• Anonym

    Min lön som undersköterska är hemsk!

    Är realtivt nyutbildad undersköterska. Har en tidigare erfarenhet av ett sommarvik på ca 2 månader. Nu har jag börjat på ett äldreboende som vikarie min lön blir 19000.  Funderar på att kolla med facket om detta verkligen är okej.
     Känns hemskt just nu.  Mina kollegor ligga på ca 22-23000 visst dom har flera års erfarenhet men ändå. Går man inte efter ålder också? Är 26.. Det känns inte okej.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!
  • Anonym

    Min syrra är vanlig sjuk sköterska och hon har efter två årserfarenhet 23000 kr i lön.
    Så 19000 kr som uska är inte dåligt alls.
    Min svägerska är uska med 4 års erfarenhet och hon har 17500 kr.

  • Lina och Elsa

    Alltså, 19 000 är inte speciellt dåligt som ung och nyanställd USKa. Jag är socionom och i din ålder och tjänar 21500 (anställd i offentlig sektor), och då har jag alltså läst fyra år på högskolan också.

  • Anonym (uska, 27år)

    19000 är absolut inte en dålig lön...
    Är uska (5års erfarenhet) och har 17.400.

    Tycker absolut att du ska vara nöjd med den lönen 

  • Anonym (Butik)

    Men hur kan ni tjäna så dåligt som sjuksköterskor? Jag jobbar i butik (dvs noll utbildning), är 21 år gammal och tjänar mer än 19 000... det är väldigt tråkigt för er som verkligen lagt tid, energi och förlorad inkomst på utbildning och så tjäna så lite... Rynkar på näsan Men förhoppningsvis gillar ni det ni gör så mycket att det väger upp det? Kämpa på!

  • Anna Paulita

    Jag tycker inte 19000 som ingångslön är dåligt, även om du är 26. Min bästa vän är nyutbildad socionom, har läst 3,5 år på högskola och jobbat i sedan hon var 17 (hon är nu 33) och hennes ingångslön var 21000. I relation till henne har du en bra lön med tanke på att hon har högre studielån än du har. Men ingen av er har väl någon höjdarlön generellt sätt.

    Min man hade efter 5 års högskolestudier 23000 i ingångslön, det var förvisso 8 år sedan men ändå.  Som sjuksyrra och landstingsanställd har man nog inte mycket mer än 19000, om ens det.

    Så nej, sååååå dåligt är det inte. Sedan tycker jag, i ärlighetens namn att 2 månades sommarvik inte är mycket att skryta med när det gäller erfarenhet.


    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anonym

    De flesta inom t.ex skola och vården tjänarpå tok för lite, men jag tycker inte att din lön är något att klaga över. Du ligger bra till.

  • Anonym

    19 000 låter inte som en dålig lön för uska. jag bor i stockholm

  • Anna Paulita
    Anonym (Butik) skrev 2010-06-03 09:42:39 följande:
    Men hur kan ni tjäna så dåligt som sjuksköterskor? Jag jobbar i butik (dvs noll utbildning), är 21 år gammal och tjänar mer än 19 000... det är väldigt tråkigt för er som verkligen lagt tid, energi och förlorad inkomst på utbildning och så tjäna så lite... Rynkar på näsan Men förhoppningsvis gillar ni det ni gör så mycket att det väger upp det? Kämpa på!
    Nu är TS undersköterska och det är stor skillnad, om inte annat i utbildning. För att bli uska går du en gymnasial utbildning och kan gå den direkt efter 9:an och slipper således studielån. Som ssk går man 3 år på högskola och har med andra ord oftast studielånsskulder efter sin utbildning. Nu vet jag inte om du svarade på TS eller rent generellt tycker att ssk lönen är dålig. (vilket den är) Men många blandar i hop de båda.

    Sedan är det så att du arbetar i en vinstdrivande verksamhet och din lön är en del av överskottet som butiken får in. Inom offentliga jobb (kommun, landsting och stat) bekostas lönen med hjälp av skatten och därför kommer yrken så som ssk, uska, lärare, barnskötare och förskolelärare alltid ligga lågt. Få är villiga att betala högre skatter för att dessa grupper ska få högre löner.

    Nu för tiden finns det ju många av dessa typer av verksamheter som drivs privat men så länge de inte får gå med vinst utan enbart gå runt så kommer det fortsätta så här.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anonym

    Jag har jobbat 2 år, har en grundlön på 22900 + ob så jag får UT runt 18500-19 tusen .....

  • vivi85

    Är USK och har 19 000 i grundlön. Har jobbat inom vården i 5år nu, fick först förra året fast tjänst.. men hoppas på 20000 nu efter lönehöjningen..
    jobbar 66% nattetid och brukar få ut ca 13000.. jobbar då 12nätter i månaden på ett demensboende..

Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!