• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • fetmafakta

    Hej allesammas. Hoppas verkligen att det går bra för er som ska operera er!
    Jag är journaliststudent och jobbar tillsammans med en kursare under några veckor med en blogg om fetma och övervikt (www.fetmafakta.wordpress.com). Vi tänkte göra en artikel om gastric bypass (hur vanligt det är, fördelar, risker osv).

    Vad tycker ni man borde reda ut? Vi är tacksamma för tips. Vi är även på jakt efter någon (I Stockholmsområdet) som gjort en gastric bypass-operation, och som skulle kunna tänka sig att berätta om sina upplevelser.

    Vi kommer att kolla den här tråden efter svar, men ni kan också skriva en kommentar på vår hemsida, eller skicka ett mejl till [email protected].

    Tack på förhand.

  • Nala
    fetmafakta skrev 2011-01-10 11:15:48 följande:
    Hej allesammas. Hoppas verkligen att det går bra för er som ska operera er!
    Jag är journaliststudent och jobbar tillsammans med en kursare under några veckor med en blogg om fetma och övervikt (www.fetmafakta.wordpress.com). Vi tänkte göra en artikel om gastric bypass (hur vanligt det är, fördelar, risker osv).

    Vad tycker ni man borde reda ut? Vi är tacksamma för tips. Vi är även på jakt efter någon (I Stockholmsområdet) som gjort en gastric bypass-operation, och som skulle kunna tänka sig att berätta om sina upplevelser.

    Vi kommer att kolla den här tråden efter svar, men ni kan också skriva en kommentar på vår hemsida, eller skicka ett mejl till [email protected]">[email protected].

    Tack på förhand.
    Spännande :)

    En sak som jag tycker borde belysas är att det inte är en genväg/snabbfix/fusk etc etc..... det är ett hjälpmedel men inte en dans på rosor om man säger så :)

    Ställ gärna mer konkreta frågor så finns det säkert någon i vår fantastiska tråd som kan och vill svara på dem
  • MrsQ
    fetmafakta skrev 2011-01-10 11:15:48 följande:
    Hej allesammas. Hoppas verkligen att det går bra för er som ska operera er!
    Jag är journaliststudent och jobbar tillsammans med en kursare under några veckor med en blogg om fetma och övervikt (www.fetmafakta.wordpress.com). Vi tänkte göra en artikel om gastric bypass (hur vanligt det är, fördelar, risker osv).

    Vad tycker ni man borde reda ut? Vi är tacksamma för tips. Vi är även på jakt efter någon (I Stockholmsområdet) som gjort en gastric bypass-operation, och som skulle kunna tänka sig att berätta om sina upplevelser.

    Vi kommer att kolla den här tråden efter svar, men ni kan också skriva en kommentar på vår hemsida, eller skicka ett mejl till [email protected]">[email protected].

    Tack på förhand.
    Det låter som en bra ide.
    Har inget jag kommer på att ber'tta just nu eller något som jag tycker ni ska ta upp, ville bara säga Bra gjort!!!
  • Jenny N

    Jösses, att vara magsjuk och vara GBP-opererad är ingen hit!!

    Fick åka in akut i början av förra veckan, hade inte fått i mig nått på flera dar och till slut svimmade jag.
    När jag kom in på akuten var jag totalt uttorkad och lades in med dropp, rasade 8 kilo på 10 dagar, usch har nog aldrig varit så orklös någonsin tidigare.
    Nu är jag hemma sjukskriven och måste börja gå upp igen, känns inte om det finns en enda muskel kvar i kroppen. 
    Det värsta är att jag har tidspress på att gå upp igen, ska göra om min bukplastik nästa månad och bör då vara tillbaka på trivselvikt igen.
    Snacka om omvänt problem mot vad man haft tidigare

  • Jumbopolly
    trollbottom skrev 2011-01-10 10:11:51 följande:
    Jag börjar flyta imorgon och ska också operera mig 2/2. Vart ska du opas?
    Jag opas i Skövde. Du då???
    Vad skall du flyta på??????
    Väntar på telsamtal från dietisten..
    Jag vill nämligen flyta på Sophiakuren å hoppas på godkännt.
    hatar pulverdieter =)
  • Philippa
    Jenny N skrev 2011-01-10 12:25:27 följande:
    Jösses, att vara magsjuk och vara GBP-opererad är ingen hit!!

    Fick åka in akut i början av förra veckan, hade inte fått i mig nått på flera dar och till slut svimmade jag.
    När jag kom in på akuten var jag totalt uttorkad och lades in med dropp, rasade 8 kilo på 10 dagar, usch har nog aldrig varit så orklös någonsin tidigare.
    Nu är jag hemma sjukskriven och måste börja gå upp igen, känns inte om det finns en enda muskel kvar i kroppen. 
    Det värsta är att jag har tidspress på att gå upp igen, ska göra om min bukplastik nästa månad och bör då vara tillbaka på trivselvikt igen.
    Snacka om omvänt problem mot vad man haft tidigare
    Usch, vad jobbigt du har.... kan du även kräkas efter op eller kommer det andra vägen?
  • METAMORPHOSIS

    Tack för ert stöd .


    Jenny N skrev 2011-01-10 12:25:27 följande:
    Jösses, att vara magsjuk och vara GBP-opererad är ingen hit!!

    Fick åka in akut i början av förra veckan, hade inte fått i mig nått på flera dar och till slut svimmade jag.
    När jag kom in på akuten var jag totalt uttorkad och lades in med dropp, rasade 8 kilo på 10 dagar, usch har nog aldrig varit så orklös någonsin tidigare.
    Nu är jag hemma sjukskriven och måste börja gå upp igen, känns inte om det finns en enda muskel kvar i kroppen. 
    Det värsta är att jag har tidspress på att gå upp igen, ska göra om min bukplastik nästa månad och bör då vara tillbaka på trivselvikt igen.
    Snacka om omvänt problem mot vad man haft tidigare
    Hjälp! Stackare! Lider med dig! Jag rasade också 8 kilo, fast på 11 dagar, då jag åkte in första gången för mitt magsår.
  • Angeliqan
    BohusM skrev 2011-01-09 23:46:11 följande:
    Dax att ta med sig Laptopen och gå och lägga sig... Sista natten i min egen säng innan OP.. Börjar känna mig lite nervig, vet lixom inte varför. Jag har fullt förtroende för läkaren och hans team, men nerverna ligger utanpå i alla fall. Får se om jag lyckas somna. Kommer att ta med mig datorn så jag tittar nog in igen på tåget.. Natti natti (eller också så skriver jag om en stund igen) haha
    Lycka till!!

    Du får meddela mig sen om hur det gått med allt. Jag ska ju ta samma resa om ca en månad
  • Angeliqan
    sabinaa skrev 2011-01-10 08:38:51 följande:
    Idag packas det sista. Imorgon bär det av till Stockholm för op på onsdag. Nu är det nära!
    Lycka till
  • Jenny N
    Philippa skrev 2011-01-10 13:11:51 följande:
    Usch, vad jobbigt du har.... kan du även kräkas efter op eller kommer det andra vägen?
    Delvis, det kommer ju upp vätska och även typ galla, men resten kommer andra vägen.
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 13:15:39 följande:
    Tack för ert stöd .Hjälp! Stackare! Lider med dig! Jag rasade också 8 kilo, fast på 11 dagar, då jag åkte in första gången för mitt magsår.
    Ja fy, det är ingen hit att gå ner så snabbt, kroppen blir ju så lidande.
    Hoppas du får rätsida på ditt magsår snart, så där ska man inte behöva ha det!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)