• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • blyg viol
    vänat skrev 2010-05-03 22:49:29 följande:
    Får du i dig till räckligt med vättska om inte försöka dricka mer även att röra på sig brukar under lätta förmagen att komma i gång.
    Joda jag rör på mig en hel del promenerar mycket och dricker vatten och allt som jag skall. Bra frågor annars =D
  • blyg viol
    Krulltott83 skrev 2010-05-03 23:23:25 följande:
    Torkade aprikoser funkar jätte bra och är ju goda med =)
    Just det det skall jag köpa toppen =D
  • storkvinnan9901
    ChokladMoshin skrev 2010-05-04 08:09:46 följande:
    Mina sprutor fick jag recept på precis innan jag skrevs ut från sjukhuset så jag hade inte så mycket val än att hämta ut dom efter 
    okej tack för svar :)
  • Mli79
    blyg viol skrev 2010-05-04 08:24:31 följande:
    Just det det skall jag köpa toppen =D
    Jag blir bara gasig av aprikoser. Hur är det med linfrö, eller räknas det som bulk?
    Efter mitt förätningsexperiment häromdagen kan jag rekommendera lökringar {#lang_emotions_tongue_out}
  • Nala

    Halloj tjejer

    Jag har lagt upp ett par nya kort, jag är trött och osminkad men det är iaf -41 kg :)

    Vikten kryper nedåt fruktansvärt sakta nu, det står i stort sett still och har gjort ett tag. Vet inte om det är en platå eller om jag måste göra något för att få fart på det igen.

    Kram på er!

  • Karra
    Mickan21 skrev 2010-05-03 19:51:25 följande:
    Men vad ska jag säga? Vad kan jag göra?
    Bara ringa och fråga hur det går med din remiss, hur det ser ut. Har dom några tider? Jag ringde och fråga nästa en gång i veckan. Vips så fick jag en tid för bedömning och sen fortsatte jag och vips så fick jag ett återbud för operation. Nu är jag opererad sen 2v tillbaka. Lycka till!
  • storkvinnan9901

    Nu beställde jag sprutorna, ska hämtas imorgon efter kl 12:00, men en sak som e konstigt är att dem inte visst hur länge dem varade, alltså best före datum med mera, men hon i luren sa men jag beställer dem en då???

    snurrigt värre, ska inte opas från den 25 maj och ska ta sprutan dagen innan, men hon sa att dem ska beställas eftersom dem alltid är slut på lager på apoteket...

    ja ja det ordnar sig nog i morgon

    kram

  • lisalove

    Mli79: jag pratade med forsknings ssk i dag då hon ville ha mina mått. Jag frågade om hon visste någon tid på mig, men inte det. Däremot så sa hon att patienterna får snabbt tid nu och att det inte borde dröja så länge till. Kanske får vi tid innan v.24? hoppas, hoppas

  • Mli79
    lisalove skrev 2010-05-04 10:18:09 följande:
    Mli79: jag pratade med forsknings ssk i dag då hon ville ha mina mått. Jag frågade om hon visste någon tid på mig, men inte det. Däremot så sa hon att patienterna får snabbt tid nu och att det inte borde dröja så länge till. Kanske får vi tid innan v.24? hoppas, hoppas
    Jag är inbokad v24, men har inte fått ett exakt datum än. Så jag vågar inte hoppas på att det går fortare. När var du på bedömning?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)