• Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 4
  • Grodisar

    Joffe: det beror ju mycket på vad för sorts förskoleverksamhet som din son ska gå på? en vanlig förksola eller en förskola för hörselskadade/döva barn?
    Vi har inte möjligheten i vår kommun att ha vår dotter på en fsk för hsk/döva barn, tyvärr... den fsk som är närmast med denna inriktning är 8 mil i från och vi sätter inte en 20 månaders liten tjej i taxi så långt ännu. Kan bli aktuellt när hon blir lite större eller om vi flyttar närmare. Men jag tror att om din son går  integrerat i en vanlig fsk så orkar han nog inte lika många timmar. Beror lite på hur de lägger upp hans dag om han får komma  i från gruppen och stojjet, om han får möjlighet till färre barn vid sitt matbord under lunch så han hänger med i samtal och det inte blir för mkt slammer. Beror på hur mkt resurser de kan skjuta till med. Om de har ljuddämpande material på borden, väggarna osv osv...
    Vår dotter är döv och hon går just nu hos en dagmamma som har 5 barn  gruppen. Det är perfekt, hon lär sig just nu teckenspråk också. Men om ngr år vill vi ju ha henne på en fsk där de talar teckenspråk hela tiden.

  • Grodisar

    joffe: min dotter går ca 6h i snitt per dag och ledig en dag i veckan, funkar bra.

  • Zessan84

    Joffe:

    Vi har fixat barnvakt de dagar vi behöver gå båda två. Försök hitta barnvakt. Det är alltid bra att komma iväg bägge 2 såna dagar..

    Har oxå ångest över det här med fler timmar när vi jobbar bägge två. Nu ör han helt slut efter en 5-timmars dag. Hoppas vi ska få mer i vårdbidrag nu så vi kan jobba 75% bägge två. Då kan vi dela upp det så att någon slutar hyffsat tidigt varje dag.. Återstår att se! Har inte fått in alla intyg ännu, men senast sista mars ska jag skicka in det..


     


    Måste leta upp det där med attman får byta FP mot TFP! Någon som vet var man kan hitta det? =)

  • Lycka 1
    Joffe skrev 2010-03-16 10:03:26 följande:
    Tur att denna tråden finns så man kan få tips Vi har ju varit inne en hel del med Eddie men de dagar har jag tagit FP och det har besöken har varit de dagar o tider som storebror har varit på förskolan.Nu fick vi dock en kallelse till en föräldrakurs på 2 st halvdagar och då har han ingen förskola.Hur löser ni andra det? Kan ni få barnvakt eller stannar den andre föräldern hemma?Jag skulle vilja att min sambo gick med på denna kursen men då har vi ingen som kan ta hand om min äldre son.Usch, får panik av allt fixande och trixande.Tänkte också ta tag i den där delen med vårdbidrag eller ev kontaktdagar, ska man kontakta sin läkare om intyg mm? (har inte pratat med henne sen i juli och ingen har gett oss tips hur man kan få ekonomiskhjälp)När jag ändå är inne i en klagosång så får jag också lite ångest över min jobbstart och hur det ska gå för Eddie på förskolan, hur långa dagar klarar han på förskolan.Hur långa dagar går era barn? ( Eddie har en medelmåttlig hörselskada (70db) och troligen lite lindrigare på andra örat.)Sen känner jag med er som inte verkar få rätt hjälp!  
    När jag har besök med Novali eller går på kurs så får hennes syskon vara på fritids. Även om dom skulle varit lediga. Vet inte om man har rätt till det eller om personalen bara är snälla.

    Min dotter har ungefär samma nedsättning som din son. Hon går på vanligt dagis eftersom vi inte har något annat val i vår kommun. Novali går sju timmar om dagen. Varannan vecka är hon ledig en dag och varannan två dagar. Hon skulle behöva kortare dagar för hon är verkligen supertrött efter dagis. Men jag har redan gått ner till 75% och kan inte gå ner mera.
  • Zharmy
    Joffe skrev 2010-03-16 10:03:26 följande:
    Hur långa dagar går era barn? ( Eddie har en medelmåttlig hörselskada (70db) och troligen lite lindrigare på andra örat.)
    .
    hej.

    Jag har själv 73 db och 75 db och jag hör visserligen "bra" om man jämför med mina vänner men jag kallar nog den nedssättningen för "grav hörselskada" trots allt, visserligen kan jag leva i hörande samhället men det är himla jobbigt isåfall och i längden blir man utsliten. Jag rekommenderar inte att leva som "normalhörande" när man har en sådan kraftig hörselnedsättning som 70 db.

    Jag gick på vanlig förskola i 3 år och det fungerade med assistent, sen fick jag pendla från fagersta till västerås med taxi och assistent sen flyttade mina föräldrar till västerås för att vara nära förskolan för döva o hsk.
    Gick där endast 1 år då man tyckte jag kunde börja årkurs 1 ett helt år tiidgare. Familjen beslöt återigen att flytta till Örebro och sen dess levde jag där, där finns ju förskola - gymnasiet för döva och hsk...

    Så på din fråga om hur långa dagar din son troligen klarar är ju egentligen varje individ som avgör men jag rekommenderar inte flera timmar om dan, eller i alla fall inte längre än 3-4 års åldern, man behöver nog gå i samma grupp som andra med hörselproblem när barnet är större. Speciellt om man behöver teckenspråk som första språk, vilket man "måste" ha om man har 70 i db.

    Jag är fullt medveten om att det är jobbigt och helomvändande för hela familjen om ni bor 8 mil från närmaste skola o.s.v. men det är ngt ni måste sätta ned och diskutera om i alla fall, vilket jag tror ni redan gjort. Det är för barnets bästa.

    Det är bra att man löser det med dagmamma där mindre grupper finns, de första åren, absolut! Närmare skolåldern bör man diksutera mer i god tid och tänka över skolvalet. Fler o fler skolor har hörselgrupper, kan vara värt och kolla upp detta också.

    Jobbig situation det här för er som bor långt från de större "dövskola-stad" men ack den viktigaste beslutet ni nånsin kommer att göra är det också...

    Det är lustigt vet jag men handikapprganisationer som rullstolburna o.s.v. ser hellre inkludering i vanliga klasser o.s.v. medan döva hellre har egna skolor och inte blandas med normahörande - detta beror helt enkelt på att det är själva språket som påverkas helt o hållet, i undervisningen. Vi vill absolut blandas med hörande men det går inte i undervisning helt enkelt, och eftersom varje hörselskada är så olik och unik så är det oerhört svårt för en vanmlig skola att anpassa efter varje elevs hörselnedsättning, så det är tufft det där med utbildningfrågan faktiskt.

    Barn med CI hör väl ungefär 20-40 db idag om inte bättre, de klarar visserligen sig lite bättre i vanliga klasser med massor av tekniskt hjälpmedel som stöd och ev. en assistent, mindre grupper, men om man har möjlighet så tycker jag man absolut ska se till att barnet får gå i en klass med andra som har samma problem i första hand! Detta för det sociala känslan också, men också för att man vet då man hänger med i skolan till hundra procent!

    Jaa, mycket hett fråga men vi/ni som föräldrer vet bäst om era egna barn, ni tar förnuftiga beslut och era beslut går att förändras/utformas med åren beroende på situationen och familjen o.s.v.  Det går lättare med tiden då barnet själv kan vara med och påverka hur man känner sig, svårare ju små de är då de inte precis kan säga själva sina åsikter :)

    Kram på er!
  • Lycka 1

    Zharmy: Vad intressant det är att få höra dig berätta!

    Just nu känns det bara som att jag inte kan ge min dotter det hon behöver . Här i vår kommun finns ingenting för hörselskadade barn. Hade gärna velat att hon skulle få gå på ett speciellt dagis och sen skola.

    Vi har det väldigt svårt med kommunikationen just nu. Novali kan några ord och några tecken men set känns som att det inte räcker för att vi ska förstå varandra. Jag kan också bara lite tecken.
    Som jag skrivit tidigare så har landstinget dragit in vår tss-kurs. Vi hann bara gå en termin av tre. Dom säger att dom ska lösa det men månaderna bara går.
    Har läst här inne om TUFF. Häromkring finns det inget sådant.
    Men har tittat på sommarläger i Västanvik v26. Kan man gå det fast man inte gått dom 60 timmar hos landstinget? Och hur fungerar det med csn osv? Hur ansöker man?

    I helgen var vi på en familjehelg i Borlänge tillsammans men 15 andra familjer med hörselskadade barn. Superkul var det! Men jag kände mig väldigt ledsen när vi åkte därifrån. Jag och Novali har verkligen inte den kommunikation som andra föräldrar och barn har Jag måste lära mig teckenspråk NU.
    Tycker så synd om min dotter att jag inte kan ge henne allt hon behöver


  • Moloko

    Lycka1: Åh så tungt ni har det just nu. Men barn är som svampar när det gäller tecken. Handla in Teckenhatten idag så har du skivan inom några dagar och sen är det bara att sätta igång och plugga och teckna. Du ska se att ni snart kommunicerar fin-fint med er lilla tjej. Har för mig att någon här inne skrivit att de träffat folk på sommarläger som inte gått steg 1 och 2... Och du, jag är helt övertygad om att du och din dotter kommunicerar idag på ett eller annat sätt så gå inte och må dåligt över det!!! Du har ju viljan att rivstarta nu och det är ju en kanon-början! Kram på dig!!

  • Lycka 1
    Moloko skrev 2010-03-17 09:30:05 följande:
    Lycka1: Åh så tungt ni har det just nu. Men barn är som svampar när det gäller tecken. Handla in Teckenhatten idag så har du skivan inom några dagar och sen är det bara att sätta igång och plugga och teckna. Du ska se att ni snart kommunicerar fin-fint med er lilla tjej. Har för mig att någon här inne skrivit att de träffat folk på sommarläger som inte gått steg 1 och 2... Och du, jag är helt övertygad om att du och din dotter kommunicerar idag på ett eller annat sätt så gå inte och må dåligt över det!!! Du har ju viljan att rivstarta nu och det är ju en kanon-början! Kram på dig!!
    Du har helt rätt! Hon och jag kommunicerar ju självklart på ett bra sett. Men jag såg verkligen en stor skillnad i helgen hur andra familjer kunde kommunicera med varandra.
    Nu är det ju nästan bara jag som förstår Novali och ingen annan.
    Jag har köpt teckenhatten tidigare men vet inte om det var något fel på skivan för den fungerar inte. Skulle ju ha skickat tillbaka den direkt men det blev inte av, nu är det så längesen.
  • Moloko

    Lycka1: Ah, men du det kan vara så att ditt operativsystem bara behöver ett litet tilläggsprogram. Det gjorde min dator i alla fall, och det kan man ladda ner på deras hemsida: http://www.hattenforlag.se/index.asp?textid=303

    Eller det gick inte alls att köra igång skivan? Tycker du ska kontakta Hattenförlaget och berätta, kanske de är hygglo och skickar en ny om du skickar tillbaka din?

  • Radhusanna
    Zharmy: Det är jätteintressant att läsa om dina egna erfarenheter men jag blir väldigt konfunderad då du säger att ett barn med en hörselnedsättning på 70db "måste" ha teckenspråk som första språk. Vår son hör ca 60-70 db och vi satsar helt och fullt på talspråket i nuläget. Det är också vad alla vi har kontakt med på hörselhabiliteringen råder oss att göra och stöttar oss i. Självklart får vi tänka om om det visar sig att det inte fungerar när han blir äldre.
    Sen får man inte glömma att tekninken gått framåt alldeles enormt de senaste åren. Barn som växer upp som hörselskadade idag har helt andra förutsättningar än vad för några decennier sedan. Bara på 5 år har hörapparaterna blivit mycket mera avancerade.
Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 4