• Anonym (ts)

    medicinsk abort, hur ont i 7+5/8+0?

    Ska genomföra min första abort i veckan. Åka in o ta pillrena på torsda 7+5 o sen genomföra aborten hemma 8+0.
    Ni som har gjort abort i den här tiden, hur ont gör de?
    Har barn sedan tidigare o överlevde förlossningen me lustgas o värkstimulerande dropp.

    Läste i papprena att man får två diclofinac o två panocod. (stavningar) Va åt ni?

  • Svar på tråden medicinsk abort, hur ont i 7+5/8+0?
  • Anonym
    luddeliten skrev 2010-04-06 21:07:55 följande:
    Jag känner inte alls igen föregående beskrivningar här, så det är väl högst individuellt. Jag gjorde visserligen min i vecka 6, hade inte fött några barn, men gjorde den hemma. Låg ner de 2 timmar man var tvungen att ligga ner för att inte tabletterna skulle glida ut. Efter lunch gick jag och jobbade. Hade ingen smärta what so ever. Blödde i ca 1,5 vecka, som en lite längre mens. Inga komplikationer.
    åh..vilken dröm..tänk om man kunde få ha så..jag ska förbereda på det värsta som finns..så blir man inte förvånad sen..
  • Anonym

    Jag tycker inte att det alls gjorde ont,lite som mensvärk. Men då har jag nog i och för sig en rätt så hög smärttröskel.Tyckte mest att det var läskigt när klumparna kom ut.

  • luddeliten
    Anonym skrev 2010-04-06 22:41:30 följande:
    Jag tycker inte att det alls gjorde ont,lite som mensvärk. Men då har jag nog i och för sig en rätt så hög smärttröskel.Tyckte mest att det var läskigt när klumparna kom ut.
    Ja, visst kan det kännas lite läskigt när det kommer ovana grejer ur kroppen, men det är ju trots allt bara ens eget blod som levrat sig. Det är inte embryot. Klumparna är mycket större än embryot. Något embryo såg jag för övrigt aldrig till. Var ca 2 mm när jag gjorde min abort. Tycker man det är otäckt, så titta inte, spola ner klumparna bara, eller släng dem med bindan.
  • Anonym

    är inte hundra på när min gjordes men runt vecka 7,hade inte ont alls dom första timmarna men kräktes av någon tablett man fick ta på själva abortdagens morgon,Sen hade jag ganska ont i ca 2-3 dygn men klarade mig på alvedon.Blödde ca 2v totalt och var orkeslös bara.

  • Minoo

    Läste att du vill förbereda dig på det värsta, och då tvekade jag inte längre att skriva mina två versioner. :)
    Först tänkte jag att det inte är så snällt, men du ville ju :P

    Min första "abort" var egentligen ingen abort men ändå så var det det :P
    Jag fick ett MA (Missed Abortion), vilket betyder att man får ett missfall men kroppen aborterar inte ut det av sig självt.
    Så jag fick komma in till sjukan vid 8 på morgonen och fick min dos med tabletter. Vad jag minns, så var det inte vanliga abortpiller heller utan det var nånting som framkallade krystvärkar så att det skulle komma ut.
    Allt detta skulle ha varit klart runt kl 17 senast. MEN.
    Jag hade SÅ fruktansvärt j*vla ont heeela dagen, och här var det inte bara alvedon inte, jag fick nåt som var morfinliknande i sprutform då. Minns faktiskt inte vad det hette... Ketogan eller nåt sånt har jag för mig??
    Iaf, det gjorde sjukt ont och jag blödde sjukt mycket. Sen kom nästa problem.
    Dom frågade mig på em om det kommit ut klumpar... Nej sa jag, inga större än vad man har vid vanlig mens... Jaha, då gör vi ett till vul då och kollar.
    Och ja, självklart. Det hade inte kommit ut nåt!
    Så jag fick göra om hela proceduren igen, med nya piller som gav mig värkar, mer morfin och ingen sömn, bara en massa gråt. Slutade med att jag åkte hem runt 14-tiden dagen EFTER. Då var allt klart! Vid detta tillfälle var jag i v 8+4.

    Min andra abort:
    Jag gjorde medicinsk som du ska göra, men jag låg inne på sjukan.
    Kom in kl 08 och fick det där pillret uppstoppad och låg i sängen de 2 timmarna man skulle... Men det var inte förns typ 4:e timmen som värkarna började komma..
    Det gjorde väldigt ont, men långt ifrån lika ont som första gången. Jag fick dom där morfinsprutorna igen... Jag blödde MYCKET... Väldigt mycket första och andra dagen.. Åkte hem på eftermiddagen, utan kontroll, för allt verkade ok. Hade inte ont längre osv... Så dom trodde att det värsta kommit ut.. Fick med mig lite värktabletter hem..
    Går hemma i nån vecka och blöder ungefär som vanlig mens... Sen försvinner det i några dar.. Och kommer tillbaka... Och försvinner nån dag till.. Och kommer tillbaka igen... Sen nån dag så började det även att göra ont i magen.. Men inte jobbigt ont, mer som svagare mensvärk... Ringde 1177 har jag för mig.. Det blev ett himla ringande fram och tillbaka eftersom detta var på helgen och det var jourtider och akuttider som gällde... Slutade med att de bad mig åka till akuten samma kväll.. Satt självklart där och väntade i flera timmar på hjälp.. Men efter lite vul och undersökningar så visade det sig att det var väldigt mycket rester kvar... Så de bokade in en tid på måndagmorgonen därpå på operation..
    Så då fick jag komma in på skrapning. Sen blödde jag väldigt lite efter det i typ 3-4 dagar.. Sen var alla besvär ÄNTLIGEN över :P

    Så ja... Du ville förbereda dig för det värsta som sagt... Enjoy ;)

  • Anonym (inte igen)

    Jag gjorde medicinsk abort i 9+1.
    Inget jag skulle göra självmant igen. Jag har högsmärt tröskel!
    Åkte in kl 8 på morgonen fick massa tabletter. var nog inne på toaletten 5 av 6 timmar. satt på toan och blödde och spydde om vartannat. till slut fick jag smärtstillande i sprut form.  det hjälpte lite, men fy så ont det gjorde. och det var inet bara det där onda utan det var en väldig pers för kroppen. jag blödde hela 6 veckor efter!!

  • Anonym (lillan)

    Jag gjorde kirurgisk abort i v.6 el 7 (minns inte riktigt).

    Aborten i sig gjorde inte ont, vaknade ur narkosen och kommer ihåg att jag kände mig lite öm bara i magen, inte alls farligt! Det konstiga var att jag inte började blöda alls!

    Åkte hem kort efter att jag vaknat ur narkosen.

    På natten vaknade jag kallsvettig med en smärta i magen som är obeskrivlig! Jag önskar inte min värsta fiende den smärtan!  Ringde akuten som sa att jag skulle komma in. Jag kunde inte stå upp, föll ihop och kröp till toan. Kräktes flera ggr av smärtan, fick hög feber.

    När jag kommer till akuten får jag sitta och vänta i timmar med samma smärta, dom vägrade ge mig smärtstillande ifall det kanske kunde vara blindtarmen det var knas med eller nått.

    Tillslut kom läkarna på att jag hade en inflamerad livmoder. Läkarna på det andra sjukhuset (där jag gjort aborten) hade slarvat. Det fanns mycket rester kvar av fostret i mig. Dom hade inte lyckats skrapa och suga bort allt!!

    Jag fick tabletter där för att "föda" ut fostret. Men jag fick inga krystvärkar...började inte blöda. På kvällen så bestämdes det att jag skulle bli skrapad igen, AKUT! För nu hade jag fått väldigt hög feber och hade feberfrossa.

    Jag skrapades, vaknade sedan av att jag hade ont fortfarande. Dom pumpade i mig spruta på spruta med smärtstillande.
    Låg inne på sjukhuset i 3 dagar sammanlagt.

    Dom sa att jag kom in precis i rättan tid, annars hade jag nog inte kunnat få fler barn i framtiden! 

    Det är något av det värsta jag varit med om! Är jätterädd att jag ska behöva gå igenom något liknande någon mer gång i livet!

  • Anonym
    luddeliten skrev 2010-04-07 00:24:56 följande:
    Ja, visst kan det kännas lite läskigt när det kommer ovana grejer ur kroppen, men det är ju trots allt bara ens eget blod som levrat sig. Det är inte embryot. Klumparna är mycket större än embryot. Något embryo såg jag för övrigt aldrig till. Var ca 2 mm när jag gjorde min abort. Tycker man det är otäckt, så titta inte, spola ner klumparna bara, eller släng dem med bindan.
    Jag vet att det inte är embroyt,när jag menade läskigt så var det när klumpen av blod "kröp" ur kroppen.
  • Anonym (ts)

    Vad fick ni äta för värktabletter? Verkar som alla sjukhus ger olika kombinationer.

    Hur många av er har koll på om de va värktabletterna ni kräktes av eller smärtan. Har ni ätit samma värktabletter innan eller efter?

    Läste att hos oss får man Diclofinac o Panocod. Ja e inte allt sugen på morfin i nån form då ja kräks som en gris av morfin. Panocoden har ja ätit innan för många år sen, även om ja inte mådde super funkade de.

  • Anonym

    Ts..När ska du göra din abort?

    Idag fick jag var jag hos bm och gjorde vul..blev tillbaka flyttad över 1 v..så är bara v6(v5+)fick den tabletten som stannar av det..mår fortfarande toppen.Bm sade at det oftast starta igång och blöda lite dagen efter framåt kvällen...så på fredag ska jag till gyn och valde att stanna där några timmar..känns bäst så..står 4-7 timmar i papperna.Under tiden man är där får man äta flytande mat och innan man åker hem får man fika.Låter helt ok.Hade man varit hemma hade man kanske inte ätit något alls..hoppas nu att man inte dör av smärta..ush..

Svar på tråden medicinsk abort, hur ont i 7+5/8+0?