika tyger är väl inte att tänka på.
    Hur tror ni att en A-linje fomat top med knyt i nacken och v-uringning (hoppas nån kan se det här framför sig nu) funkar på en som har (mycket överallt skulle jag vilja skriva ) ganska mycket byst och tjocka överarmar?
    Vill ju inte klä mig fetare än vad jag är. Har inget mönster och dop om 1,5 vecka så det börjar vara dags att ta tag i detta. 
    (Ps i morgon börjar mitt nya liv

  • emptythorn

    Jag har fyndat en EL Scooter köpt -05. Men det finns ingen Fotsack till den, men så trillade ju poletten ner och jag kom på att jag kan ju bannemig sy en själv. Men vad ska/bör jag använda för tyg?


Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd