• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Zodic
    Lännat skrev 2010-05-14 15:44:55 följande:
    AAAAAAHHH jag mår så J'''lar illa, vill typ spy hela tiden,men vågar jag det?? Får inte i mig något nästan, har kanske fått i mig 5-6 dl vättska idag.... va ska jag göra...Hjälp!!
    kan du kräkas skulle iaf jag gjort det, brukar kännas bättre efteråt.
    men försök att dricka mer! hoppas det går över snart..
  • Mli79

    Ännu en fråga till er ErstaOPade:
    När brukar utskrivningen ske? Jag OPas en onsdag och antar då att om allt går som det ska att man blir utskriven på fredagen. Jag tänkte boka 18:30 flyget från Bromma, då måste jag åka från Ersta senast 17:00 för att vara på den säkra sidan. Nog borde väl utskrivningen vara klar då?


  • 74an1
    Mli79 skrev 2010-05-14 17:06:20 följande:
    Ännu en fråga till er ErstaOPade: När brukar utskrivningen ske? Jag OPas en onsdag och antar då att om allt går som det ska att man blir utskriven på fredagen. Jag tänkte boka 18:30 flyget från Bromma, då måste jag åka från Ersta senast 17:00 för att vara på den säkra sidan. Nog borde väl utskrivningen vara klar då?
    Om du mår bra, och dom ser att du får i dig vätska, så blir du utskriven efter Lunchsoppan på fredagen. Så om allt flyter på så hinner du absolut med det flyget. Tror att klockan var halv två när min man hämtade mig. Lycka till!
  • Mli79
    annica26 skrev 2010-05-14 17:18:58 följande:
    Mli79: man brukar äta lunch sedan får man åka hem..=) Om allt är som det ska förstås..=)
    Bra, då är det nog inga problem med att hinna med
  • MissHellen
    Zodic skrev 2010-05-14 14:52:27 följande:
    men var det en vanlig läkare på VC? Då är det ju bara att gå till någon annan.Det är nog första personen jag hört talas om med ett bmi över 40 som nekats.
    Nej! Min VC läkare skickade en remiss, så de är gjort Nu väntar jag på bedömingsmöte, om op. De är där jag inte tror att jag kommer få "godkänt"..
  • Zodic
    Queenie70 skrev 2010-05-14 16:35:36 följande:
    För mig beror det mycket på dagsformen. Ibland dumpar jag på ingenting, typ en rågmacka med ost. Och ibland kan jag äta både glass och dricka drinkar utan att nåt händer.
    men det är ju konstigt att dumpa av en macka sådär?

    hur tycker du vitt bröd funkar?

    en sak kan jag ju iaf säga o det är att inte äta 7-11s sockerfria jordgubbsmjukglass, så fruktansvärt äcklig, smakade frusen näringsersättning haha.

    men nu i början, vad kan ni rekommendera som man kan äta (snarare dricka) på stan? är det ok med tex drickyoghurt? jag är väldigt oinsatt i såna produkter.
  • lyckligjanuari
    Zodic skrev 2010-05-14 14:50:53 följande:
    jag har också svårt för vattnet, känner ingen lust att dricka.. jag var så himla trött på alla drickor man fick på sophiahemmet, allt smakade verkligen beskt och sötningsmedel tycker jag. eller bara faktumet att man ska lyckas få i sig 1000 kalorier!var på ica maxi igår och då slog det mig verkligen att jag inte får äta något..allting luktade så gott! men puré/mosad mat börjar redan nästa vecka så inte långt kvar! :D
    Zodic hur länge är du rekommenderad att äta flytande efter op?

    Ersta rekommenderar 4 veckor känns så mycket
  • Full av förhoppning
    Lännat skrev 2010-05-14 15:44:55 följande:
    AAAAAAHHH jag mår så J'''lar illa, vill typ spy hela tiden,men vågar jag det?? Får inte i mig något nästan, har kanske fått i mig 5-6 dl vättska idag.... va ska jag göra...Hjälp!!
    Be läkaren skriva ut primperan. Det fick vi utskrivet efter op fallifall
    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • Jeanette 79
    FMEmbla: Jag har tagit kontakt med sjukhuset (Calanderska)själv och kommer själv stå för kostnaden. Har inte kommit längre än skickat in min "hälsokontoll lista" Skulle utan problem få remiss tillngt sjukhus från vårdcentralen, men då jag känner att jag inte vill "krångla" med massa olika instanser, valde jag detta alternativ. Dyrare, men jag ser det som en stor satsning på min egen hälsa! {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)