• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • annahoj87

    Jag måste få kolla med alla kloka föräldrar som hänger här.
    Ni som har barn som är väldigt allergiska mot olika födoämnen eller har astma, hur är eran relation med förskolan? Har ni era barn på en vanlig förskola eller en som är anpassad för allergier?
    Hur stora krav kan man ställa som föräldrar? Vad har man rätt till?

    Vi har våran son på en vanlig förskolan där man även har skola 1-5. Småbarnsavdelningen är i en egen byggnad, men sedan när han blir större kommer han att flyttas in i stora byggnaden där han kommer komma i kontakt med livmedel som han inte tål. Han har två luftburna allergier, ägg och fisk, och det är ju dem som ställer till det. Kan man kräva att dem ska ta bort detta? Eller hur ska jag gå tillväga?
    Ska tillägga att personalen på hans nuvarande avdelning är fantastiska, de tar verkligen honom och hans behov på allvar, men det gör tyvärr inte förskolechefen utan hon skulle nog helst av allt önska att vi flyttade honom till en annan förskola för att slippa allt besvär.

    Tacksam för alla synpunkter och tankar jag kan få om detta! :D 

  • Mandelskorpan

    Hej i tråden! Är det någon här som kan tipsa om var man kan göra patch-test privat? Helst inte mer än 30 mil från Stockholm. Har ringt barnsjukhuset Martina i Stockholm, de gör det inte, inte SÖS heller där vi går. Någon som har tips??? Det är så tröttsamt att prova sig fram....

  • shine

    Hej! Nu har gulklimpen anlänt och är 4 veckor :) Allt har gått jättebra och han har varit jättesnäll. Jag märker STOR skillnad jämför med storebror som bara skrek, kräktes, fick utslag och vägrade sova. Har varit ägg, vete och mjölkproteinfri en månad innan han anlände för säkerhetsskull och kör fortfarande det. Han sover och sover :) Inatt så sov han 6 timmar i stäck! Är det så här att ha ett allergifritt barn? Då förstår jag man kan ha flera :)

    Jag undrar samma sak som Rosdraken:


    Rosdraken skrev 2013-06-10 20:05:48 följande:
    Sen undrar jag hur ni gjort när ni provocerat med vete? Hur har ni ökat i mängden? Vilka reaktioner fick ni?
     Vår allergiläkare tycker att vi kan testa där hemma då pricktestet visade så lite, då sa hon att vi kan börja prova med rågmjölk som är en släkting till vete. Visar inte det något prova med lite vete, mer råd än så gav hon oss inte.

    Jag undrar även samma som Annahoj87:
    annahoj87 skrev 2013-06-12 20:51:08 följande:
    Han har två luftburna allergier, ägg och fisk, och det är ju dem som ställer till det. Kan man kräva att dem ska ta bort detta? Eller hur ska jag gå tillväga?
    Vi kommer byta förskola och vi ska försöka göra en "allergipärm" med handfasta råd och önskemål. På vår förra förskola så tog dom på eget initiativ bort äggkartonger och skickade ut till alla andra föräldrar att dom skulle ha med sig extrakläder ifall det spilldes vid måltid för att slippa smittospridning av födoämnerna. Vi mötte även motstånd av förskolechefen som tyckte att han borde vara hemma när han är så allergisk. Vår kommun har ingen speciell förskola för allergiker. Personligen hade jag önskat det för att slippa vara polis.
     
  • längtan 80

    Här Har vi jättebra sammarbete med förskolan å kök men trots det: fick tösen ärtor  i torsdags Hon sade att hon fått pannkaka och ärtor  till lunch, jag trodde att hon skojade men så var det faktiskt. Köket hade läst på någon gammal allergilapp! Alltså, här har man gjort ett specialrum, där hennes mat tillagas före annan mat ute i köket tillagas, det plastas in. 2 personal tar hand om den för att man skall kunna dubbelkolla. de har rockar därinne.... mm mm - å så ligger det gamla listor å dräller!!????

    Men jag har äntligen fått tag i blanketten som man skriver avvikelseraport om maten. Jag vet att förskolepersonalen har stoppat massor av osäkra saker tidigare- bröd som inte varit märkt med -M  , pizzasallad mm. Mat som fattas, sallad som fattas mm. Jag har frågat om avvikelseraport, förskolepersonalen likaså men köket har sagt att det inte fanns. Nu hittade vi papperet- i mottagningsköket, det som är i anslutning till förskolan! Det fanns ju. å vi skrev äntligen den första rapporten.
         För alla er.. där skall förskolepersonal eller kökspersonal skriva vad som hänt tex- fel mat levererats. eller mat saknades till specialkost... sedan vad som hände- tex barn åt av maten, barn fick vänta 30 min.  sedan skall köksschefen skriva- vad som inträffat tex- gamla papper ligger å dräller, eller personal sjuka. och så åtgärdet- tex bättre arkiveringssystem,  eller vi har gjort om produktionskedjan nu för vi har upptäckt brister. '

         Fråga efter avvikelseraporter! annars försvinner slarv mm istället för att felen resllterar i åtgärder som kan säkra maten.  
        

  • mmn1

    Jag har en fundering. Dottern på 1 1/2 tål inte komjölksprotein. Började med eksem när hon var någon vecka, och nu är det extrem magknip istället. Verkar som att sojayoghurt ger exakt samma symptom som mjölk då hon haft sån fruktansvärd magknip i omgångar idag. Hon sitter helt färdig och sover i mitt knä nu :/ jag hör hur det bubblar och kör i magen. nu till funderingen, varför klarar hon av att äta hårdost utan att få magknip? Den innehåller ju också mjölkprotein. Jag funderar på om lactosen ger henne magknip då magen inte är van vid komjölk? Och reaktionen på sojan är kanske vanlig oavsett allergi eller ej? Ska vi fortsätta på ost i större utsträckning innan vi provar något annat? Skulle nog vara bra med dietist hjälp nu.

  • utlandssvenskan

    Hej,

    Tittar in här då jag har två söner som är mjölkproteinallergiska. Ena sonen är dessutom ägg- och fisk-allergiker. Jag äter även mjölkproteinfri kost då jag fortfarande ammar.

    Behöver lite hjälp, vi ska ta en tur till Stockholm i sommar och behöver tips på bra ställen man kan äta som erbjuder/kan erbjuda mat som funkar för oss. Är lite trött på att det bara blir hamburgare när vi är ute och behöver lite tips.

    Finns det någon här som har lite bra tips??

  • Mandelskorpan
    mmn1 skrev 2013-06-16 23:47:42 följande:
    Jag har en fundering. Dottern på 1 1/2 tål inte komjölksprotein. Började med eksem när hon var någon vecka, och nu är det extrem magknip istället. Verkar som att sojayoghurt ger exakt samma symptom som mjölk då hon haft sån fruktansvärd magknip i omgångar idag. Hon sitter helt färdig och sover i mitt knä nu :/ jag hör hur det bubblar och kör i magen. nu till funderingen, varför klarar hon av att äta hårdost utan att få magknip? Den innehåller ju också mjölkprotein. Jag funderar på om lactosen ger henne magknip då magen inte är van vid komjölk? Och reaktionen på sojan är kanske vanlig oavsett allergi eller ej? Ska vi fortsätta på ost i större utsträckning innan vi provar något annat? Skulle nog vara bra med dietist hjälp nu.



    Soja är vanligt att inte tåla för proteinet är snarlikt mjölk. Sonen tål inte soja, vi upptäckte det av en slump då jag åt soja utan att veta om det, han blev prickig o lös i magen precis som av mjölk fast värre. Men man rekommenderar att inte ge soja om de inte tål mjölk, i alla fall för bebisar. Vet inte så mkt om ost, vi har inte börjat med återintroduktion än.
  • Färgen

    Igår blev det ambulansfärd efter att hon fått en jordnöt. Så nu skrev vi upp en allergi till på listan.

    Någon som vet om man bör ha de här adrenalinsprutorna ( vad de nu heter?) även på dagis? Där ska det ju inte finnas jordnötter?!

  • Sousafon
    Färgen skrev 2013-06-20 10:26:41 följande:
    Igår blev det ambulansfärd efter att hon fått en jordnöt. Så nu skrev vi upp en allergi till på listan.

    Någon som vet om man bör ha de här adrenalinsprutorna ( vad de nu heter?) även på dagis? Där ska det ju inte finnas jordnötter?!
    Fy så hemskt! Hoppas att hon mår bra igen nu. Hur fick hon tag i jordnöten?