• Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 4
  • Lycka 1
    Moloko skrev 2010-03-19 11:34:27 följande:
    radhusanna: Vi resonerar exakt som er vad gäller talet och kör oxå AVT stenhårt. Jag tycker AVT är superkul och vår dotter tycker det är superroligt. Önskar att alla kunde få ta del av AVT.
    Vad är AVT?
  • Lejon Sthlm

    håller helt med zharmy och er andra om språket och hur tsp ger ökad stimulans, forskning visar ju på att de för samtliga barn är de bästa sättet att främja talutv. svårt för oss normalhörande föräldrar som sagt att ta in o ch sätta sig in i hur sonen hör (40-50db) men just nu kör vi stenhårt med att stimulera talet och ska börja med AVT också här nu, sen tänkte jag börja med tecken som stöd och köra på med det och sen ta de som de kommer o se hur han utv. skulle ngt tyda på en försämrad hörsel eller att tsp av andra skäl skulle vara nödvändigt får jag lära mig det då och köra stenhårt med det. han kommer börja vanlig förskola efter sommarn och där finns en pedagog som kan tsp, vi kommer absolut trycka på att de anv. så mkt som möjligt i verksamheten. tror man ska köra på så mkt man kan, bättre o förebygga än att snopet stå där med en 4 åring som inte kan kommunicera tillräckligt.. tror att de kanske är flera som jag som från början inte har några kunskaper i tsp som känner att de tar mkt tid allt kring habilitering , språkstimulans, avt ,föräldrautbildn. mer mera o sen har man ofta flera barn så man känner kanske man inte hinner med att lära sig tsp vid sidan av samtidigt.

    hoppas på att när de lugnar ner sig att man får tid över till de, så man har möjlighet att ge honom ett språk som han alltid kan anv.

    men funderar lite över varför inte habiliteringen trycker på tsp tidigt med barn som då ligger på 55 och över?

  • Moloko

    Lycka1: Om jag inte missminner mig så ska man höra sämre än 80 db. Men jag tror att man försöker trycka ner den siffran något då de ser att de som hamnar strax under även skulle behöva tekniken.

    Vi har snart gått AVT i ett år, vi körde varje vecka det första halvåret och nu varannan vecka. Den första tiden gick åt att träna Clara att lyssna med sina CI. Sen att detektera ling-ljuden (a,o,i,s,sch,m). När man kan konstatera att barnet hör dessa ljud vet man att barnet kan utveckla talet. Nästa steg var att få henne att säga ling-ljuden. I vårt fall arbetar vår specialpedagog med IKEAs leksak MULA (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60061967). Första gångerna vi träffade henne hade hon 2 st av denna leksak. Hon la alla klossar på bordet och lyfte sedan en kloss, sa till Clara: Lyssna! Sen satte hon klossen till sitt eget öra samtidigt som hon sa: mmmmmmm. Sen trädde hon klossen på pinnen.
    Sen lyfte hon en kloss till Claras öra från Claras stapel, sa mmmmm igen och när hon såg att Clara reagerade på ljudet trädde hon Claras kloss på Claras stapel. Så repeterade hon alla ljudet. Andra gången visste Clara att hon skulle sätta en kloss till sitt öra, och när hon hörde ljudet trädde hon själv på klossen på pinnen. Efter ytterliggare några veckor härmade hon plötsligt ljuden. Sen skiftade vi vem av oss som sa ljuden så att de kommer från olika håll. Här är en av filmerna från vår AVT-träning:
    ">



    Träningen går ut på att undervisa oss föräldrar, så att vi vet hur vi kan 'träna' Clara i hemma-miljö. Saken är ju bara den att man 'tränar' inte AVT, man 'lever' det. Man lär sig helt enkelt strategier för att kommunicera med sitt hörselskadade barn. Allt från att repetera, till att vänta några extra sekunder på svaret, till att hela tiden höja ribban. Önskar verkligen att alla skulle få chansen att gå det.

  • ErikaFika

    Vi går också på AVT med vår son och det har hjälpt oss mycket. Bara att göra oss medvetna om ljudets betydelse, att det egentligen inte spelar så stor roll vad man säger bara man pratar på hela tiden, berättar vad man gör osv. Att ständigt prata. Ju mer ljud de får in desto bättre.
    Via Avt har jag fått lära mig att tycka om att sjunga, vilket jag inte gjorde innan. Nu trallar jag jämt på någon barnsång och just nu är det björnen sover som är favoriten här hemma :) Så fort jag sjunger på den lägger sig sonen ner och låtsas vara björnen som sover
    Vi har cokså gått en gång i veckan i ett år och kommer fortsätta med det fram till sommaren, sen blir det mer och mer glest mellan tillfällena.

    Vill också bara berätta att vår son går på en specialförskola där det finns både hörande och döv personal och där han får båda språken, precis som vi ger honom här hemma. Hans språkutveckling tog ett rejält kliv framåt när han började där i augusti.
    Jag anser att även om de har CI och även om hörseln är väldigt bra med CI´t, vår son hör nästan lika bra som en normalhörande med sitt CI, så är det ändock ett hjälpmedel. Han är i grunden gravt hörselskadad och ger vi honom båda språken från början så är det fritt fram för honom att välja det som han känner sig mest trygg med i framtiden. Han kanske inte ens väljer ett språk utan använder båda parallellt beroende på situation. Och då är det ju optimalt att han är tvåspråkig redan från början.
    Det är ju aldrig någon som tycker det är något konstigt om barn som har föräldrar med olika språk lär sig två språk från början. Tvärtom är det många som ser det som något positivt. Förstår inte varför det skulle vara annorlunda med teckenspråk och talspråk. Men som det sagts tidigare, alla är vi de bästa föräldrarna till just våra barn och vet bäst vad som är rätt för våra egna barn. Det är vi som känner de bäst. Så om man känner i magen att man gör rätt så gör man nog också det. Vi kör på två språk, andra på enbart talet och andra enbart tecken. Finns nog inget rätt eller fel där.. Eller det får framtiden utvisa antar jag.. Men det är ändå intressant att diskutera denna fråga och få veta hur andra tänker kring det..

  • Novembermamma10

    Dessa frågor och val har engagerat och plågat mig i 12 år nu. 


    Livrädd för att mina döva pojkar inte skulle få det bästa och ett språk.
    Med två döva pojkar kan jag konstatera att det kan bli såååå olika med språkutvecklingen. Har sett så många cibarn som har ett fantastiskt språk med rikt ordförråd och gärna lyssnar o tar till sig talat språk.
    Mina killar tillhör inte de som blivit mest framgångsrika med sitt språk och lillebror har ett Mycket bättre språk än storebror (båda språken).
    Svenska språket Talat är så viktigt. Det ger barnen möjlighet att få vänner i närområden och möten i vardagen.
    Har Ni läst " social kontroll i dövvärlden" Det är läskigt, det gäller att passa in eller så står man lätt utanför. Då finns det inte lika många alternativ att finna vänner o sammanhang att komma in i.
    t
  • bimbomika

    för mig känns teckenspråk som en självklar grej som jag försöker lära mig själv och mina barn,min son har blivit så mycket lugnare nu när han kan teckna mer och mera,nu pratar han meningar på teckensråk,eller ja anser iallfall att han gör det... han tecknar ex..Mössa,skor,ut,bil i en rad...vet inte riktigt själv ur man lägger upp att vi skall ta på oss kläderna och gå ut,och åka bil...på ett ungefär vet jag me inte riktigt..men vi lär oss me  tiden...=)
    minsta sonen kommer nog att lära sig lite snabbare,han är blir ju uppvuxen med tecken..

Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 4