• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • stor grön drake

    Hej Kexan!
    Vi har smort mycket med kortison när det varit som värst, det har inte haft jättebra effekt. Nu senast har vi testat Veledas weather protection creme för bebisar och jag vet inte om den är bättre eller sämre än något annat, men sonen protesterar inte lika mycket när vi sätter på den, så för oss funkar den bäst just nu. Bassalvor från apoteket hjälper knappt alls.


  • round2

    Hej!

    Jag har en son med en lång lista över allergier.

    Bland annat mjölkprotein, gluten, ägg, soja, baljväxter, nötter, det mesta som växer ute, havre plus alla korsallergier som hör till.

    Han började på förskolan i maj när han var 1 1/2 år och vi har redan haft möte med kommunens kostenhet då det inte har fungerat bra med maten.

    Han reagerar även kraftigt på minsta spår av vetestärkelse så om han får i sig tex glukossirap eller tillsatser som innehåller vetestärkelse får han kraftiga diarréer, blodvärdet sjunker och blåsljud på hjärtat uppstår. Huden blir bedrövlig också och hans klåda blir extrem.

    Köket som tillagar förskolans mat har svårt att förstå hur illa det är då livsmedelsverket samt diverse dietister hävdar att alla med celiaki tål vetestärkelse. Uppenbarligen inte... men hur ska jag få dem att fatta?

    Nu har han varit hemma i tre veckor och har varit frisk. Vi äter naturligt glutenfritt. Om en vecka börjar han igen och jag bävar då jag vet att han får problem igen. Vill att hans mage ska få läka, men det är ju omöjligt när de inte vill samarbeta och ta till sig den informationen vi ger dem.

    Intyg från dietist, allergiläkare mf hjälper föga då de går efter gamla rön och till och med rekommenderar att vetestärkelse ingår i kosten.

  • längtan 80

    Round2. Rösen vår är nu 3 år. Hon har mjölk, fisk, havre, gluten, vetestärkelse-maltodextrin mm. Jordgubbar, advokado. Soja-ärt-baljväxter.

    Jag undrar om det är rakt lagligt att gå emot läkarutlåtande? Här är tösen så känslig så innan start kom kommundietist och föreläste,svarade på frågor och informerade om just M. Det var rektor,städ med schef, matpers med schef, pedagogisk personal-samtliga inblandade 40-50pers.

    Vi skrev ett åtgärdsprogram med rutiner om hur de skulle göra för att försöka få förskolevitselsen så säker som möjligt. Bla lagas hennes mat i ett apeciellt rum före all annan mat tillverkas.

    Gå vidare-rektor-kommundietist, skolverket,mm . Gu så hemskt!

  • round2
    längtan 80 skrev 2013-07-05 08:22:38 följande:
    Round2. Rösen vår är nu 3 år. Hon har mjölk, fisk, havre, gluten, vetestärkelse-maltodextrin mm. Jordgubbar, advokado. Soja-ärt-baljväxter.

    Jag undrar om det är rakt lagligt att gå emot läkarutlåtande? Här är tösen så känslig så innan start kom kommundietist och föreläste,svarade på frågor och informerade om just M. Det var rektor,städ med schef, matpers med schef, pedagogisk personal-samtliga inblandade 40-50pers.

    Vi skrev ett åtgärdsprogram med rutiner om hur de skulle göra för att försöka få förskolevitselsen så säker som möjligt. Bla lagas hennes mat i ett apeciellt rum före all annan mat tillverkas.

    Gå vidare-rektor-kommundietist, skolverket,mm . Gu så hemskt!



    Läkarutlåtandet i vårt fall ger ju mer stöd till köket som tillagar hans mat och som inte ser problemet med vetestärkelsen. De vägrar tex utesluta den industriella buljongen trots att den innehåller maltodextrin/jästextrakt och det finns ju långt fler livsmedel som innehåller tillsatser som i sin tur innehåller vetestärkelse men de har noll koll och vill inte ta till sig informationen vi ger dem. "Dietisten, läkaren och livsmedelsverket säger ju okej till vetestärkelse för den som har celiaki".

    Vi hör till VGR och har kontakt med barnmottagningen på KSS och jag upplever inte att de förstår hur illa det är.

    Skönt att ni har fått sådan uppbackning med kosten
  • kexan

    Jag har gluten och tål vätestärkelse men det finns dem med gluten som inte tål det och därför äter naturligt glutenfri och sen finns det dem som bara är allergiska mot vete stärkelse !

  • Molina
    Färgen skrev 2013-07-01 22:04:51 följande:
    Molina: vem gick igenom hur den funkade med personalen? Känns som vi får driva igenom allt så vet inte riktigt vart vi ska börja för att utbilda dem. Dotterns pedagoger hade varit lite tveksamma till sprutan men så hade de pratar med rektorn om det som direkt sagt att den måste finnas där och berättade att på förskolan bredvid vår hade ett barn gått och delat ut M and M's för någon vecka sen. Den hade ju inte varit så kul om det hade hänt på dotterns förskola!
    Dom kom ut från Vårdcentralen och visade hur sprutan skulle tas, även en videofillm visades, men där va personalen påstridiga att dom ville veta hur den skulle tas.
    Nu gick min dotter en fsk där det va många allergibarn av olika slag. Nötter&ägg va strängt förbjudet även för fröknarnas egna fikarum.

    Men du menar inte på allvar att något barn hade godis och innehållande nötter!!!! Fy vilken dålig koll av den personalen och jösses vilken tur att det inte va din dotters fsk.
  • Färgen

    Nu har vi varit hos allergiläkaren och fått provsvaren som visade att hon var väldigt allergisk mot jordnöt, men med tanke på ambulansfärden var det ju ingen överraskning. Det lustiga är att vi fått kämpa med förskolan för att få ha adrenalinspruta där och nu när de gått med på det tyckte läkaren att det är helt onödigt för förskolan MÅSTE garantera att det inte finns jordnöt. Suck! Jaja vi kommer se till att det finns medicin på förskolan iallafall!

  • MarinaT

    Jag har för 6mån sedan fått veta att jag varken tål mjölk eller de olika mjölsorterna+ vetestärkelse alltså inte bara gluten. det har varit en tuff period att vänja sig vid det när man har ätit allt i 24 år. men jag mådde jätte dåligt,
    efter det började jag gå behandlingar bicon för att få i ordning min mage och nu mår jag underbart. har precis fått veta att jag är gravid. under min förra graviditet åt jag både mjölkprodukter och bröd och kakor. inte konstigt att min son inte heller tål vete och laktos. denna graviditeten tänker jag undvika allt!

    Jag är i alla fall som en helt ny människa sen jag slutade äta det. 

  • längtan 80

    Ojdå, jag som i min enfald trodde hjortron var säkert Typ som älgkött och potatis som multiallergiker har överlevt på OBS- vet att det finns allergi mot potatis) Hur det blev? .Jo, som att ge knark till en ekorre. Har aldrig provat men det kändes som en bra beskrivning. Helt upp i tok. Efteråt fick jag reda på att en syster till mig inte kan äta hjortron. Och så har jag läst att det har hög halt av bla salicylsyra som man kan vara allergisk emot. Jag pratade med tösen när det hade lugnat ned sig och frågade henne hur det kändes i kroppen i går: hon svarare att det var jobbigt och att hon hade ont i pannan. Mitt lilla hjärta

  • Mandelskorpan
    round2 skrev 2013-07-05 06:32:24 följande:
    Hej!

    Jag har en son med en lång lista över allergier.

    Bland annat mjölkprotein, gluten, ägg, soja, baljväxter, nötter, det mesta som växer ute, havre plus alla korsallergier som hör till.

    Han började på förskolan i maj när han var 1 1/2 år och vi har redan haft möte med kommunens kostenhet då det inte har fungerat bra med maten.

    Han reagerar även kraftigt på minsta spår av vetestärkelse så om han får i sig tex glukossirap eller tillsatser som innehåller vetestärkelse får han kraftiga diarréer, blodvärdet sjunker och blåsljud på hjärtat uppstår. Huden blir bedrövlig också och hans klåda blir extrem.

    Köket som tillagar förskolans mat har svårt att förstå hur illa det är då livsmedelsverket samt diverse dietister hävdar att alla med celiaki tål vetestärkelse. Uppenbarligen inte... men hur ska jag få dem att fatta?

    Nu har han varit hemma i tre veckor och har varit frisk. Vi äter naturligt glutenfritt. Om en vecka börjar han igen och jag bävar då jag vet att han får problem igen. Vill att hans mage ska få läka, men det är ju omöjligt när de inte vill samarbeta och ta till sig den informationen vi ger dem.

    Intyg från dietist, allergiläkare mf hjälper föga då de går efter gamla rön och till och med rekommenderar att vetestärkelse ingår i kosten.



    Usch vad jobbigt! Gå på rektorn, skriftligt. Spara ALLT. Se till att gå till läkare varje gång barnet reagerar, dokumentera alla reaktioner som kommer pga fel mat på förskolan. Klaga skriftligt varje gång, skicka med läkarintyg. Hoppas det blir bättre!