• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • emmize

    Efter att tagit en liten paus med sämnaden så är jag igång igen Här ska göras lite julklappar till flickorna. Nu har jag dessutom tänkt att prova på saker som jag faktiskt inte gjort tidigare. Det jag tänkte prova på är trosor till stortjejen. Vart kan jag hitta ett bra mönster till sånna? Tänkte även göra tröja, body, bodysuit, klänning och nattskjorta...sen får vi se hur mycket av det jag hinner Är gräsänka för tillfället å med två små finns inte så mycket tid över till sömnaden då tyvärr....

  • tinni78
    myran83 skrev 2010-12-04 10:48:32 följande:
    En fråga till nån som vet om nå mönster till mössor i vuxen storlek som är gratis?
    Jag har kollat runt lite och hittat till barn men inte vuxna.
    Det är ju bara att förstora en barnmössa, mät höjden på en mössa du har hemma och mät huvudet. Jag brukar ta bort ca 4 cm på omkretsen mot huvudmåttet men det beror på hur elastiskt tyget är.
  • tinni78
    emmize skrev 2010-12-04 20:22:50 följande:
    Efter att tagit en liten paus med sämnaden så är jag igång igen Här ska göras lite julklappar till flickorna. Nu har jag dessutom tänkt att prova på saker som jag faktiskt inte gjort tidigare. Det jag tänkte prova på är trosor till stortjejen. Vart kan jag hitta ett bra mönster till sånna? Tänkte även göra tröja, body, bodysuit, klänning och nattskjorta...sen får vi se hur mycket av det jag hinner Är gräsänka för tillfället å med två små finns inte så mycket tid över till sömnaden då tyvärr....
    Trosor finns i senaste numret av Ottobre, men jag vet inte om mönstret är bra.
  • emmize
    tinni78 skrev 2010-12-04 20:34:01 följande:
    Trosor finns i senaste numret av Ottobre, men jag vet inte om mönstret är bra.
    Tack för tipset. Nån som testat mönstret och vet om det är bra?
  • annbom
    emmize skrev 2010-12-04 22:06:02 följande:
    Tack för tipset. Nån som testat mönstret och vet om det är bra?
    Jag har testat det och tycker att det är bra
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • emmize

    Åh, då måste jag nästan springa och köpa den nyaste nu om den finns kvar
    Finns det några andra bra mönster i den??

  • LumLumLum

    Ibland är det tur att man har två barn i olika storlek. Satt och sydde en fleecetröja till min stora. När det visar sig att jag fått hjärnsläpp och inte kompenserat för att det finns noll stretch i just det tyget. Så tröjan i stl 140 blev en lagom klänning/tunika i stl 110. Tur i oturen så visar det sig att stora tjejen i alla fall inte vill ha en fleecetröja, vilket jag borde tänkt på också. Hon avskyr fleece eftersom hennes hår blir hoplöst elektriskt.

  • NCL

    Jag funderar på att sy en sack n seat eller liknande, är det någon som har sytt en sådan och har några tips eller saker att tänka på?


  • plura

    *morr* så gick nålen av, när man sitter här och lagar jeans.
    Vågar inte leta rätt på nån ny, då barnen sover därinne, i sy-hrm-sovrummet.

    Har tänk sy en tunika/skjorta lite modell av raka stycken (som förr)
    Kan ju bli snävt över bysten och armhålen -hur mycket ska man lägga på tro?
    Antar att jag tar bystmåttet delar i 2 och lägger på en skvätt på varje sida både fram- och bakstycke, men hur mycket?
    Det är i vävt tyg jag ska sy. 

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd