• Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 4
  • LinRol

    1 vecka kvar tills vi får veta om Klara kan få CI, här hemma tränar vi teckenspråk för fullt! Klara är ju liten än, men vi kan redan se att hon försöker härma även om det inte blir några medvetna tecken.Hon har varit väldigt fascinerad av sina egna händer och andras händer från det att hon var väldigt liten. Undrar om det hänger ihop med att hon inte hör, att hon på nått sett förstår att händerna är viktiga? jag vet inte, lite funderingar bara :) Vi ska också söka vårdbidrag, men vår kurator tyckte att vi skulle vänta till Klara är lite större(ca 1år).Hon trodde att det var större chans att få fullt vårdbidrag då, att de kanske inte tycker att det är så mycket mera jobb med en 9 mån döv bebis ,än med en hörande.Jag har ju inget att jämföra med eftersom Klara är vårt första barn.Hur tidigt har ni sökt?

    MÅNGA KRAMAR TILL ER ALLA SOM INSPIRERAR OCH GER  TIPS OCH RÅD TILL OSS "NYA" FÖRÄLDRAR MED HÖRSELSKADADE/DÖVA BARN!

  • Lejon Sthlm
    LinRol skrev 2010-03-25 10:25:57 följande:
    1 vecka kvar tills vi får veta om Klara kan få CI, här hemma tränar vi teckenspråk för fullt! Klara är ju liten än, men vi kan redan se att hon försöker härma även om det inte blir några medvetna tecken.Hon har varit väldigt fascinerad av sina egna händer och andras händer från det att hon var väldigt liten. Undrar om det hänger ihop med att hon inte hör, att hon på nått sett förstår att händerna är viktiga? jag vet inte, lite funderingar bara :) Vi ska också söka vårdbidrag, men vår kurator tyckte att vi skulle vänta till Klara är lite större(ca 1år).Hon trodde att det var större chans att få fullt vårdbidrag då, att de kanske inte tycker att det är så mycket mera jobb med en 9 mån döv bebis ,än med en hörande.Jag har ju inget att jämföra med eftersom Klara är vårt första barn.Hur tidigt har ni sökt?MÅNGA KRAMAR TILL ER ALLA SOM INSPIRERAR OCH GER  TIPS OCH RÅD TILL OSS "NYA" FÖRÄLDRAR MED HÖRSELSKADADE/DÖVA BARN!
    SÖK VÅRDBIDRAG NU!!! vi fick en kvarts på vår grabb from. dec. då var han bara 5 mån. och han har en måttlig hns. försäkringskassan resonerar ju som så att när man är föräldraledig så får man lägre bidrag, då man redan har en förmån även om detta inte finns någon lag som styrker de, men hursomhelst går de då ner i bidragets storlek tills dess att barnet börjar förskola då de flesta som söker om får högre.. så sök nu så fort som möjligt då ni får pengar från de att ansökan skickades in när beslutet går igenom, ni har absolut rätt till vårdbidrag redan nu. ni skulle haft de för länge sen!!om ni får lägre än fullt nu kan ni alltid begära omprövn. när clara är 1år, fattar jag de som..
  • Zessan84

    Jag tycker oxå ni ska söka NU! Sen när barnet blir äldre kan man ju söka om. Vi har beivlat 1/4 del i ett år till, men jag har skickat in en ny då både vi och läkarna anser vi har rätt till mer.

  • Moloko

    Japp, som de andra säger. Sök nu! Vi fick fullt redan när Clara var inne i CI-utredningen. Dåligt av kuratorn tycker jag.

  • Zharmy

    sök nu för handäggningen tar också tid, jag sökte direkt efter diagnosen och fick svar först fleeeera månader efter och då var beslutet på from den dag linnéa blev 1 år upp till 16 år fick hon fullt.

  • Moloko

    Fast även om handläggningen tar tid så gäller beslutet från den dagen ansökan kommer in.

  • Zharmy
    Moloko skrev 2010-03-26 08:45:50 följande:
    Fast även om handläggningen tar tid så gäller beslutet från den dagen ansökan kommer in.
    Jo men så gällde inte det för oss... de beslöt att det gällde from 1 års dag så det spelar ju ej roll när man sökte... bara det att man fick väääääänta på svar.. :)
    fick besutet precis veckorna innan hon blev 1 år liksom.
  • anne h
    LinRol skrev 2010-03-25 10:25:57 följande:
    1 vecka kvar tills vi får veta om Klara kan få CI, här hemma tränar vi teckenspråk för fullt! Klara är ju liten än, men vi kan redan se att hon försöker härma även om det inte blir några medvetna tecken.Hon har varit väldigt fascinerad av sina egna händer och andras händer från det att hon var väldigt liten. Undrar om det hänger ihop med att hon inte hör, att hon på nått sett förstår att händerna är viktiga? jag vet inte, lite funderingar bara :) Vi ska också söka vårdbidrag, men vår kurator tyckte att vi skulle vänta till Klara är lite större(ca 1år).Hon trodde att det var större chans att få fullt vårdbidrag då, att de kanske inte tycker att det är så mycket mera jobb med en 9 mån döv bebis ,än med en hörande.Jag har ju inget att jämföra med eftersom Klara är vårt första barn.Hur tidigt har ni sökt?MÅNGA KRAMAR TILL ER ALLA SOM INSPIRERAR OCH GER  TIPS OCH RÅD TILL OSS "NYA" FÖRÄLDRAR MED HÖRSELSKADADE/DÖVA BARN!
    Varför vänta? Ni kan få en mindre del VB redan från NU, mer sedan när barnet fyllt 1 om det är gränsen för ert barns funktionsnedsättning.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • LinRol

    Tack allihopa! Vi ska skicka in pappren om vårdbidrag så snart som möjligt!  Igår fick vi reda på att Klara inte har någon balans(tydligen vanligt hos döva barn eftersom den också sitter i örat). Några fler barn här som haft problem med balansen? Hur har det yttrat sig i så fall? senare i motoriska utvecklingen?

Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 4