• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Mandelskorpan
    goji skrev 2013-05-17 16:07:26 följande:
    Hej igen och tack för svar "spökplumpen" och "mandelakorpan"!

    Visst är det trist att vården allt som oftast verkar gå efter standardsvar- och inte är så pigga på att utreda vidare. Därför känner jag att jag måste vara så förberedd som möjligt när vi ska träffa Bvc. Och gärna komma med förslag på en plan. Allt som oftast finns det inget helhetstänk, dvs att ta reda på de ev bakomliggande faktorerna. Som i vårt fall: "ja, en del bebisar blir hårda i magen av ers, därför är det viktigt att man doserar rätt". Ehhh, ja men hallå!
    Eller:"mkt vätska och massor med puré så ska nog magen ge med sig". Som om vi inte gör det redan. Sonen får både plommonpure och pärobpure och dricker mkt vätska. Laktulos fick jag själv ge som förslag.

    Vi har provat hipp, Holle, semper (vanlig), semper lemolac och semper bifidus. Nan har jag inte provat. Har ej provat någon utan mkölkprotein. Har förstått att vissa innehåller vassle etc. Är neocate "mildare"? Vad är skillnaden mot ex Nutramigen, profylac och Altherea el vad den heter...? Kan man köpa dessa receptfeitt på Apoteket?
    Skriver lite kort: ja man kan köpa utan recept men det är dyrt. Det finns olika sorters "mjölkfri" ersättning. Vasslebaserad, kaseinbaserad och helt utan mjölk, baserad på fria aminosyror. Vissa tål det ena, andra tål det andra. Kolla här http://utanallt.blogspot.se/2010/08/mjolkfritt-for-de-minsta.html
     
  • Rosdraken

    Lisa hade rs i januari och har sen dess varit JÄTTE rosslig så varit många många turer till div ställen vc och barnmot osv

    de har inhalerat henne med ganska kortvarig effekt men varit väldigt osäkra på om det varit rossel pga av rs eller astma trots att jag + en dotter till har astma så jag har frågat flera gånger om det kunde vara astma men näää då.

    Men nu har hon rosslat i snart 5 månader och orkar leka och va glad om hon sitter ner men att stå upp eller orka försöka lära sig krypa = massa rossel direkt så det kommer och går hela tiden varje dag just nu

    i påskas var vi in och hon fick inhalera flera gånger men det var inte astma, SAMMA läkare som rätt bryskt tillrätta visade oss i påskas sa idag att det ju var ett klart fall av astma och skrev ut inhalator + 2 olika mediciner.

    blir så trött på att behöva kämpa jämt jämt för att få hjälp! dessutom gick han på om hennes vete allergi för det var ju super ovanligt, men både en läkare och dietist har ställt den diagnosen även om vi ska provocera henne igen nu så blev hon tidigare dålig av bara väldigt små mängder vete.           


    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • LokesMammi

    Vill povocera sädesslag på sonen, men dumt nu i pollen tider! Ska till läkaren igen i augusti, vill innan dess....


    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi

    Vi fick avslag på fortsatt vårdbidrag! Så tråkigt! :(

    Nu börjar det "jobbiga" med hans allergi. Min son är 28½månader. Han vill ha allt jag äter. Det han inte tål. Han förstår inte när jag säger att han inte tål, att han blir sjuk. 
    Jobbigt!! Känns elakt o säga nej o han blir ledsen.     


    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • EQ85
    Jkpg Deluxe skrev 2013-05-17 22:24:34 följande:
    Apelsinhud? Men när jag googlar det så visas typ bara kvinnor med celluliter?! Obestämd
    haha, jasså? nej apelsinhuden känns knottrig och torr. 
    rätt komiskt att det kommer upp bilder på celluliter
    Rosdraken skrev 2013-05-23 14:21:17 följande:
    Lisa hade rs i januari och har sen dess varit JÄTTE rosslig så varit många många turer till div ställen vc och barnmot osv

    de har inhalerat henne med ganska kortvarig effekt men varit väldigt osäkra på om det varit rossel pga av rs eller astma trots att jag + en dotter till har astma så jag har frågat flera gånger om det kunde vara astma men näää då.

    Men nu har hon rosslat i snart 5 månader och orkar leka och va glad om hon sitter ner men att stå upp eller orka försöka lära sig krypa = massa rossel direkt så det kommer och går hela tiden varje dag just nu

    i påskas var vi in och hon fick inhalera flera gånger men det var inte astma, SAMMA läkare som rätt bryskt tillrätta visade oss i påskas sa idag att det ju var ett klart fall av astma och skrev ut inhalator + 2 olika mediciner.

    blir så trött på att behöva kämpa jämt jämt för att få hjälp! dessutom gick han på om hennes vete allergi för det var ju super ovanligt, men både en läkare och dietist har ställt den diagnosen även om vi ska provocera henne igen nu så blev hon tidigare dålig av bara väldigt små mängder vete.           

    min dotter hade ett förmodat RS virus och har rosslat sedan dess. hon hostar hela tiden.
    jag har hört att "det kan bero på den mjölkfria ersättningen, många upplever att deras barn hostar mkt på den". men nja...? jag har hört att astma är vanligt efter RS.

    ibland blir man galen på vården hoppas hon mår bättre snart!{#emotions_dlg.flower} 
  • Rosdraken
    EQ85 skrev 2013-05-30 13:46:13 följande:
    haha, jasså? nej apelsinhuden känns knottrig och torr. 
    rätt komiskt att det kommer upp bilder på celluliter

    min dotter hade ett förmodat RS virus och har rosslat sedan dess. hon hostar hela tiden.
    jag har hört att "det kan bero på den mjölkfria ersättningen, många upplever att deras barn hostar mkt på den". men nja...? jag har hört att astma är vanligt efter RS.

    ibland blir man galen på vården hoppas hon mår bättre snart!{#emotions_dlg.flower} 

    Stå på dig då, pratade med en annan mamma vars barn hade rs samtidigt som vår dotter och hennes son fick ariomir utskrivet direkt (det hjälpte så där så han skulle få nått mer utskrivet ev). 

    Vi fick höra att hennes rossel antingen var astma men sen sa de även att de kunde låta så upp till ett år efter att de haft rs lät hel sjukt att de skulle behöva det i mina öron. Så trots att vi varit in och inhalerat oräkniliga gånger va det först nu hon fick hjälp stackaren  
    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • EQ85
    Rosdraken skrev 2013-05-30 20:19:04 följande:
    Stå på dig då, pratade med en annan mamma vars barn hade rs samtidigt som vår dotter och hennes son fick ariomir utskrivet direkt (det hjälpte så där så han skulle få nått mer utskrivet ev). 

    Vi fick höra att hennes rossel antingen var astma men sen sa de även att de kunde låta så upp till ett år efter att de haft rs lät hel sjukt att de skulle behöva det i mina öron. Så trots att vi varit in och inhalerat oräkniliga gånger va det först nu hon fick hjälp stackaren  



    Ja för hon hostar hårt min lilla tjej. Ska be läkare lyssna sen på hennes lungor.
  • Maca

    Var hos sonens läkare idag en viktuppgång på 900g på en månad. Detta är extremt mycket då sonen stått mest still. inget nytt har hänt förutom att vi åkte till Mallorca en vecka o sonen fick en enorm aptit o åt riktigt riktigt bra o han höll sig frisk i 2v. Nu vill hans läkare att vi börjar introducera mjölk då hon är övertygad om att sonens avstannande vikt beror på de ständiga infektionerna o inte pga mat. Nu väntar vi tid för operation utav halsmandlarna då de är alldeles för stora får hoppas det har ett samband, sonen föll ner på viktkurvorna redan i början efter födelsen frågade läkaren om han verkligen har haft stora halsmandlar sen födelsen men det kunde hon inte svara på. Men detska bli spännande o se hur det blir nu när vi börjar introducera mjölk.

  • EQ85

    hon har slem i lungorna och en snabbsänka på 5. så hon fick bricanyl i flytande form att ta vid behov.
    men helt ärligt så är det astufft, hon skriker jättemkt och går inte alls efter sina vanliga rutiner.
    hon brukade somna 20-21. igår däckade hon 23.05 ..
    hon verkar ha det tufft. jag kör vidare på bricanyl ett tag och hjälper det inte så jagar jag läkarna igen. 

  • Rosdraken

    Fick besked om att vi fått 1/4 vårdbidrag idag (2300 nått före skatt) men inget för de övriga merkostnader jag/vi har tyvärr.

    ringde försäkringsbolaget ( IF ) där blev det nobben pga av att Lisa hade sin mjölkproteinallergi när vi tecknade försäkringen hon var 6-7 veckor då bara med en bebis som skriker dygnet runt av smärta i magen är inte direkt försäkring det man ringer om på väg hem från BB.......Hade hon inte haft sin mjölkproteinallergi vid så ung ålder så hade vi fått ut lika mycket på försäkringen vilket känns så trist. Hade vi fått från båda hade det möjliggjort att jag hade kunnat gå ner än jag kan nu.

    Nu går jag ner till 80 % men hade ju varit underbart att kunnat gå ner till 50 % utan att förlora allt för mycket ekonomiskt och eftersom hon har så många allergier så känns inte det så kul med förskolan mer än va som behövs (även om jag själv arbetar på en).

    Sen undrar jag hur ni gjort när ni provocerat med vete? Hur har ni ökat i mängden? Vilka reaktioner fick ni?
    Gav dottern 1/2 tsk i gröten vid 2 tillfällen idag och vid båda blev hon inom en timme lite ledsen och bajsade. vilket inte är helt normalt för henne (brukar vara en gång och då inte så ledsen innan/under bara efter) men inte de skrik av smärta som varit innan så är nu osäker på hur jag går vidare, kommer väl öka till 1 tsk i gröten i morgon, 1 ½ i över morgon osv tills vi når 1-2 msk då kanske hon kan pröva något tex en bit macka eller likande för att sen ta pasta (OM vi nu når så långt är det ett bra sätt)       

    hon blir 1 år i midsommar  


    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12