• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • ingénieux
    Lalalong skrev 2010-10-06 08:13:47 följande:
    Nu har jag flutit i en vecka. "Bara" en vecka kvar. Hade lite knackigt i mitten på veckan när jag gick upp i vikt p.g.a. mensen.
    Men nu har det rättat till sig!
    5,5 kg på en vecka får man väl säga är rätt hyffsat?
    Kul :)
  • J L86
    Adalel skrev 2010-10-05 21:40:10 följande:
    Till J L86
    Hur länge ska du flyta?
    Var opas du?
    Tror ändå det bästa är att ta alla påsar :)
    jag ska flyta i nästan 4 veckor... opas i Kristianstad den 28 denna månaden....
  • littlemisstrouble

    är det någon som kan hjälpa mig med ideer till diet. jag måste ner 10% av vikten innan op och vet inte vad jag ska testa för viktnedgångs sätt.

    lchf är bra och många går ner i vikt på det men jag tål ju inte grädde så den iden fungerar ej

    hjälp?


    Planering är a och o......
  • MinFamiljj

    Precis pratat med Ersta..


    Fortfarande inte ngt op datum. Men jag stod högt på återbudslistan.
    Samt att jag frågade om patienter från Sthlm har förtur på op tiderna och enligt dom har dom inte detta,
    men ändå e här andra i tråden som redan .fått sina op tider...

    Grattis till alla er som ska opas och har fått sina op tider...

    jag vill börja flyta

  • SilverEmma

    Är det bara Aleris som opererar i Kristianstad? Är det på CSK? Jag vet att min remiss är skickad, kan jag ringa någonstans för att se hur den ligger till? Det är tre månader sedan nu.


    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • J L86
    SilverEmma skrev 2010-10-06 10:37:12 följande:
    Är det bara Aleris som opererar i Kristianstad? Är det på CSK? Jag vet att min remiss är skickad, kan jag ringa någonstans för att se hur den ligger till? Det är tre månader sedan nu.
    Jag vet inte men jag tro det bara är dom.... Jag hade ringt och kollat, för mig gick det snabbt....
  • SilverEmma
    J L86 skrev 2010-10-06 10:38:18 följande:
    Jag vet inte men jag tro det bara är dom.... Jag hade ringt och kollat, för mig gick det snabbt....
    Ved du var man kan ringa? Och vad säger man?? 

    "Hej hopp! Jag har en remiss som är skickad till er ang GBP, jag vill bara se hur det ligger till och hur lång väntetid ni har?" Räcker det? 
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • J L86
    SilverEmma skrev 2010-10-06 10:45:48 följande:
    Ved du var man kan ringa? Och vad säger man?? 

    "Hej hopp! Jag har en remiss som är skickad till er ang GBP, jag vill bara se hur det ligger till och hur lång väntetid ni har?" Räcker det? 
    Ja varför inte ? :)  det skadar ju inte att fråga.,... Kan kolla upp nummret i mina papper om du vill?
  • SilverEmma
    J L86 skrev 2010-10-06 10:47:43 följande:
    Ja varför inte ? :)  det skadar ju inte att fråga.,... Kan kolla upp nummret i mina papper om du vill?
    Hemskt gärna!
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • J L86
    SilverEmma skrev 2010-10-06 10:45:48 följande:
    Ved du var man kan ringa? Och vad säger man?? 

    "Hej hopp! Jag har en remiss som är skickad till er ang GBP, jag vill bara se hur det ligger till och hur lång väntetid ni har?" Räcker det? 
    Man kan ringa till Lund och höra. Dom har tele 046-128702
    Eller Kristianstad på 044-3091561
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)