• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

    Så. fick godkänt att ta bort citronsyra. Dr ringer och kollar läget om 2 v. Kom på att det är nog nästan ingen förlust, hon ville inte äta produkterna ändå. nekar ketchupen, sylt, smör på mackan, leverpastejen, äter mycket mindre rapsy- allt har citronsyra i sig, en slump? Hoppas att vi hittat sista felet nu. *peppar peppar*  Enda syndkänslan är finax musli som också innehåller citronsyra.

  • EQ85
    längtan 80 skrev 2013-01-17 19:05:21 följande:
    Så. fick godkänt att ta bort citronsyra. Dr ringer och kollar läget om 2 v. Kom på att det är nog nästan ingen förlust, hon ville inte äta produkterna ändå. nekar ketchupen, sylt, smör på mackan, leverpastejen, äter mycket mindre rapsy- allt har citronsyra i sig, en slump? Hoppas att vi hittat sista felet nu. *peppar peppar*  Enda syndkänslan är finax musli som också innehåller citronsyra.
    håller tummarna för er
  • EQ85

    imorgon ska jag o stora tjejen iväg till barnmottagningen.
    vet inte riktigt vad besöket ska gå ut på, förutom att vi är kallade pga av hennes låga vikt och kurvan som gick ner för mkt. så ska bli intressant imorgon.
    Lillan är nu 6 veckor gammal.
    skrikandet går i vågor. idag skrek hon massor hela förmiddagen och nu på kvällen.
    bara selen som funkar och jag ska vara ärlig, jag orkar inte stå upp hela dagar med 5 kg bebis och samtidigt ha en aktiv 1 åring. hur fasen löser man det?  

  • EQ85

    Besöket gick bra. Vi ska gå på en mjölkskola och få lite tips :)

    Sämre va det med kvällen... lillan skrek hysteriskt i flera timmar. Inget hjälpte. Hon däckade av utmattning vid 22.30. Skrikit på samma sätt idag.

    Jag ringer läkaren på måndag. Detta måste få ett slut.

  • längtan 80

    lite upprord over att rapsyn som vi blivit rekomenderade fron dietist-nu ar hon inte saker pa hur ren den ar da flera sextra kanliga sagt att de far besvar av den... kanns hopplost, till och med produkter s om ska vara speciellt for hyperkansliga.....

  • Trottoarbonden

    Åh! Jag blir så ledsen. Vi är tillbaka i kaos! Det kliar på sonens tunga varje kväll nu. Inte i samband med att han äter något (som det annars är), utan när han sitter i TV-soffan på kvällen eller när han ligger i sängen. Har varit så i flera veckor nu och jag kan inte sätta det i samband med något. Misstänkte nya medicinen. Tog bort den, kortvarig förbättring och sedan var det tillbaka igen. Det kliar även i rumpan på honom och magen verkar allmänt stökig. Vad är det?
    Jag skulle själv ge rådet att skriva matdagbok, men jag har verkligen klurat och kan inte se något som helst mönster. Skulle också råda att backa tillbaka till stabilt läge, men vi har ju inte ändrat något (förutom infört några mediciner mot hostan, som jag sedan tagit bort igen utan ihållande förbättring).
    Jag vill inte att min lille kille ska ha det jobbigt...
    Har det tillkommit någon ny allgergi? Varför reagerar han inte i anslutning till födoämnesintag?
    Imorgon ska jag ge en extra aerius, för att se om det är så att medicinen som han får på kvällen tar bort symptom på dagen och så när tablettens verkan avtar framåt kvällen igen så kommer besvären tillbaka. Om den teorin stämmer så bör han få besvär först nästföljande morgon, och alltså inte på kvällen imorgon.
    Någon som har något råd?

  • Mandelskorpan
    längtan 80 skrev 2013-01-19 18:50:20 följande:
    lite upprord over att rapsyn som vi blivit rekomenderade fron dietist-nu ar hon inte saker pa hur ren den ar da flera sextra kanliga sagt att de far besvar av den... kanns hopplost, till och med produkter s om ska vara speciellt for hyperkansliga.....



    Vi kan inte ge rapsy, tror det är majsstärkelse i den om jag kommer ihåg rätt. Majsstärkelse maltodextrin majsglukos går inte.
  • Mandelskorpan
    Trottoarbonden skrev 2013-01-19 20:31:45 följande:
    Åh! Jag blir så ledsen. Vi är tillbaka i kaos! Det kliar på sonens tunga varje kväll nu. Inte i samband med att han äter något (som det annars är), utan när han sitter i TV-soffan på kvällen eller när han ligger i sängen. Har varit så i flera veckor nu och jag kan inte sätta det i samband med något. Misstänkte nya medicinen. Tog bort den, kortvarig förbättring och sedan var det tillbaka igen. Det kliar även i rumpan på honom och magen verkar allmänt stökig. Vad är det?

    Jag skulle själv ge rådet att skriva matdagbok, men jag har verkligen klurat och kan inte se något som helst mönster. Skulle också råda att backa tillbaka till stabilt läge, men vi har ju inte ändrat något (förutom infört några mediciner mot hostan, som jag sedan tagit bort igen utan ihållande förbättring).

    Jag vill inte att min lille kille ska ha det jobbigt...

    Har det tillkommit någon ny allgergi? Varför reagerar han inte i anslutning till födoämnesintag?

    Imorgon ska jag ge en extra aerius, för att se om det är så att medicinen som han får på kvällen tar bort symptom på dagen och så när tablettens verkan avtar framåt kvällen igen så kommer besvären tillbaka. Om den teorin stämmer så bör han få besvär först nästföljande morgon, och alltså inte på kvällen imorgon.

    Någon som har något råd?



    Inte mkt till råd men jag o dottern får klåda i rumpvecket dagen efter kantareller i större mängd. Hoppas ni får en lösning...
  • spökplumpen
    Trottoarbonden skrev 2013-01-19 20:31:45 följande:
    Åh! Jag blir så ledsen. Vi är tillbaka i kaos! Det kliar på sonens tunga varje kväll nu. Inte i samband med att han äter något (som det annars är), utan när han sitter i TV-soffan på kvällen eller när han ligger i sängen. Har varit så i flera veckor nu och jag kan inte sätta det i samband med något. Misstänkte nya medicinen. Tog bort den, kortvarig förbättring och sedan var det tillbaka igen. Det kliar även i rumpan på honom och magen verkar allmänt stökig. Vad är det? Jag skulle själv ge rådet att skriva matdagbok, men jag har verkligen klurat och kan inte se något som helst mönster. Skulle också råda att backa tillbaka till stabilt läge, men vi har ju inte ändrat något (förutom infört några mediciner mot hostan, som jag sedan tagit bort igen utan ihållande förbättring). Jag vill inte att min lille kille ska ha det jobbigt... Har det tillkommit någon ny allgergi? Varför reagerar han inte i anslutning till födoämnesintag? Imorgon ska jag ge en extra aerius, för att se om det är så att medicinen som han får på kvällen tar bort symptom på dagen och så när tablettens verkan avtar framåt kvällen igen så kommer besvären tillbaka. Om den teorin stämmer så bör han få besvär först nästföljande morgon, och alltså inte på kvällen imorgon. Någon som har något råd?

    Det här känns ju långsökt med tanke på klådan i munnen, men har ni testat för kvalster?