• L E A

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    NY TRÅD!

    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)


    Samlingstråd för oss med GBS (Streptokocker B)
    Dags för ny tråd, gamla som nya är välkomna att läsa information eller informera sig och dela sina tankar runt GBS under graviditeten.
    Kom ihåg att titta in i tråden och berätta om din förlossning när den långa väntan är över!
    Stå på er tjejer, det är en alldeles för jobbig kamp mot vården som många av oss fått/får driva. Men resultatet är värt allt slit.

    I Sverige har man valt att inte informera blivande mödrar om GBS och dess faror. De som får information är ett fåtal och informationen varierar från person till person.
    De flesta som blir hårt drabbade av GBS hade ingen aning om att det fanns något som hette GBS innan de blev drabbade. Det är viktigt att vi som vet om GBS informerar alla som söker information runt GBS.
    I flera länder i Europa går man aktivt ut och informera om GBS till alla gravida, tyvärr så har Sverige valt en annan linje. I vissa länder screenar man alla gravida i slutet av graviditeten, men inte Sverige.

    Infpreg, Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?top...
    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...
    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b
    Artikel på familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla oss:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977
    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067
    Internationell GBS sida:
    www.groupbstrepinternational.org//index.html
    Amerikansk sida:
    www.groupbstrep.org/
    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php
    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m44817645-77.ht...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-18 10:33
    Infpreg.Kunskapscentrum för infektioner under graviditet:
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/mai
    n.asp?topic=6

    Socialstyrelsens rekommendationer:
    www.socialstyrelsen.se/publikationer2008/2008...

    Smittskyddsinstitutet:
    www.smi.se/sjukdomar/streptokocker-grupp-b

    Artikel på Familjeliv om en liten kille som klarade sig mot alla odds:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.501977

    Artikel på familjeliv om hur GBS smittar:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.502067

    Amerikansk sida
    www.groupbstrep.org/

    Engelsk sida:
    www.gbss.org.uk/index.php

    Norsk sida:
    www.gbs-info.net/

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m49381971.html
  • Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
  • Kickans mamma

    gick över 16 dagar enligt sm o tvingade dom o sätta igång det enligt ul var det 40+5


    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • Ocean WoW

    Jag såg precis denna artikel på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7186957.ab#abArticleComments

    "Studierna visar att personer som får antibiotika mot luftvägs- eller urinvägsinfektion riskerar utveckla resistenta bakterier som lärt sig tåla den antibiotika de utsatts för. Motståndskraften var störst första månaden efter penicillinkuren, men viss resistens fanns kvar i upp till ett år. Forskarna såg också att ju fler och längre kurerna var desto större var risken för resistens."

    Tycker att det är jättebra att Sverige överlag är så restriktiva med penicilin, men utvecklingen av resistenta bakterier är lite skrämmande. Kan ni tänka er om GBS skulle bli resistent? Dödligheten skulle öka markant. Skulle man vara tvungen till snitt då för säkerhetskull? Nu speckulerar jag hej-vilt här, men man kan ju inte låta bli att fundera på hur framtiden kommer se ut.

    Nu tror jag iofs inte att det är i Sverige vi skulle få dessa resistenta bakterier först utan i de länder där de gärna skriver ut penicilin utan att informera patienten hur viktigt det är att äta kuren på korrekt sätt och att dessutom ta hela kuren. Men vi får ju hit bakterierna till slut.

    Förresten: Grattis Kickans mamma! {#lang_emotions_nalle}

  • L E A

    Grattis kickans mamma!

    Startar ni en ny tråd om jag skulle missa?! Snart går denna ut...

  • Kickans mamma

    Tack tack!

    går dom ut fortfarande trodde det var borttaget....


    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • thia79

    Tror trådarna lever kvar för evigt ja!

    Hemkommen från förlossnignen, ingen vattenavgång men ctg;n visar på värkarbete så nog är det något på g! Så nu får man passa på att vila o ladda med kolhydrater! De ville inte göra ett ultraljud för att kolla vattenmängden, läkaren tyckte allt såg bra ut så jag lät dem hållas för denna gången!

  • Bubbis10

    Hoppar in i denna tråden ang GBS, är gravid i V 29 å har fått veta att jag har liite GBS bakterier i urinet, hon sa att det va så lite attd et inte behövde behandlas, typ 1000 per Ml,vilket inte säjer mig ett smack.

    Men dom vill inte behandla en sådan liten mängd, nu e jag orolig att det ska tillta..suck, får vänta tills den 3dje juni då jag ska till min Bm.
    men bör inte jag behandlas ändå, för enl henne så gör man inte det på så liten mängd, men att man gör det vid förlossningen ist.

    Nu sitter jag här å e orolig....

  • Kickans mamma

    pregga så har vi gjort för mig har gått bra alla 3 ggr. be o få lämna ett nytt om ett par veckor om du är orolig


    Flicka 04, Pojke 05 och BF Maj 2010
  • Stina85
    Pregga skrev 2010-05-28 10:21:19 följande:
    Hoppar in i denna tråden ang GBS, är gravid i V 29 å har fått veta att jag har liite GBS bakterier i urinet, hon sa att det va så lite attd et inte behövde behandlas, typ 1000 per Ml,vilket inte säjer mig ett smack.Men dom vill inte behandla en sådan liten mängd, nu e jag orolig att det ska tillta..suck, får vänta tills den 3dje juni då jag ska till min Bm.men bör inte jag behandlas ändå, för enl henne så gör man inte det på så liten mängd, men att man gör det vid förlossningen ist.Nu sitter jag här å e orolig....
    De brukar behandla GBS om det visar på mer än 10 000/ml
    De kommer att ta en kontrollodling kring v 33-34. Och sen får alla som på nått sätt visat på att ha haft GBS antibiotika under förlossningen.
  • Bubbis10
    Kickans mamma skrev 2010-05-28 11:45:31 följande:
    pregga så har vi gjort för mig har gått bra alla 3 ggr. be o få lämna ett nytt om ett par veckor om du är orolig
    Tusen tack, du har just gjort min helg :){#lang_emotions_flower}
    Stina85 skrev 2010-05-28 13:41:07 följande:
    De brukar behandla GBS om det visar på mer än 10 000/mlDe kommer att ta en kontrollodling kring v 33-34. Och sen får alla som på nått sätt visat på att ha haft GBS antibiotika under förlossningen.
    ååh tack, som jag oroat mig, men då va ju inte ca 1000 så mkt ändå :)
  • L E A
    Pregga skrev 2010-05-28 10:21:19 följande:
    Hoppar in i denna tråden ang GBS, är gravid i V 29 å har fått veta att jag har liite GBS bakterier i urinet, hon sa att det va så lite attd et inte behövde behandlas, typ 1000 per Ml,vilket inte säjer mig ett smack.Men dom vill inte behandla en sådan liten mängd, nu e jag orolig att det ska tillta..suck, får vänta tills den 3dje juni då jag ska till min Bm.men bör inte jag behandlas ändå, för enl henne så gör man inte det på så liten mängd, men att man gör det vid förlossningen ist.Nu sitter jag här å e orolig....
    Det bahanslas inte så länge man inte har känningar så som uvi eller liknande. Får du känningar på uvi eller att du misstänker vattenavgång så ska du in o bli undersökt. Jag hade också väldigt lite gbs men så fort mängden steg så fick jag uvi. Urinträngningar samt svårt att kissa. När det var som värst kissade jag blod
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*