• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • saffe

    Dags att gnälla lite om nån orkar läsa.. Det är jobbigt att ha barn med sena reaktioner, när det är dags att provocera.. Särskilt när allergin har blivit mildare och det tar längre tid innan dom reagerar.. Samtidigt är jag ju naturligtvis tacksam för att dom inte får livshotande reaktioner! Har börjat med mjölk-provocering på äldsta dottern på 2 1/2 år. 4:e dagen idag och det är först nu som dom fysiska rektionerna kommer, dvs magont, diarré, klåda. Psykiskt däremot har hon varit ett vrak senaste dagarna och blivit förtvivlad för minsta lilla. Men det hör ju till åldern oxå så det är ju inget "bevis" man kan komma dragandes med till läkaren... Skönt att mjölk-allergin i alla fall har blivit bättre,produkter med "spår av mjölk" lär ju gå bra nu i alla fall! Sen är det bara alla andra provoceringar kvar att ta tag i... Det blir ju aldrig av, det passar ju aldrig! Jag brukar få panik typ ett par veckor innan planerat återbesök till läkaren! "Tur" att det brukar visa sig efter kalas att dom andra allergierna finns kvar... Sen är ju bara frågan vilken av dom som är värst. Känner mig dum, men jag hoppades nästan att mjölk inte skulle funka än.. lillasyster på 1 år är ju oxå allergisk och hon har varit extremt gnällig dom dagar storasyster har fått mjölk. Hon har väl lyckats få tag på hennes napp eller nåt antar jag. Vi har ju varit väldigt försiktiga, men det hjälper ju inte när storasyster är för liten för att förstå.

  • Eligrabbarna

    Vi var ju hos svärmor för ca 1 vecka sedan som jag berättade. Allt blev ju galet där, men men nu får han strikt vetefritt. Hans kinder är nästan bra nu, lite röda fortfarande när han blir varm o så (det är de aldrig annars även om han blir varm men har vetefri kost).
    vi har väl inte tyckt att vi sett så stor skillnad på magen mer än att min svägerska (som inte har barn) frågade; "ser barns magar verkligen UT sådär????" hmm då såg jag hur jäkla stor den var, som en ballong!

    Nu efter 6 dagar  med vetefritt har han nästan rutor på magen igen SKÖNT!!

  • Dalkulla74

    Tack för era svar om översättning till spanska + tips på produkter där ! Jag ska ta och översätta de saker barnen inte får äta och knåpa ihop ett kort som ni säger. Min spanska och katalanska är så gott som obefintlig så det skulle kännas bra att slippa säga mer än nödvändigt . Vi kommer nog inte att äta ute på restauranger (OK Mc D lär det nog bli nån gång ) utan nästan uteslutande laga vår egen mat.

    Den där mandelmjölken ska vi testa men jag misstänker att vår son inte kommer att vilja _dricka_ den, däremot ha i maten kan nog funka . Han känner direkt om vi hällt i "fel" sorts havremjölk åt honom, bäst är solhavren och oatlys dricker han med men Carlshamns, Cops mfl dricker han en klunk och sen säger han att det smakar rismjölk eller fel eller nått och vill inte ha mer. Vår dotter är inte lika inkörd på havremjölken än så hon ska få alla möjliga alternativ till komjölk har vi tänkt. Men nu på resan så lär vi nog packa ner iaf 12 liter solhavre. Tur att vi åker samtidigt som svärföräldrarna så de med kan ta en del i sina väskor .

  • Dalkulla74

    Det här pannkaksreceptet avnänder vi och tycker de blir supersmarriga:

    3dl vetemjöl
    6dl havremjölk
    3msk Carlshamns margarin (gärna flytande)
    1,5tsk bakpulver
    1,5tsk pofiber

    Blanda bakpulver&pofiber i vetemjölet och vispa i hälften av mjölken till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken. Rör ner smält eller flytande margarin. Låt stå och svälla något innan pannkakorna gräddas.

  • Cs mamma
    Mamsie skrev 2010-08-08 19:31:22 följande:
    Ok.. så översatt till "utan allt" borde det bli..
    - Kung markattas choklad ?
    - mjölkfri margarin
    - 1-3 tsk Rapsy matlagningspulver ?
    - snabbkaffe (koffeinfritt i vårt hushåll)
    -  florsocker
    - kakaopulver

    Åsikter någon?
    Japp jag håller med Miralicia Rapsy är giftigt i vår familj så vi kör på kokosmjölk utan massa förtjockningsmedel
  • Mela78
    saffe skrev 2010-08-08 20:29:41 följande:
    Dags att gnälla lite om nån orkar läsa.. Det är jobbigt att ha barn med sena reaktioner, när det är dags att provocera.. Särskilt när allergin har blivit mildare och det tar längre tid innan dom reagerar.. Samtidigt är jag ju naturligtvis tacksam för att dom inte får livshotande reaktioner! Har börjat med mjölk-provocering på äldsta dottern på 2 1/2 år. 4:e dagen idag och det är först nu som dom fysiska rektionerna kommer, dvs magont, diarré, klåda. Psykiskt däremot har hon varit ett vrak senaste dagarna och blivit förtvivlad för minsta lilla. Men det hör ju till åldern oxå så det är ju inget "bevis" man kan komma dragandes med till läkaren... Skönt att mjölk-allergin i alla fall har blivit bättre,produkter med "spår av mjölk" lär ju gå bra nu i alla fall! Sen är det bara alla andra provoceringar kvar att ta tag i... Det blir ju aldrig av, det passar ju aldrig! Jag brukar få panik typ ett par veckor innan planerat återbesök till läkaren! "Tur" att det brukar visa sig efter kalas att dom andra allergierna finns kvar... Sen är ju bara frågan vilken av dom som är värst. Känner mig dum, men jag hoppades nästan att mjölk inte skulle funka än.. lillasyster på 1 år är ju oxå allergisk och hon har varit extremt gnällig dom dagar storasyster har fått mjölk. Hon har väl lyckats få tag på hennes napp eller nåt antar jag. Vi har ju varit väldigt försiktiga, men det hjälper ju inte när storasyster är för liten för att förstå.
    Håller med. Har försökt att få till baljväxt provocering under i princip hela sommaren, men det har inte funnits bra tillfälle. Ingen ska ju vara sjuk för då vet vi inte vad som är vad, dottern ska vara i princip utslagsfri och så vill vi inte att det ska vara bjudningar, kalas eller resor under pågående provocering för då finns stor risk att det är något går galet, att hon får i sig annat som ger falskt reaktion.

    Dottern kom upp i två msk mjölk innan hon reagerade, men vi har inte kommit oss för att tillåta spår av än. Konstigt, jag vet egentligen inte riktigt varför? Har funderat lite på att om vi börjar tillåta lite att det kanske eskalerar och att vi tillslut tillåter för mycket, men jag vet inte.
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-08-08 19:53:18 följande:
    Jag säger väl kokosmjölk istället för rapsy som ersättning för iMat
    Det blir säkert bättre med kokosmjölk. :) Men jag är trött på att allt smakar kokos. ;P har försökt göra krämiga goda pastasåser på kokosmjölk, men det är inte alltid man vill att de ska smaka kokos. Till exv pasta carbonara. Men det GÅR ju att dölja kokossmaken, tex i din bearnaise, så det är väl bara att jobba vidare.
  • Snutten

    På tal om kokos så kokar jag en jättegod kola på 2 dl socker, 2 dl sirap och 2 dl av det tjocka i kokosmjölken. Man kokar som vanlig kola med kulprov osv. Om man vill ha den hårdare minskar man bara på mängden kokosmjölk. Men som sagt det smakar kokos. Man kan koka lite kortare så blir det kola sås istället.

  • FenomenaA
    Snutten skrev 2010-08-08 23:42:49 följande:
    På tal om kokos så kokar jag en jättegod kola på 2 dl socker, 2 dl sirap och 2 dl av det tjocka i kokosmjölken. Man kokar som vanlig kola med kulprov osv. Om man vill ha den hårdare minskar man bara på mängden kokosmjölk. Men som sagt det smakar kokos. Man kan koka lite kortare så blir det kola sås istället.
    Hur mycket kokos smakar den? *fniss*
Svar på tråden Allergitråden