• Anonym

    Min lön som undersköterska är hemsk!

    Är realtivt nyutbildad undersköterska. Har en tidigare erfarenhet av ett sommarvik på ca 2 månader. Nu har jag börjat på ett äldreboende som vikarie min lön blir 19000.  Funderar på att kolla med facket om detta verkligen är okej.
     Känns hemskt just nu.  Mina kollegor ligga på ca 22-23000 visst dom har flera års erfarenhet men ändå. Går man inte efter ålder också? Är 26.. Det känns inte okej.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!
  • Anonym
    Anonym (nr 43) skrev 2010-06-02 19:01:34 följande:
    Lite sent att svara nu men oh nej vad du har fel nu. Tvätta, lyfta, klä på, mata mm mm kräver mer kunskap och utbildning än man tror.
    Jasså gör det?
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2010-06-02 19:03:38 följande:
    Jasså gör det?
    Det kan jag faktsikt hålla med om !
    Alla passar såklart inte för yrket och det är inte bara det att man matar å klär på som det gäller.
    Om det gäller tex dementa personer borde man vara lite mer insatt i hur en sådan perosn ska bemötas, alla klarar inte detta på ett bra sätt....

    Om det är en person med Autism ska denna person bemötas på ett annat sätt... så en fördjupande kunskap om olika tillstånd kan ju faktiskt vara bra ; ) För även om dom ska matas å kläs så är dom flesta inte riktigt friska som behöver hjälpen....

    Personligen tycker jag att vård personalen ska ha mer betalt, nog sliter väldigt många inom vården tex mer fysiskt å psykiskt än tex en data tekningen som nästan får dubbla lönen
  • Anonym (lågstatusyrke)

    Anonym 43:
    Du har aldrig jobbat med människor. Du anar inte vad det krävs att göra det du nämner, sedan ingår det mer saker i jobbet än det där för de flesta yrken inom vården. Det är inte materiella saker vi jobbar med. Alla kan inte jobba med människor. Tyvärr är det sådan attityd som gör att våra jobb fortsätter att vara lågstatus, en inställning att "alla kan göra det" och inte se vilket ansvar vi har alla i situationer. Ett ödestiget misstag kan leda till skador (fysiska eller mentala) och t.o.m. döden.  

  • Anonym (nr 43)
    Anonym skrev 2010-06-02 19:03:38 följande:
    Jasså gör det?
    Ja det gör det. Iaf om man tror att det inte behövs någon utbildning för att sköta omvårdnad. Precis hur mycket får en ambitiös  och stolt usk svara på för det vet inte jag men jag vet att vårdkvaliteten sjunker när outbildade människor agerar usk på avdelningar. En bra och erfaren usk ävr guld värd både för patienter och för övriga yrkesgrupper som samarbetar med usk.
  • Anonym (nr 43)
    Anonym (lågstatusyrke) skrev 2010-06-02 19:27:45 följande:
    Anonym 43:
    Du har aldrig jobbat med människor. Du anar inte vad det krävs att göra det du nämner, sedan ingår det mer saker i jobbet än det där för de flesta yrken inom vården. Det är inte materiella saker vi jobbar med. Alla kan inte jobba med människor. Tyvärr är det sådan attityd som gör att våra jobb fortsätter att vara lågstatus, en inställning att "alla kan göra det" och inte se vilket ansvar vi har alla i situationer. Ett ödestiget misstag kan leda till skador (fysiska eller mentala) och t.o.m. döden. 
    Nu har du ju inte läst vad jag skrev tror jag...
  • Anonym (lågstatusyrke)

    Anonym 43:
    å förlåt, jag menade den du svarade på. så många anonyma att det är helt rörigt här hahahaha sorry!!

  • Anonym (pengen)

    Det startas titt som tätt diskussioner här på FL om att olika yrkeskategorier bör ha högre lön. Vad är detta? Varifrån ska man ta pengarna har ni tänkt?

    Hur ska uska och ssk få högre lön? Ska vi ha färre uskor och sskor? Ska vi sänka läkarlönerna? Ska vi satsa mer pengar på vård? Varifrån ska vi ta dem pengarna? Räcker det med att höja skatten?

    Hur tänker ni? 

  • Hyppolite

    Hade du sagt 15000 hade jag förstått dig men när jag läste summan så skrattade jag till.

    Vad tror du att du ska ha i lön egentligen? Dina kollegor har antagligen arbetat i x antal år och förtjänar sin lön.

  • Anonym (S)

    Alltså nu bilr ja lite grinig, vad tro du att du ska ha som lön?
     du är yrkesutbildad på komvux eller liknade vuxen skola typ 2 eller 3 terminer. 19000 för att va nyutbildad är jätte bra. Man går inte efter ålder när man sätter lön utan erfarnhet. 
     jag har jobbat som uska i 5 år på en tung avdelning och hä car 20 i lön. skärpning. vill du ha mer lön plugga mer.

Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!